• 3
  • 4
2012-01-04, 17:11
Medlem
BeppeTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
  • Stämmer det att ett Linuxsystem inte behöver omstart vid uppdateringar av annat än själva "kärnan"?
Har läst och hört på många håll att Linux ska vara mycket väl anpassad för servrar som kräver största möjliga tillgänglighet då den inte störs av omstartsavbrott på samma sätt som Windows, vid säkerhetsuppdateringar. Nu har jag inte 100% koll på vad jag har uppdaterat egentligen men vid start av mitt Debian så installerade jag 94 uppdateringar på begäran av systemet, och det krävde omstart för att uppdateringarna skulle tas i bruk. Detta är inget som stör mig värst mycket egentligen, mest en teoretisk fråga om det är möjligt att köra ett Linux-system år ut och år in utan omstart och fortfarande hålla systemet helt patchat?

Ja, så länge du inte byter ut kärnan. I många linuxdistar brukar kärnpaketen vara svartlistade och uppgraderas således inte automatiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Ännu en fundering kring hårddiskar/andra enheter är om dessa måste "monteras" vid varje reboot (och hur man gör denna montering), eller om det räcker att göra det en gång och den alltid har samma (motsvarighet till Windows enhetsbeteckning eller monteringspunkt i mapp)? Finns det någon begränsning i hur många samtida enheter som kan kopplas in i systemet?

Finns ingen begränsning vad jag känner till. Syftar du på externa hårddiskar eller andra flyttbara enheter? Enheter som alltid skall ha samma monteringspunkt brukar oftast skrivas in i /etc/fstab.
Citera
2012-01-04, 21:34
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppeTurbo
J
Finns ingen begränsning vad jag känner till. Syftar du på externa hårddiskar eller andra flyttbara enheter? Enheter som alltid skall ha samma monteringspunkt brukar oftast skrivas in i /etc/fstab.

Lite kuriosa
Det finns en begränsning för SCSI/SATA/SAS-diskar.
Men om du når upp till den så är du inte dålig!

65536 diskar.

Läste detta någonstans och hittade även en länk som bekräftar detta.
http://serverfault.com/questions/141...can-be-mounted
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in