Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-11, 17:58
  #13
Medlem
hesons avatar
Intressant MLMvariant. Hur är det för owners, betalar de något koncernbidrag eller hur tjänar pyramiden ovanför pengar?
Citera
2011-07-11, 21:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Intressant MLMvariant. Hur är det för owners, betalar de något koncernbidrag eller hur tjänar pyramiden ovanför pengar?

En assistant owner blir alltid befodrad till owner av den owner som är över den. Den befodrande ownern får då 6% på allt den nya ownern tjänar, om jag minns rätt. Om den nya ownern i sin tur befodrar en assistant owner får den första ownern 3% på det företaget o s v.
Citera
2011-07-11, 22:26
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mias
Infon sprutar in! Lägg upp ALLT om dessa skojare här i Företagsskvaller.

Finns MYCKET att berätta. Googla bara Cobra Group Scam eller Cobra Group Cult så får du upp flera sidor med bara kritik mot de här företagen. De är ännu större i t ex England, där de för övrigt har sitt huvudkontor om jag inte missminner mig. Efter att ha googlat lite på min kära gamla arbetsgivare fick jag också reda på att de har folk på huvudkontoret som har i uppdrag att sitta och skriva positiva kommentarer om Cobra på olika forum, eftersom de får så mycket skit.

Inom Cobra, i alla fall i Sverige, kan man jobba antingen som säljare till privatpersoner eller företag. De som jobbar till privatpersoner (även kallat res = residential) jobbar ofta till 22 på kvällen, dock börjar de jobba senare än B2B. Klienterna i Sverige är Eon och Tele2. Lönen är som sagt helt provisionsbaserad. Man får ut ca 300:- per produkt, beroende på vad det är man säljer. För att komma upp i en schyst lön MÅSTE man ljuga för kunderna. Vi sa alltid att vi endast sålde paket och på det sättet sålde man på folk 2 mobilabonnemang när de egentligen bara ville ha fast telefoni. Oftast blev det dock ändå billigare för kunden, MEN det kändes lite sådär att behöva sälja på någon massa skit som aldrig skulle användas.

De rekryterar bl a genom att fråga folk på stan om de behöver jobb och genom att leta jobbsökande i sitt nätverk. Först går man på en intervju, sedan vill de att man ska börja jobba så fort som möjligt, gärna dagen efter. De första dagarna följer man efter sin ledare och kollar på när han/hon säljer och kanske får man pitcha någon själv. Det här kallas för observation, och förkortningen för någon som ska på observationsdag är "obs". Man får alltså ingen ersättning för de här dagarna, om man inte säljer såklart. Oftast tar det några dagar innan man får in sin första försäljning.

Utöver systemen jag nämnde tidigare finns det något som kallas för Law Of Average = LOA. Det går ut på att desto fler företag/personer du besöker desto större chans är det att du säljer. De sa att man skulle besöka ca 20 företag/dag, pitcha 10 chefer och då få in 1-2 försäljningar. Makes sense, till en viss del. Ibland kunde man hamna i områden där de t ex hade ip-telefoni och liknande, och vi helt enkelt inte kunde sälja på dem något. Då kunde man vara uppe i 60 företag/ 6 pitch/ 0 försäljningar. Jag tror att LOA bara var något som användes för att pusha oss till att fortsätta jobba även fast klockan var 17 och vi inte hade fått in något sälj än, eftersom enligt LOA borde det ju komma en försäljning snart...

Det finns massor av mer, det enklaste är nästan om ni har frågor jag kan svara på. Är svårt att bara skriva ner allt så här, mycket man glömmer o s v.
Citera
2011-07-11, 23:01
  #16
Medlem
Jag blir fundersam, nästan bara lågpostare i tråden
Citera
2011-07-12, 14:07
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mias
Jag blir fundersam, nästan bara lågpostare i tråden


Inkl. du!?
Citera
2011-07-12, 22:33
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mias
Jag blir fundersam, nästan bara lågpostare i tråden

Fundersam över vad?
Citera
2011-07-12, 23:59
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EasyK
Fundersam över vad?
Att det kan vara något konstigt med denna tråd, en konkurrent som vill sänka säljkoncernen
Citera
2011-07-13, 07:37
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mias
Att det kan vara något konstigt med denna tråd, en konkurrent som vill sänka säljkoncernen

.................... Okej. I mitt fall är det enda syftet jag har att varna andra för de här företagen. Jag jobbade på ett av företagen som finns med i första inlägget i över ett halvår. Kollar du runt på nätet hittar du kritik mot Cobra på sidor från både England och Indien. Här har vi en artikel om Cobra, kolla kommentarerna också. Här är ett forum. Här är en hel hemsida dedikerad DS Max och Cobra.
Citera
2011-07-15, 20:51
  #21
Avstängd
ProfessorKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mias
Att det kan vara något konstigt med denna tråd, en konkurrent som vill sänka säljkoncernen

Missnöjda före detta anställda kan åstakomma mycket skada. Nu får vi bara vänta och se!

Hälsningar från Hälsingland
Citera
2011-07-23, 11:09
  #22
Medlem
Vill först be om ursäkt att jag lämnat tråden åt sitt öde, men jag har varit bortrest...
Citat:
Ursprungligen postat av EasyK
Haha det förvånar mig inte, de gör allt för att få in personal. Det roliga är att trots att man som owner får "sitt eget företag" är alla de här företagen exakt likadana. Mig ringde dem 3 ggr om inte fler innan jag kom på en intervju, behövde ett jobb... Innan intervjun säger de gärna hur svårt det är att få jobbet, så man känner sig lite speciell sen när de vill att man ska börja redan nästa dag.
Jag vill tacka dig för all information, det är bra och du får gärna bidra med mer. Jag är nyfiken på mer om hur de anställda behandlas, framför allt.
Citat:
Ursprungligen postat av Mias
Jag blir fundersam, nästan bara lågpostare i tråden
Jag är ingen lågpostare (nästan 300 inlägg).
Citat:
Ursprungligen postat av Mias
Att det kan vara något konstigt med denna tråd, en konkurrent som vill sänka säljkoncernen
Jag har visserligen ett antal bolagsengagemang, men inget som konkurrerar med denna koncern. Jag arbetar inte med säljboskap. Jag tycker dock det är extremt tråkigt att unga luras in i oseriösa företag med oacceptabla lönevillkor och arbetsvillkor.
Citat:
Ursprungligen postat av EasyK
.................... Okej. I mitt fall är det enda syftet jag har att varna andra för de här företagen. Jag jobbade på ett av företagen som finns med i första inlägget i över ett halvår. Kollar du runt på nätet hittar du kritik mot Cobra på sidor från både England och Indien. Här har vi en artikel om Cobra, kolla kommentarerna också. Här är ett forum. Här är en hel hemsida dedikerad DS Max och Cobra.
Jag tackar dig, många fina uppgifter där.
Citera
2011-08-27, 01:58
  #23
Medlem
Handfots avatar
Har själv arbetat där i över ett år, och kan inte annat än att intyga att allt EasyK säger stämmer.

Man blir totalt hjärntvättad och utnyttjad. Riktig sektvarning på detta!


Jag avslutade min anställning vid steg 3 (Crew Manager).
Jag arbetade ca 12 timmar om dagen, måndag-lördag, med enbart provision.

Jag har bilder och filmklipp i massor + en massa material som jag sparat, trots att jag var tvungen att 'förverka' allt när jag slutade.
Tyvärr kommer jag inte lägga ut mycket av detta då jag inte vill outa mig själv + en del andra.

Det förekom sälj tävlingar mer eller mindre varje dag, och ibland kunde man vinna saker som en biobiljett eller två.
Men oftast så handlade det om straff, tex. stå och sjunga själv framför 20-40 personer som står och skrattar åt dig, eller göra äckliga saker.

En gång bestämde min VD att jag och en tjej som var anställd i mitt team skulle ha en tävling, efter att jag vunnit den så skulle hon sjunga en kärleks sång till mig framför ett 30-tal personer.

Ren förnedring.

- Mitt arbete bestod av att bli utbildad kl 07:30 varje morgon, och vid 08:00 så skulle jag utbilda andra (personer under min grad) fram tills ca 09:30.
- Åka ut kommunalt till våra arbetsområden (allt inom Stockholm) och arbetet betalade inte ens SL-kort.
- Alla delar upp sig och har endast kontakt via privata mobil telefoner.
- Man arbetade ute på fält fram tills 17-19 på kvällen, ibland längre.
- Eftersom vi arbetade utomhus så var det svårt att ta med en lunchlåda = dyrt för en som tjänar dåligt.
- Man fick inte ta paus för att äta lunch om man inte hade sålt något.
- Efter att vi kommit tillbaka till kontoret så skulle man gå igenom dagen med dom som var under en.
- Om nödvändigt, vända alla negativa tankar och saker som dom tar upp. Dvs. hjärntvätta dom lite mer.
- När alla under oss lämnat kontoret (ca 18-20:00), så var det dags för dom som var över oss att göra samma sak med oss.
- Ibland blev man kvar till 23-00:00 på kvällarna för att man satt och planerade inför nästa dag.
- Fortfarande 100% provision.
- Vi arbetade med företag som kunder. (oanmälda besök)

Jag tjänade i snitt 4000:- /vecka innan skatt, och det var bra pengar om man jämförde med dom flesta andra.
Mitt jobb var i slutändan att hjärntvätta anställda.

Jag sa upp mig efter att jag tog min första semester, efter över ett år som 'slav'.
När jag hade varit därifrån i 3 veckor så slog tanken mig äntligen, att "vadfan håller jag på med?!".

Game Over.

Ni kan söka på t.ex. "Cobra Group" här på flashback, så har ni mycket intressant läsning.

Här är några, och dom enda bilderna jag kommer att dela med mig av.

John Sundell VD för Made2Market Sweden AB.
Melvin Jose Mutton VD för Thoroughbred International Group AB. <- Numera bosatt i Malmö.
Yasmina Osman VD för nedlagt bolag DSA Group AB. (Direct Sales Agency AB)
Sören Schroll Jensen VD för WWP Sweden AB. (World-Wide Promotion AB)
Johan Larsson och Niklas Strand till vänster - Johan Larsson, VD för Larchi Group AB. Till höger - Niklas Strand, f.d VD för nedlagda TMC Sweden AB.
Andreas Adolfsson VD för Adolfsson Marketing AB.
Ronni Klemmensen VD för TVR Marketing AB. (Betyder enligt honom 'Together we are strong leaders' på latin)
Bild på nästan samtliga VD's för bolagen som TS listade i första inlägget.

Over n' out.
Citera
2011-08-30, 17:47
  #24
Medlem
Noctones avatar
Intressant läsning!

Det ger en ytterligare skäl att aldrig prata med säljare som ringer upp en. Man vill inte stödja företagen som lurar unga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback