• 1
  • 2
2011-07-10, 00:15
Medlem
Jag vet att det finns en del trådar om de olika företagen, men här samlar jag allting, jag vill veta vem som ligger bakom!

Bakgrund:

Jag är, som nämnts tidigare, mentor åt en del ungdomar på min fritid. Nu har jag fått ett antal oroväckande rapporter inom säljbranschen från dessa. När jag sedan gjort en sökning hittar jag, tro det eller ej, att alla bolag som personerna varnat för hänger ihop!

Företagen är:

Hittils har jag hittat följande företag:

Global Expansion AB, Norra Gubberogatan 32, Göteborg. Styrelsen består av 3 danskar, varav 2 bor utomlands.

The Draft AB, Norra Gubberogatan 32, Göteborg. Ofullständig styrelse.

Except Marketing AB, Norra Gubberogatan 32, Göteborg. Styrelsen består av två danskar bosatta i Sverige.

TVR Marketing Group AB, Hornsgatan 110, Stockholm. Styrelsen består av 3 personer, varav 2 bor utomlands.

WWP Seden AB, Hornsgatan 110, Stockholm. Ofullständig styrelse, enbart 1 Ledamot.

Larchi Group AB, Hornsgatan 110. Styrelsen består av 2 personer som heter Larsson bägge två. Kan vara far och son.

CNT Marketing AB, Hornsgatan 110, Stockholm. 2 i styrelsen, båda bosatta inom Sverige.

Adolfsson Marketing AB, Hornsgatan 110, Stockholm. 2 i Styrelsen, båda bosatta i Sverige (varav en är samma Larsson som är VD på Larchi Group AB)

HBC Group AB, Kvarnstensgatan 15, Helsingborg. Styrelsen består av två personer.

Made2Market Sweden AB, Kapellgatan 12, Göteborg. Styrelsen består av 2 personer, varav en från The Draft AB.

TMC Sweden AB, BOX 45088, Stockholm. Likviderat 2011-02-01.

Coal Promotion AB, Stortorget 3, Malmö. Styrelsen består av 2 personer bosatta utomlands och saknar särskild delgivningsman.

Thoroughbred International Group AB, Rundelsgatan 14, Malmö. Styrelsen består av 2 personer bosatta utomlands och saknar särskild delgivningsman.

Avalanche Marketing AB, Rundelsgatan 14, Malmö. Styrelsen består av 2 personer, revisor saknas.

B.A.D Corporation AB, Södra Förstadsgatan 23 A, Malmö. Likviderat 2011-04-18.

Finns säkert fler jag inte hittat ännu.

Företagen har 2 saker gemensamt: Nästan identisk verksamhetsbeskrivning samt samma revisor (förutom i fallet där revisor saknas). Revisorn heter Hans Peter Olofson (57 år), bosatt på Mariatorget i Stockholm.

Vi har alltså 15 bolag som liknar varandra, annonserar ut liknande tjänster och som varit kända för att behandla sina anställda som boskap.

Min fråga:

Vad fan är detta? Pyramidspel? Skattefiffel? Något annat? Det hela verkar frutkansvärt märkligt. Vem står bakom det hela? Någon som har mer information?
Citera
2011-07-10, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Jag vet att det finns en del trådar om de olika företagen, men här samlar jag allting, jag vill veta vem som ligger bakom!

Bakgrund:

Jag är, som nämnts tidigare, mentor åt en del ungdomar på min fritid. Nu har jag fått ett antal oroväckande rapporter inom säljbranschen från dessa. När jag sedan gjort en sökning hittar jag, tro det eller ej, att alla bolag som personerna varnat för hänger ihop!

Företagen är:

Hittils har jag hittat följande företag:

Global Expansion AB, Norra Gubberogatan 32, Göteborg. Styrelsen består av 3 danskar, varav 2 bor utomlands.

The Draft AB, Norra Gubberogatan 32, Göteborg. Ofullständig styrelse.

Except Marketing AB, Norra Gubberogatan 32, Göteborg. Styrelsen består av två danskar bosatta i Sverige.

TVR Marketing Group AB, Hornsgatan 110, Stockholm. Styrelsen består av 3 personer, varav 2 bor utomlands.

WWP Seden AB, Hornsgatan 110, Stockholm. Ofullständig styrelse, enbart 1 Ledamot.

Larchi Group AB, Hornsgatan 110. Styrelsen består av 2 personer som heter Larsson bägge två. Kan vara far och son.

CNT Marketing AB, Hornsgatan 110, Stockholm. 2 i styrelsen, båda bosatta inom Sverige.

Adolfsson Marketing AB, Hornsgatan 110, Stockholm. 2 i Styrelsen, båda bosatta i Sverige (varav en är samma Larsson som är VD på Larchi Group AB)

HBC Group AB, Kvarnstensgatan 15, Helsingborg. Styrelsen består av två personer.

Made2Market Sweden AB, Kapellgatan 12, Göteborg. Styrelsen består av 2 personer, varav en från The Draft AB.

TMC Sweden AB, BOX 45088, Stockholm. Likviderat 2011-02-01.

Coal Promotion AB, Stortorget 3, Malmö. Styrelsen består av 2 personer bosatta utomlands och saknar särskild delgivningsman.

Thoroughbred International Group AB, Rundelsgatan 14, Malmö. Styrelsen består av 2 personer bosatta utomlands och saknar särskild delgivningsman.

Avalanche Marketing AB, Rundelsgatan 14, Malmö. Styrelsen består av 2 personer, revisor saknas.

B.A.D Corporation AB, Södra Förstadsgatan 23 A, Malmö. Likviderat 2011-04-18.

Finns säkert fler jag inte hittat ännu.

Företagen har 2 saker gemensamt: Nästan identisk verksamhetsbeskrivning samt samma revisor (förutom i fallet där revisor saknas). Revisorn heter Hans Peter Olofson (57 år), bosatt på Mariatorget i Stockholm.

Vi har alltså 15 bolag som liknar varandra, annonserar ut liknande tjänster och som varit kända för att behandla sina anställda som boskap.

Min fråga:

Vad fan är detta? Pyramidspel? Skattefiffel? Något annat? Det hela verkar frutkansvärt märkligt. Vem står bakom det hela? Någon som har mer information?
Två skojare med sson-efternamn som försöker blåsa folk alltså? Larchi Group AB jobbar åt EON enligt uppgift till "Mias", ratsitat Larssons?
Citera
2011-07-10, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mias
Två skojare med sson-efternamn som försöker blåsa folk alltså? Larchi Group AB jobbar åt EON enligt uppgift till "Mias", ratsitat Larssons?
Larssons på Larchi sitter bara i styrelsen för 1, respektive 2 av bolagen. Många av personerna bor utomlands eller har utländska namn. Känns som bulvaner.

Bolagen jobbar med sälj åt större företag, bland annat Eon och Tele2.
Citera
2011-07-10, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Larssons på Larchi sitter bara i styrelsen för 1, respektive 2 av bolagen. Många av personerna bor utomlands eller har utländska namn. Känns som bulvaner.

Bolagen jobbar med sälj åt större företag, bland annat Eon och Tele2.
Begär ut årsredovisningar, sök jobb på dessa företag och där undercover samla info om dessa skojare.
Citera
2011-07-10, 17:42
Medlem
Alla företagen du listade upp är en del av något som heter Cobra Group PLC. Man kan säga att Cobra är ett moderbolag och alla de där företagen är dotterbolag. Något skattefiffel sysslar de inte med, men det är definitivt ett pyramidbolag.
De har något som de kallar för "promotion structure", vilket fungerar som så att du börjar som säljare, sen "befodras" du till ledare (typ säljcoach), crew manager (team leader), assistant owner och till slut till owner. Som owner får man sitt eget dotterbolag. För att kunna nå den nivån måste man ha ett visst antal "guys" (anställda) under sig. När man börjar på företaget får man detta förklarat för sig, och de säger att det tar ca. 1,5 år att bli owner. På det företaget jag jobbade fanns det dock folk som jobbat i över 2 år och som fortfarande var på nivån "ledare".
Lönen är enbart provisionsbaserad, och det är inget ovanligt att jobba 10 h/dag, och även på lördagar. Skälet till att folk stannar kvar på företagen är för att de blir hjärntvättade att tro att det är allas stora dröm att bli owner, och att det är = feta cash. Sanningen är att säljarna knappt tjänar 3000 kr i veckan, i genomsnitt, och de flesta som börjar blir aldrig owners. Dock gillar de som är owners att berätta för sina anställda om hur mkt de tjänar, allt för att behålla folk i företaget. De tjänar dock sällan så mkt som de säger att de gör, och blir i sin tur hjärntvättade av de som är över dem (det finns ytterligare 5 nivåer att "klättra" utöver owner).

