2011-07-04, 00:52
Medlem
lendrygghs avatar
Jag har också fått intrycket av att Iron Maiden-fansen oftast är snäppet värre än andra metalfans. Jag vet förresten ingen som tycker att deras musik är "okej" eller "funkar" - dom har alltså samma inflytande på folk som Stefan & Krister; antingen älskar man eller avskyr dom. Själv är jag likgiltig, så jag är väl undantaget som bekräftar regeln.
Senast redigerad av lendryggh 2011-07-04 kl. 00:54.
Citera
2011-07-04, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyri
Jävla idiot, kan du definiera ordet tönt eller, och vart fan får du ifrån att det endast är p12or och efterblivna som lyssnar på maiden? Jag är varken 12 år, eller efterbliven för den delen, något som du däremot verkar vara. Du om någon verkar inte "ha alla chips i påsen". Jävla pajas.

/Tyri
Har fått det ifrån att alla hardcore mäjdenfans jag mött (och jag har träffat en del) har antingen varit pubertala 12 åringar som desperat försöker hitta en stil eller så har dom varit äldre (18+), men dom har varit en aning seg i huvet. Men det är dom jag mött änsålänge. Kanske kommer jag ändra uppfattning nån gång, om jag träffat ett normalt hardcoremäjdenfan

Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Nej det klart och därför är alla fans till AIK idioter som går på anabola, drar en lina kokain och sen river en läktare varje match?

Även om det kanske stämmer för ett fåtal så gör det naturligtvis inte det för alla. Skärp dig..
Menar hardcorefans var otydlig med det. Och jag kommer tro det är så tills jag mött nån som inte är hyfsat seg i skallen.

Citat:
Ursprungligen postat av DeThuKa
Haha, alltså allvarligt talat. Orka.
Citera
2011-07-04, 16:40
Medlem
Fargoths avatar
Yeah, de flesta fans är tyvärr nyblivna och fanatiska eller gamla och trögfattade. Själv är man väl någonstans mellan.
Citera
2011-07-05, 01:54
Medlem
sundish91s avatar
Jag är ett Maiden-fan, jag klär mig inte som en hårdrockare. Men jag älskar fan deras musik, och dom är BÄST! Lyssnar även på annan hårdrock/heavy metal. Up The Irons!
Citera
2011-07-05, 11:05
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Det där gäller de flesta hårdrockare.
"All annan musik är skit", brukar det låta.

Jag själv älskar Iron Maiden, men är storkonsument av pop, country, hip-hop...

Svaret på din fråga är nog att hårdrockare alltid fått försvara sin musik, för den har aldrig erkänts, och därmed tror jag hårdrockare är mer inskränkta än andra vad gäller musik.

Håller inte med för fem öre om att hårdrockare skulle vara mer inskränkta (då har du aldrig träffat på inbitna "indiepoppare", gothare, hip hopare etc).

Alla riktiga hårdrockare jag känner gillar bra musik oavsett om det är hårdrock eller 60-tals pop. De som kallar sig hårdrockare och vägrar lyssna på musik som inte hinnehåller distade gitarrer brukar mest vara inne på det som nån sorts mode och brukar försvinna så småningom med åldern.
Citera
2011-07-05, 12:07
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Håller inte med för fem öre om att hårdrockare skulle vara mer inskränkta (då har du aldrig träffat på inbitna "indiepoppare", gothare, hip hopare etc).

Alla riktiga hårdrockare jag känner gillar bra musik oavsett om det är hårdrock eller 60-tals pop. De som kallar sig hårdrockare och vägrar lyssna på musik som inte hinnehåller distade gitarrer brukar mest vara inne på det som nån sorts mode och brukar försvinna så småningom med åldern.

