Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-01-09, 16:13
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeckiS
Nå, finns det någon uppdatering på lägesbilden i Årsta? Jag tittar nämligen på en lägenhet närmare Lindeparken och därmed Globen T-bana som mitt huvudalternativ.

Bor fortfarande i Årsta och det är lika fint som innan.

Många barnfamiljer och pensionärer, skulle säga att befolkningen är upp till 40 eller över 60.

Det är en liten klick med skitungar som hänger i C, men dessa, enligt FB (Yepps) så har SOC, skolan och polisen koll.

Nära till allt, men sjukt dyra lägenheter.
Citera
2017-02-02, 00:50
  #98
Medlem
dovAkins avatar
Fortfarande lugnt område men hänt lite skumma grejer på sistonde. Men kan nästa garantera att det är samma gäng som gjort allt, kanske inte rånen på Ica men hot/personrånen.

Hört att det är lite stökigt på bibloteket nu också

Men under de 23 år jag bodde i Årsta vare jätte lugnt och trivdes jätte bra. Har fortfarande familjen där och alla polare.

Finns sjukt mycket restauranger i Årsta helt jävla sinnes sjukt mycket.


Finns ju typ bara bostadsrätter i Årsta. Tror det är en av anledningarna till att det är relativt lugnt.
Citera
2017-04-09, 23:10
  #99
Medlem
WeckiSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Ja du ska nog inte bry dig mycket om TS iaf. Men Arsta ar en ort som har en stor mix av det mesta skulle jag saga. Dvs, det finns lugnare delar, samt valdigt mycket hus och bostadsomraden blandat med fylla och stok narmre Gullmarsplan och torg/centrum. Arsta ar inte min favoritort direkt. Tycker inte det har sa mycket positivt for sig, men samtidigt sa finns det mycket varre omraden i Stockholm.

Sen sa ska val Globens T-bana stangas i framtiden och ersattas av Slakthusomradetstunnelbana. Vet inte om det kan paverka?

Citat:
Ursprungligen postat av holf
Bor fortfarande i Årsta och det är lika fint som innan.

Många barnfamiljer och pensionärer, skulle säga att befolkningen är upp till 40 eller över 60.

Det är en liten klick med skitungar som hänger i C, men dessa, enligt FB (Yepps) så har SOC, skolan och polisen koll.

Nära till allt, men sjukt dyra lägenheter.

Tack för bra info. Det blev till slut en lägenhet i Sundbyberg, kände att norr om stan blir betydligt bättre för mig och sambon.
Citera
2018-01-09, 12:22
  #100
Medlem
jzprs avatar
Hur är området kring Skattungsvägen och Storsjövägen?
Citera
2018-05-06, 01:25
  #101
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzpr
Hur är området kring Skattungsvägen och Storsjövägen?

Sent svar.

e uppvuxen där och det är lugnt. Bara barnfamiljer. 2 meter till tvärbanan.

Familjen bor kvar där, alla känner alla typ.
Citera
2020-10-04, 18:46
  #102
Medlem
ChiliPepperss avatar
Nu väcker jag en död tråd men orkar inte starta en ny tråd.

Jag tycker det låter intressant att läsa vad det står om Årsta som det var för tio år sedan, tycker det verkar otroligt lugnt här i Årsta och nära till skanstull är det också, men jag kanske bor på en bättre sida av Årsta eftersom jag ändå bor nära Gullmarsplan. Det som jag tycker är mysigt med promenaderna omkring i Årsta är att allt känns som en småstad fast det är rätt så mitt i sthlm, det är så nära skanstull och så smidigt att ta sig till centralen. Årstaviken är nog finast.

Men det känns lite som att det är många barnfamiljer här som har flyttat hit från söder eftersom de kunna köpa en större lägenhet i Årsta jämfört med på söder osv. Bor i en tillfällig lgh och hoppas på att jag hittar något mer permanent här i söderomsöder eller vad man ska kalla det.

Kan det vara minst lika mysigt vid Gullmarsplan/skärmabrink/globen, Liljeholmen osv?
Citera
2020-10-12, 22:00
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiliPeppers
Nu väcker jag en död tråd men orkar inte starta en ny tråd.