Det finns mycket, MYCKET mer att berätta. Jag jobbade själv på ett av dessa företag i ca 7 månader, så jag är villig att svara på frågor.
Citera
2011-07-10, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EasyK
Alla företagen du listade upp är en del av något som heter Cobra Group PLC. Man kan säga att Cobra är ett moderbolag och alla de där företagen är dotterbolag. Något skattefiffel sysslar de inte med, men det är definitivt ett pyramidbolag.
De har något som de kallar för "promotion structure", vilket fungerar som så att du börjar som säljare, sen "befodras" du till ledare (typ säljcoach), crew manager (team leader), assistant owner och till slut till owner. Som owner får man sitt eget dotterbolag. För att kunna nå den nivån måste man ha ett visst antal "guys" (anställda) under sig. När man börjar på företaget får man detta förklarat för sig, och de säger att det tar ca. 1,5 år att bli owner. På det företaget jag jobbade fanns det dock folk som jobbat i över 2 år och som fortfarande var på nivån "ledare".
Lönen är enbart provisionsbaserad, och det är inget ovanligt att jobba 10 h/dag, och även på lördagar. Skälet till att folk stannar kvar på företagen är för att de blir hjärntvättade att tro att det är allas stora dröm att bli owner, och att det är = feta cash. Sanningen är att säljarna knappt tjänar 3000 kr i veckan, i genomsnitt, och de flesta som börjar blir aldrig owners. Dock gillar de som är owners att berätta för sina anställda om hur mkt de tjänar, allt för att behålla folk i företaget. De tjänar dock sällan så mkt som de säger att de gör, och blir i sin tur hjärntvättade av de som är över dem (det finns ytterligare 5 nivåer att "klättra" utöver owner).

Det finns mycket, MYCKET mer att berätta. Jag jobbade själv på ett av dessa företag i ca 7 månader, så jag är villig att svara på frågor.
Varför inte lägga ut lite infomaterial som du fått(kom ihåg att maska ditt namn!? Vilka äger Cobra? Namn, bilder?
Citera
2011-07-10, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mias
Varför inte lägga ut lite infomaterial som du fått(kom ihåg att maska ditt namn!? Vilka äger Cobra? Namn, bilder?

Ägaren av Cobra heter Chris Niarchos, bara att googla, finns dock inte så mkt snaskigt att hitta. Han är i alla fall från Kanada. Om jag minns rätt startade företaget 86 eller 87, men de har funnits i Sverige sen... 2006. Den som tog Cobra till Sverige heter Anja al-Akabi

Gällande material fick man i princip inget. Jag jobbade som B2B-säljare och sålde Tele2. Däremot hade de olika "prov" för varje steg som man var tvungna att ta innan man "befodrades". De här proven var muntliga, men man gjorde egna häften man hade som hjälp för att plugga. Det handlade både om hur man pitchar, teori-prylar men också ens attityd. Vi hade olika "system" som byggde en pitch, det var 3 steps eller SEE, 5 steps, GIFTS, ASIAT och sen hade vi något som kallades 8 steps.

SEE = Smile, Eye contact, Enthusiasm. M a o LE, ta ögonkontakt och var entusiastisk när du pitchar kunder, inte så konstigt.
5 steps = intro, short story, presentation, close, rehash. Alla delar i en pitch.
GIFTS = Greed, Indifference, Fear of loss, The Jones theory, Sense of urgency. Det är olika impulser man skulle trycka på för att få kunden intresserad, t ex Jones theory vilket är att förklara hur populär produkten är och att många andra använder den.
ASIAT = Assumptive, Silent, Indifference, Alternative, Trial. Olika sätt att closa en kund.

De här systemen skulle man följa till 100%, vi fick alltid höra hur viktigt det var att "work the systems". Det är egentligen inget konstigt, de här systemen funkar och följer man dem så kan man sälja. Däremot när man kom till nivå 2 (ledare) och skulle lära sig 8 steps blev det lite... Lustigt?

8 steps:
1. Ha en positiv attityd.
2. Behåll din attityd.
3. Var i tid.
4. Var förberedd.
5. Jobba ditt område.
6. Jobba en hel dag.
7. Ha mål.
8. Ta kontroll.

Självklart har man en positiv attityd på arbetet, men inom Cobra handlar det inte bara om att vara positiv. Du ska INTE uttrycka dig negativt, om NÅGOT. Vi som hade jobbat ett tag skulle även hålla koll på om nya sa negativa saker, och om de gjorde det tog vi upp det på våra "ledarsmöten". Vi skulle inte låta nya åka hem tillsammans, för då kunde de börja prata negativt om jobbet och "negga ur". Påminner lite om en... Sekt? Kanske? Negativa saker kunde t ex vara att man hade ont i fötterna efter att ha gått hela dagen (vi jobbade som fältsäljare). Ledarna (inklusive jag) fick lära oss att "vända" negativen på olika sätt, på samma sätt som vi vände negativa kunder. På ett ledarsmöte tog vi upp ämnet negativa vänner och flick-/pojkvänner och hur man skulle handskas med dem. "Dina vänner kanske gnäller nu, men vänta bara tills du har råd att ta hela gänget ut på en runda till Stureplan!" Varför skulle ens vänner/flick-/pojkvänner gnälla tänker ni? Kanske för att man jobbade så mycket att man i princip aldrig träffade någon utanför jobbet. Detta resulterade för övrigt i att många på kontoret jag jobbade hookade med varandra............ Väldigt professionellt.
Ledarna började prick kl 08.00 varje morgon med ett möte för alla som var ledare och uppåt i "hierarkin". Klockan 08.30 kom alla nya in och då övade vi lite säljteknik för att kl 09.00 ha ännu ett möte. Mötet klockan 09 kallades för morgonmöte eller atmosphere (haha). Skälet till namnet atmosphere var att vi skulle skapa en positiv, entusiastisk atmosfär på kontoret. Säljarna skulle taggas till innan vi gick ut och träffade kunder. Under det här mötet stod alla på kontoret i en halvcirkel och klappade händerna till högljudd musik........... Säljarna som gjort bäst ifrån sig dagen innan skulle också springa runt och high-fivea i cirkeln. Var man sen till jobbet fick man MYCKET sura blickar från sina kollegor.
Att jobba en hel dag borde inte vara några konstigheter. Dock innebar det att JOBBA hela dagen, lunch? Ät en macka på 10 min. Ha nu i åtanke att vi kunde jobba från 08.00 till 20.00.......
Citera
2011-07-10, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EasyK
text...
Infon sprutar in! Lägg upp ALLT om dessa skojare här i Företagsskvaller.
Citera
2011-07-10, 23:50
Medlem
fizys avatar
Blev under förra året uppringd av ett företag som kallar sig för TVR Marketing Group, jag kommer dit på intervju och väggarna är tapetserade med Global Expansion.

Företagets VD J*nny skötte intervjun, vi satt och pratade i ca 30 minuter.
Han körde det vanliga säljsnacken om hur bra allting är, men det föll i min mening på att han inte kunde ge ögonkontakt. Skämdes den stackars dansken? Eller satt han och blå ljög?

När intevjun var klar (Förvånansvärt fick jag jobbet) så skulle han presentera mig för andra anställda (Samtliga osäkra ungdomar som inte kunde lyfta upp sina egna kostymer), och då passade han även på att berätta för mig hur mycket dom stackars ungdomarna hade tjänat den veckan.

Lurendrejeriföretag.
Citera
2011-07-11, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fizy
Blev under förra året uppringd av ett företag som kallar sig för TVR Marketing Group, jag kommer dit på intervju och väggarna är tapetserade med Global Expansion.

Företagets VD J*nny skötte intervjun, vi satt och pratade i ca 30 minuter.
Han körde det vanliga säljsnacken om hur bra allting är, men det föll i min mening på att han inte kunde ge ögonkontakt. Skämdes den stackars dansken? Eller satt han och blå ljög?

När intevjun var klar (Förvånansvärt fick jag jobbet) så skulle han presentera mig för andra anställda (Samtliga osäkra ungdomar som inte kunde lyfta upp sina egna kostymer), och då passade han även på att berätta för mig hur mycket dom stackars ungdomarna hade tjänat den veckan.

Lurendrejeriföretag.

Skälet till att det stod Global Expansion överallt är för att de företagen delar kontor... På kontoret jag jobbade fanns det 5 olika "dotterbolag" som alla var länkade till varandra och till Cobra såklart.
ALLA som söker jobbet får det. En vanlig arbetsintervju går till på det viset att den sökande ska "sälja sig själv" till den som håller intervjun. Cobra-intervjuer går ut på att ownern säljer jobbet till den som söker. De lär också ut olika tricks på hur man klickar fort med nya och hur man håller kvar dem i företaget. Ledare, crew managers och assistant owners behöver folk under sig för att kunna befodras till nästa steg, därför går ofta kvantitet före kvalitet......
Citera
2011-07-11, 09:23
Medlem
Jag sökte jobb hos TMC. De ringde en halvtimme senare, men jag svarade inte. Trots att jag inte hade lämnat ut mitt hemtelefonnummer ringde de senare upp mig på hemtelefonen också, utan att jag svarade. Sedan ringde de igen efter två veckor och då svarade jag och sa att jag inte var intresserad.
Citera
2011-07-11, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faxer
Jag sökte jobb hos TMC. De ringde en halvtimme senare, men jag svarade inte. Trots att jag inte hade lämnat ut mitt hemtelefonnummer ringde de senare upp mig på hemtelefonen också, utan att jag svarade. Sedan ringde de igen efter två veckor och då svarade jag och sa att jag inte var intresserad.

Haha det förvånar mig inte, de gör allt för att få in personal. Det roliga är att trots att man som owner får "sitt eget företag" är alla de här företagen exakt likadana. Mig ringde dem 3 ggr om inte fler innan jag kom på en intervju, behövde ett jobb... Innan intervjun säger de gärna hur svårt det är att få jobbet, så man känner sig lite speciell sen när de vill att man ska börja redan nästa dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in