Vill nog ändå påstå att hårdrockare är de som lever sin musik for life i högst utsträckning. Gothare, indiepoppare och hiphoppare kanske i många fall fortsätter lyssna på musiken även upp i åldrarna men det är få som verkligen kör hela stilen med kläderna, attityden etc. upp i åldrarna på samma sätt som hårdrockarna. Kommer exempelvis Public Enemy till Sverige nu så kommer det att finnas en hel del folk i min ålder där, 30+, som tycker det är kul att se ett gammalt favoritband även 2011 men det lär definitivt inte vara särskilt många i den åldern som kommer att komma klädda i hiphoputstyrsel medan du på en Maiden-konsert, eller Sweden Rock, kan se mängder av folk som är 40 eller till och med 50+ som kommer klädda i klassisk hårdrocksstil.
Citera
2011-07-05, 14:08
Medlem
Janos avatar
Dio's fans är mer kultmedlems lika än Maiden fans. Det är helt sinnesjukt hur fanatiska vissa av dom är. De är som en blandning av hardcore twilight fans och Justin bieber älskare kombinerat.
Citera
2011-07-06, 15:19
Medlem
Kiggzors avatar
Men gå och gräv ner dig, kovven
Läs på lite innan du ska argumentera för nånting
Okej om du inte gillar Maidens musik, men med ditt jävla hat dessa grabbar och deras fans... vem är det EGENTLIGEN som är som en sektmedlem?

För övrigt tycker jag absolut inte att alla maiden-fans är hardcore, standardmodellen för ett fan är en medelålders man som bor i radhus, har fru, 2.3 barn, volvo och hund som lyssnar på bandit rock på väg till jobbet...
Citera
2011-07-07, 22:32
Medlem
Storus Pittuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiggzor
Men gå och gräv ner dig, kovven
Läs på lite innan du ska argumentera för nånting
Okej om du inte gillar Maidens musik, men med ditt jävla hat dessa grabbar och deras fans... vem är det EGENTLIGEN som är som en sektmedlem?

För övrigt tycker jag absolut inte att alla maiden-fans är hardcore, standardmodellen för ett fan är en medelålders man som bor i radhus, har fru, 2.3 barn, volvo och hund som lyssnar på bandit rock på väg till jobbet...
Fan, du beskrev just mig... (minus jycken)
/SP
Citera
2011-07-07, 23:44
Medlem
Skulle, som vissa påpekat tidigare, vilja säga att detta är väldigt vanligt bland de flesta hårdrockare. Har väl å göra med att väldigt många ser ner på hårdrocken, trots att den är så otroligt stor.

Sen angående Maiden, så tror jag att det kan ha å göra med att i och med att de är så stor så diskuteras de ofta bland folk som inte är så insatta i deras musik. Folk som bara hört Run to the Hills och slänger ur sig att de är tråkiga, skriver dåliga texter osv. Då känner jag, som Maiden-fan, att jag vill försvara dem eftersom jag vet att det finns så otroligt mycket mer hos dem än vad folk tror. Speciellt de senaste 20 åren har de skrivit texter som är helt otroliga, vilket många inte vet. "Vanligt folk", alltså inte fans, känner väl ofta till andra stora band som t ex U2 eller Rolling Stones och har kanske därför en mer rättvis bild av dem?

Läser du i t ex Maiden-fanclubens forum där i princip alla är "hardcorefans" så är folk extremt kritiska mot Maiden. Blir själv ofta trött på att läsa där, men där ser man en helt annan sida av Maidenfansen. Problemet är kanske att du oftast kommer i kontakt med Maidens fans i Expressens kommentatorsfält, på flashback eller på facebook?

Sen är det mycket möjligt att Maidensfans är mer hängivna än många andra fans då de ofta nämns som några av de lojalaste. Detta har väl då kanske sin baksida i att de är väldigt beskyddande också?
Senast redigerad av chuck335 2011-07-07 kl. 23:56.
Citera
2011-07-10, 01:29
Medlem
Maiden är ett av få band som har producerat bra skivor i över 30 år. De har lyckats behålla de gamla fansen samtidigt som nya generationer upptäckt deras musik. En stor del av maidens framgångar kan man tacka Steve Harris för, hans känsla för perfektion och illvilja till kompromisser har gjort att maiden än idag förtsätter att spela heavy metal. Maidens sound har utvecklats på ett innovativt sätt genom åren och de producerar allt från renodlade rocklåtar till mer symfoniska storslagna hårdrockslåtar.

Det är klart att människor blir som sektmedlemmar när någon kommer och kritiserar världens bästa band. Metallica däremot kan man kritisera, de gjorde fem snorbra plattor mellan 83-91 sen har de gått tillbaka i utvecklingen de senaste 20 åren.
Citera
2011-07-27, 23:24
Medlem
jokards avatar
Iron Maiden är en religion.

Om jag inte minns fel nu.... I filmen "Flight 666" får man minsann se kyrkan i Kuba eller Costa Rica eller vars den nu fanns.

Psalmerna är förstås Maidenlåtar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in