Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-11-02, 09:34
  #1
Medlem
GrisGugges avatar
Figuren Rippo har varit med i Rockyserien väldigt länge. Såhär står det om honom på susning.nu: ”En tråkig varg och vegetarian som gillar naturprogram och metal. Rocky och Rippo har varit reskamrater till bland annat Thailand och Norge.”

Vi vet alla att Kellerman var i USA med Killingkillen Jonas Inde. Detta skildrades i det senaste albumet (nr 6), och då ser Inde exakt ut som Rippo! Inde lyssnar dessutom också på metal (minns Killingfigurerna Tommy Bolin och Sam Spandex).

I det senaste albumet medverkar den ”äkta” Rippo i åtminstone en serie; polisen gör en raid i hans hus när någon galning hotar att hoppa från taket. Rocky säger: ”Flytta, Rippo!”. De flesta av de andra serierna i det senaste albumet där en Rippo-liknande figur figurerar verkar handla om Inde. Indefiguren nämns – så vitt jag vet – inte vid namn en enda gång.

Vafan! Det kan väl ändå inte vara så att Rippo hela tiden har varit Jonas Inde? Det har då mig veterligen aldrig framgått i någon av de tidigare serierna att Rippo skulle vara kändis.

Kan någon kunnig person vänligen utreda detta en gång för alla?!?
Citera
2004-11-02, 10:44
  #2
Medlem
GrisGugges avatar
Ah, jag har nu insett att skillnaden är att Rippo är grå, medan Inde är rödbrun. I den färglagda serieversionen vill säga. Det hjälper dock inte ett skit när man läser de svart/vita albumen, där de två figuerarna ser exakt likadana ut. Ytterst fantasilöst av Kellerman på min ära.
Citera
2004-11-02, 13:04
  #3
Banned
fiveOne5s avatar
Jonas Inde är med i serien, vem av karaktärerna har jag glömt men ajg tror det var Rippo..
Citera
2004-11-02, 15:35
  #4
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveOne5
Jonas Inde är med i serien, vem av karaktärerna har jag glömt men ajg tror det var Rippo..
Goddag yxskaft...
Citera
2004-11-06, 18:54
  #5
Medlem
Johabbed bin Laugssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
Ah, jag har nu insett att skillnaden är att Rippo är grå, medan Inde är rödbrun. I den färglagda serieversionen vill säga. Det hjälper dock inte ett skit när man läser de svart/vita albumen, där de två figuerarna ser exakt likadana ut. Ytterst fantasilöst av Kellerman på min ära.

Skulle snarare tro att Rippo hela tiden varit Inde, bara att färgläggningen varierat på senare tid. Alla figurerna är ju baserade på Kellermans polare i verkliga livet (med utbytta namn), och tydligen har han ju polat med Inde. Vad säger att den "riktiga Rippo" i strippen om galningen som ska hoppa från huset inte är Inde?

Fin cameo av Flacka Joe aka Stakka Bo i USA-resegrejerna förresten.
Citera
2004-11-09, 23:50
  #6
Medlem
Haddock50s avatar
På sidan 65 i andra samlingsvolymen säger han att Rippo heter Mikko Uusitalo i verkliga livet.
Citera
2004-11-10, 01:01
  #7
Avstängd
Gemini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock50
På sidan 65 i andra samlingsvolymen säger han att Rippo heter Mikko Uusitalo i verkliga livet.

Detta är det rätta svaret.. Kolla i rocky magasinet så får man också läsa det...
Dock är Mikko ganska lik Inde utseende mässigt (fast om möjligt, ännu mer puckad)
Citera
2004-11-10, 08:11
  #8
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock50
På sidan 65 i andra samlingsvolymen säger han att Rippo heter Mikko Uusitalo i verkliga livet.
Ah! Tack! Hur kunde jag missa att kolla upp det?
Då upprepar jag min nu berättigade kritik rörande Kellermans fantasi:
"HUR KAN DU VARA SÅ TOTALT FANTASILÖS ATT DU GÖR TVÅ AV NYCKELFIGURERNA I DEN SERIE I STORT SETT IDENTISKA, DITT J-VLA LIGGSÅR??"
Citera
2004-11-14, 12:59
  #9
Medlem
cosmic_dancers avatar
I teateruppsättningen är ju Inde han den där pappegojan Mange som sticker till Tokyo och ska hitta sig själv
Citera
2004-11-18, 15:01
  #10
Medlem
Flacka Joe - Stakka Bo trodde jag aldrig
Citera
2004-12-08, 11:57
  #11
Avstängd
Mannenisvarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
I teateruppsättningen är ju Inde han den där pappegojan Mange som sticker till Tokyo och ska hitta sig själv


<--det har jag nmycket svårt att tänka mig eftersom mange ju är han som skriver för tidningen play och heter något annat.

jag tror att inde dessutom har fått två olika namn i serien för när han pratar om usa-resan innan dom ska åka så kallar han honom för något namn och sen när dom sitter och signerar deras bok så får han heta något annat.
Citera
2004-12-08, 13:53
  #12
Banned
tim_hedlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johabbed bin Laugsson
Skulle snarare tro att Rippo hela tiden varit Inde, bara att färgläggningen varierat på senare tid. Alla figurerna är ju baserade på Kellermans polare i verkliga livet (med utbytta namn), och tydligen har han ju polat med Inde. Vad säger att den "riktiga Rippo" i strippen om galningen som ska hoppa från huset inte är Inde?
.

med tanke på att Inde gått ut och berättat om att han försökt ta livet av sig genom att hoppa från ett fönster så verkar det ju troligt att det är han
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback