• 1
  • 2
2011-07-04, 22:09
Medlem
EyeDentifys avatar
Jag tycker den sida som jag strax skall nämna är så pass bra och hjälpt mig komma igång på allvar med att förstå vissa djupare aspekter av Linux. Sättet som författaren lär ut på fungerar perfekt för mig, har läst många guider och annat på nätet men dom kommer inte i närheten av denna killen och hans sätt att förklara.

Då mitt Aspergers handikapp gör att jag i vissa fall behöver hitta ett sätt som fungerar för mig vid inlärning.

Det finns en kortare guide på hemsidan, men får man mersmak så kan man ladda ner den kompletta guiden i PDF format på i skrivande stund över 500 sidor.

Det finns något för nybörjaren såväl som den vana användaren. Alla kan få nytta av den.

utan mer omsvep:

http://www.linuxcommand.org/

Framförallt gillar jag delarna som tar upp Terminalen, och då lär han ut bash i detta fallet.

Suveränt Håll till godo.
Citera
2011-07-04, 22:32
Medlem
Resolutios avatar
bra sida

var finns pdf:en? skulle vara kul o ha.
Citera
2011-07-04, 22:39
Medlem
EyeDentifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resolutio
bra sida

var finns pdf:en? skulle vara kul o ha.

Ja den är underbart bra för att komma igång

OM du kikar på första sidan efter
"New! The Linux Command Line by William Shotts"

Där ser du att en länk finnes.

Eller gå direkt hit:
http://www.linuxcommand.org/tlcl.php

Där står lite text om "boken" i PDF format.

Men är man otålig klicka här:
http://sourceforge.net/projects/linu...2.pdf/download

För PDF:en
Citera
2011-07-04, 22:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Programvara - Övriga operativsystem

//Mod
Citera
2011-07-05, 11:44
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyeDentify
Jag tycker den sida som jag strax skall nämna är så pass bra och hjälpt mig komma igång på allvar med att förstå vissa djupare aspekter av Linux. Sättet som författaren lär ut på fungerar perfekt för mig, har läst många guider och annat på nätet men dom kommer inte i närheten av denna killen och hans sätt att förklara.

Då mitt Aspergers handikapp gör att jag i vissa fall behöver hitta ett sätt som fungerar för mig vid inlärning.

Det finns en kortare guide på hemsidan, men får man mersmak så kan man ladda ner den kompletta guiden i PDF format på i skrivande stund över 500 sidor.

Det finns något för nybörjaren såväl som den vana användaren. Alla kan få nytta av den.

utan mer omsvep:

http://www.linuxcommand.org/

Framförallt gillar jag delarna som tar upp Terminalen, och då lär han ut bash i detta fallet.

Suveränt Håll till godo.

Tack för en länk till en bra sida.
Denna länken skall jag passa vidare till mina arbetskamrater som precis har börjat fatta att unix/linux är inte så värdelöst iaf
Citera
2011-07-06, 12:44
Medlem
EyeDentifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Tack för en länk till en bra sida.
Denna länken skall jag passa vidare till mina arbetskamrater som precis har börjat fatta att unix/linux är inte så värdelöst iaf

Var så god

Kul att du fick nytta av den.
Har börjat själv att läsa den där snabbguiden just nu och testa lite på en Virtual machine i VM ware. En Ubuntu 11.04 distro.

Funkar riktigt bra.

Sedan ska jag gå på PDF varianten som är mer detaljrik.

Lycka till
Citera
2011-07-06, 16:08
Medlem
Knipexs avatar
Prima läsning! Tack, ska titta närmare på den när jag orkar pula in någon rolig dist på min bärbara
Citera
2011-07-06, 18:29
Medlem
ensamvalps avatar
Verkar vara en bra guide faktiskt.

Det bästa sättet att lära sig Unix/Linux tycker jag är att skapa sina egna projekt. Kommer ihåg när jag var lite yngre och man ville hosta lite egna servrar tex, som Counter-strike och Ventrilo. Man börja googla runt lite på vad den lämpligaste distributionen är osv, och hur man ska göra för att få upp skiten

Man ska försöka ha ett mål för då blir det som roligast.
Debian är en jäkla skön dist att arbeta med, även för nybörjare och veteraner. Ge fan i att installera nå GUI
Senast redigerad av ensamvalp 2011-07-06 kl. 18:33.
Citera
2011-07-06, 21:54
Medlem
ErichvonStalheins avatar
Bland det bästa jag läst i ämnet.
Rekomenderas varmt...
Citera
2011-07-07, 13:09
Medlem
EyeDentifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knipex
Prima läsning! Tack, ska titta närmare på den när jag orkar pula in någon rolig dist på min bärbara

Var så god Ta en titt på VM ware och kör en linux dist som virtual machine när du vill och pula i den. Så gör jag. Fungerar prima.

Citat:
Ursprungligen postat av ensamvalp
Verkar vara en bra guide faktiskt.

Det bästa sättet att lära sig Unix/Linux tycker jag är att skapa sina egna projekt. Kommer ihåg när jag var lite yngre och man ville hosta lite egna servrar tex, som Counter-strike och Ventrilo. Man börja googla runt lite på vad den lämpligaste distributionen är osv, och hur man ska göra för att få upp skiten

Man ska försöka ha ett mål för då blir det som roligast.
Debian är en jäkla skön dist att arbeta med, även för nybörjare och veteraner. Ge fan i att installera nå GUI

Jo det är kul att pyssla med en server hemma och lära sig på egen hand och läsa guider.
Har inte testat debian men får väl göra en Virtual Machine i VM Ware och testa

Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
Bland det bästa jag läst i ämnet.
Rekomenderas varmt...

Ja karln som skrivit guiden förklarar så bra tycker jag utan att bli teknisk eller Linux nördigt.
Plus att han blandar in lite humor också.
Citera
2011-07-09, 12:00
Medlem
fanskithelvetes avatar
Bra tips, lättskrivet och koncist, blir att läsa "lite" nu
Citera
2011-07-09, 14:43
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamvalp
Ge fan i att installera nå GUI
Den skriver jag upp på. Det första man skriver in är apt-get install openssh-server sen skyndar man sig att stuva undan burken så man slipper se fanskapet och det är bara sätta igång med vad man nu är ute efter.

Schysst med en bra PDF förresten!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in