Jag tycker det låter intressant att läsa vad det står om Årsta som det var för tio år sedan, tycker det verkar otroligt lugnt här i Årsta och nära till skanstull är det också, men jag kanske bor på en bättre sida av Årsta eftersom jag ändå bor nära Gullmarsplan. Det som jag tycker är mysigt med promenaderna omkring i Årsta är att allt känns som en småstad fast det är rätt så mitt i sthlm, det är så nära skanstull och så smidigt att ta sig till centralen. Årstaviken är nog finast.

Men det känns lite som att det är många barnfamiljer här som har flyttat hit från söder eftersom de kunna köpa en större lägenhet i Årsta jämfört med på söder osv. Bor i en tillfällig lgh och hoppas på att jag hittar något mer permanent här i söderomsöder eller vad man ska kalla det.

Kan det vara minst lika mysigt vid Gullmarsplan/skärmabrink/globen, Liljeholmen osv?

Jag skulle säga att hela Årsta med undantag för Sandfjärdsgatan är mysigt och lugnt. Sandfjärdsgatan är inte direkt stökigt heller men man kan inte kalla det för mysigt.

Jag kan tänka mig att Björkhagen och Hammarbyhöjden kan vara liknande men vill man ha kombinationen natur, stadens bekvämligheter och tryggt så är Årsta i toppskiktet. Jag har bott här i många år och tycker att det bara har blivit bättre och bättre.
Citera
2022-10-11, 00:25
  #104
Medlem
Nu väcks tråden ännu en gång, men bara för att jag vill ge en liten uppdatering nu ett par år efter senaste inlägg, då Stockholms förorter har en tendens att ändra sig på bara några få år.

Årsta verkar dock inte ha ändrats! Jag har bott här ett tag nu, och allting känns lugnt och tryggt. Till och med på kvällstid kan man gå till affären, rasta hunden eller gå hem från tunnelbanan utan att känna någon oro. Invånarna verkar huvudsakligen vara medelklass barnfamiljer, mestadels svenskar. De relativt få invandrare som bor här verkar till största delen bestå utav andra västerlänningar, latinamerikaner och asiater. Någon enstaka arab eller afrikan ser man, men de är av typen som klär sig elegant, pratar ren svenska och beter sig trevligt. De enda tveksamma individerna jag sett verkar komma från andra orter för att köpa kebab på Palmyra, och åker tillbaka när de käkat klart.

Läget är nästan oslagbart. Så nära stan man kan komma utan att bo mitt i smeten; Södermalm, och iofs även city, finns på gångavstånd, med allt vad stan har att erbjuda, men samtidigt har man naturen precis runt knuten - Årstaskogen, Årstaviken och en liten park eller skogsdunge i nästan varje kvarter. Samtidigt bor man endast en kort promenad från Globen och Slakthusområdet med shopping, nattklubbar, konserter och sportevenemang. Årsta har även ett bra utbud av kvarterskrogar: Pizzerior, indiskt, thai, kebabhak… det finns restauranger lite överallt.

Bra kommunikationer - bor man i östra delen har man Gullmarsplans tunnelbana med avgångar in till stan typ var tredje minut; bor man i västra delen har man Årstabergs pendeltågsstation med avgång var fjärde minut. Man har även tvärbanan och en mängd olika busslinjer på kors och tvärs.

Bostäderna är också value for money! I allmänhet är de billigare här än i andra närförorter som Hammarbyhöjden, Björkhagen, Telefonplan osv, trots att Årsta verkar vara bättre än dessa på de flesta områden. Varför vet jag inte, men det kan knappast vara för att området är mindre attraktivt. Det kanske bara är en oupptäckt pärla, helt enkelt.

TLDR: Årsta är toppen! Inte ångrat en sekund på att jag flyttade hit.

Citat:
Ursprungligen postat av Torsten543
Jag kan tänka mig att Björkhagen och Hammarbyhöjden kan vara liknande men vill man ha kombinationen natur, stadens bekvämligheter och tryggt så är Årsta i toppskiktet. Jag har bott här i många år och tycker att det bara har blivit bättre och bättre.

Hammarbyhöjden är fortfarande trevligt, men Björkhagen börjar faktiskt bli lite ghetto. Tycker jag hör allt mer om förnedringsrån, slagsmål, knivhuggningar och andra vidrigheter därifrån. Skulle definitivt inte flytta dit, trots fina naturområden.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback