Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-07, 03:05
  #1
Medlem
yamahafs1s avatar
hej har ett hemmabygge som väger 200kg och jag har ingen motor i den. jag hade tänkt att sätta i en 50cc yamaha dt motor i den så nu frågar jag flashback.


om jag sätter i 50cc motorn i den kommer motorn gå sönder ? (motorn är trimmad så 75cc)
kommer den gå snabbare än 30km/h ?



snabba svar tack.
Citera
2011-07-07, 03:14
  #2
Medlem
Fyr4ns avatar
Om din kompetens inom motorer sträcker sig så långt att du undrar om en motor går sönder för att du ska sätta den på ett tungt chassi tror jag du ska lägga ner din idé med hemmabygge, eller kanske börja i lite mindre skala. Men som svar på din fråga, nej, den kommer inte gå sönder. Dock tvekar jag på att den orkar driva den, men med en nerdrevning kanske du kan få det att gå. Jag skulle dock satsa på en fin gammal honda motor från en mc.
Citera
2011-07-07, 03:17
  #3
Medlem
yamahafs1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyr4n
Om din kompetens inom motorer sträcker sig så långt att du undrar om en motor går sönder för att du ska sätta den på ett tungt chassi tror jag du ska lägga ner din idé med hemmabygge, eller kanske börja i lite mindre skala. Men som svar på din fråga, nej, den kommer inte gå sönder. Dock tvekar jag på att den orkar driva den, men med en nerdrevning kanske du kan få det att gå. Jag skulle dock satsa på en fin gammal honda motor från en mc.



den väger kanske runt 150kg utan motorn som sitter i nu det är en gammal veteran mc men lite hemmabyggda saker. samt så sitter en sidovagn på den
__________________
Senast redigerad av yamahafs1 2011-07-07 kl. 03:19.
Citera
2011-07-07, 03:20
  #4
Medlem
Fyr4ns avatar
Att starta den med en gammal moppe motor är som att starta med fjärde växeln på en vanlig moppe. Du kommer inte komma en meter om du inte möjligtvis tokvarvar och segar som fan med kopplingen. Dock kan jag tänka mig inte att kopplingen håller speciellt länge.

Är ts verkligen 18?
Citera
2011-07-07, 03:24
  #5
Medlem
yamahafs1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyr4n
Att starta den med en gammal moppe motor är som att starta med fjärde växeln på en vanlig moppe. Du kommer inte komma en meter om du inte möjligtvis tokvarvar och segar som fan med kopplingen. Dock kan jag tänka mig inte att kopplingen håller speciellt länge.

Är ts verkligen 18?


så vad behöver jag göra för att få det funka. ? funkar 125cc motor tro ?
Citera
2011-07-07, 03:28
  #6
Medlem
Fyr4ns avatar
En 125:a ska funka fint. Men välj rätt motor då, som passar med ramen till utseendet. Dock skulle jag personligen satsa på en så stor motor som får plats. Sen va extremt noga med inpassningen av motorn. Dreven ska vara så parallella med varandra som det bara går.
Citera
2011-07-07, 03:33
  #7
Medlem
yamahafs1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyr4n
En 125:a ska funka fint. Men välj rätt motor då, som passar med ramen till utseendet. Dock skulle jag personligen satsa på en så stor motor som får plats. Sen va extremt noga med inpassningen av motorn. Dreven ska vara så parallella med varandra som det bara går.


okej. bryr mej inte om utsendent men skulle en yamaha dt 125 E motor passa tro ? har en som står i ladan sen annars har jag en 1940 knuckle head harley motor som står :S men vet inte om den funkar.
Citera
2011-07-07, 03:35
  #8
Medlem
yamahafs1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyr4n
En 125:a ska funka fint. Men välj rätt motor då, som passar med ramen till utseendet. Dock skulle jag personligen satsa på en så stor motor som får plats. Sen va extremt noga med inpassningen av motorn. Dreven ska vara så parallella med varandra som det bara går.



annars kan jag säkert skaffa en 400cc kawasaki motor har en sån stoende någon stans på gården. sen har jag även typ 10 andra 2 hjulande fordon med motor. vilken kubik skulle passa bäst tro ?
Citera
2011-07-07, 11:17
  #9
Medlem
Sven_Hedins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamahafs1
sen annars har jag en 1940 knuckle head harley motor som står
Men den skall du väl ha i din Puch Mexico? Men en bra tumregel är att det är bättre med många kubik och sparsamt med hästkrafter än tvärt om. Tio hästar ur en 80cc är inte det samma som motsvarade ur en 250, åtminstone inte när ekipaget börjar väga lite.
Citera
2011-07-07, 11:40
  #10
Medlem
yamahafs1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven_Hedin
Men den skall du väl ha i din Puch Mexico? Men en bra tumregel är att det är bättre med många kubik och sparsamt med hästkrafter än tvärt om. Tio hästar ur en 80cc är inte det samma som motsvarade ur en 250, åtminstone inte när ekipaget börjar väga lite.


harley motorn gick inte äns runt. kollade imorse puchen såldes för 2500kr
Citera
2011-07-07, 17:45
  #11
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyr4n
Är ts verkligen 18?


Vill du ställa sådana frågor får du vackert släpa dig till PM-funktionen, det här är ett av ytterst få tillfällen då jag låter det kvarstå.
Varför? Läs det announcement som ligger i det här forumet, sådant skitsnack tolereras ICKE!

Detta skall ej heller kommenteras i tråden
/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback