2012-03-24, 14:36
Medlem
Charleztons avatar
Jag är själv ett väldigt stort Maidenfan och har varit det sen jag hörde dem för första gången för 9 år sedan. Jag har min teori till varför Maidenfans är så fanatiska och lojala:

Maiden har alltid gett oss fans det vi velat ha och lite till. De ger alltid 110% på konserterna och gör sitt yttersta för att få igång publiken.
På albumen är det också 110%: Steve Harris perfektionism och låtskrivande gör att vi fans får album som har olika sound men som ändå har den där Maidenstilen som är unik just för Maiden.
Till sist det som jag anser det viktigaste och som verkligen format mig som människa, musiker och musikälskare: Att Iron Maiden aldrig flummat runt vid sidan om bandet. För dem har musiken alltid varit det viktigaste och saker som kändisskap, pengar och tjejer har varit något man får på köpet istället för mål i sig. Detta skiljer Maiden från många andra band som Mötley Crue där deras hela karaktär bygger på att bandmedlemmarna är såna "badass" som ligger med tjejer och tar droger i en stor pengahög. Sådant har Maiden fått mig att avsky och det är därför jag har svårt för sådana artister.

Är det verkligen så konstigt att Maidenfans är så lojala och trogna ifall artisterna de beundrar beter sig så här?!
Citera
2012-03-24, 14:50
Medlem
Gringubbens avatar
Enligt mina observationer stämmer det att de är lite mer sekt betonade än hårdrockare i allmänhet.
Jag gillar själv Maiden, men tycker väl att det finns andra band som är bättre.
Argumentet att de är så pass stora och har spelat länge funkar dåligt, då AC/DC har spelat längre och är större.
AC/DC:s fans har nog fler strängar på sin lyra i alla fall.

Jag har träffat på Maiden-fans som tyckt att Priest är totalt värdelösa. Väldigt konstigt, för så långt ifrån är det inte.

Min teori: Det har säkert med Eddie att göra på något sätt, snygg grafik på skivomslagen.
Citera
2012-03-24, 14:53
Medlem
Jag älskar Maiden, 70-talist o allt. Däremot så fastnar jag inte i det, brukar nästan inte lyssna på de med flit alls nuförtiden, men varje gång jag hör gamla klassiker så får man ett leende på läpparna och brukar vifta med knytnäven i luften. Yes! Ta det jävla aftonhennet och finanseliten! 2 minutes to midnight motherfuckers!

http://www.youtube.com/watch?v=GPbqQOf41Qc&ob=av3e
Citera
2012-03-25, 18:55
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovven
Texterna är töntiga, musiken är töntig därför blir det jätte töntigt.
Ja, usch vad töntigt med ett band som skriver om nördigheter som historia, religion och litteratur! Hade Iron Maiden varit icke-töntar hade de skrivit om normala saker som sex, droger och Satan! =/
Citat:
Ursprungligen postat av Charlezton
Jag är själv ett väldigt stort Maidenfan och har varit det sen jag hörde dem för första gången för 9 år sedan. Jag har min teori till varför Maidenfans är så fanatiska och lojala:

Maiden har alltid gett oss fans det vi velat ha och lite till. De ger alltid 110% på konserterna och gör sitt yttersta för att få igång publiken.
På albumen är det också 110%: Steve Harris perfektionism och låtskrivande gör att vi fans får album som har olika sound men som ändå har den där Maidenstilen som är unik just för Maiden.
Till sist det som jag anser det viktigaste och som verkligen format mig som människa, musiker och musikälskare: Att Iron Maiden aldrig flummat runt vid sidan om bandet. För dem har musiken alltid varit det viktigaste och saker som kändisskap, pengar och tjejer har varit något man får på köpet istället för mål i sig. Detta skiljer Maiden från många andra band som Mötley Crue där deras hela karaktär bygger på att bandmedlemmarna är såna "badass" som ligger med tjejer och tar droger i en stor pengahög. Sådant har Maiden fått mig att avsky och det är därför jag har svårt för sådana artister.

Är det verkligen så konstigt att Maidenfans är så lojala och trogna ifall artisterna de beundrar beter sig så här?!
Exakt! Kanske frågan istället borde vara varför Iron Maiden är så övergivet lojala mot sina fans?? ;D
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Kommer exempelvis Public Enemy till Sverige nu så kommer det att finnas en hel del folk i min ålder där, 30+, som tycker det är kul att se ett gammalt favoritband även 2011 men det lär definitivt inte vara särskilt många i den åldern som kommer att komma klädda i hiphoputstyrsel medan du på en Maiden-konsert, eller Sweden Rock, kan se mängder av folk som är 40 eller till och med 50+ som kommer klädda i klassisk hårdrocksstil.
Det där är nog mer en estetisk grej... Hiphoppiga hängbyxor är ju fulare än svenssonkläder medan långhår och MC-knuttejacka är snyggare!

Nu verkar det säkert som om jag är ett sådant där hjärntvättat maidenfan men så är inte alls fallet, jag älskar Iron Maiden men mitt absoluta favoritband är Hawkwind (ett progressivt rockband som låter ungefär som Pink Floyd - fast mycket bättre!)... I övrigt lyssnar jag verkligen på all musik, från obsykr black metal till det som har airplay på mainstreamradio...
Citera
2012-03-25, 19:26
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Ja, usch vad töntigt med ett band som skriver om nördigheter som historia, religion och litteratur! Hade Iron Maiden varit icke-töntar hade de skrivit om normala saker som sex, droger och Satan! =/Exakt! Kanske frågan istället borde vara varför Iron Maiden är så övergivet lojala mot sina fans?? ;DDet där är nog mer en estetisk grej... Hiphoppiga hängbyxor är ju fulare än svenssonkläder medan långhår och MC-knuttejacka är snyggare!

Nu verkar det säkert som om jag är ett sådant där hjärntvättat maidenfan men så är inte alls fallet, jag älskar Iron Maiden men mitt absoluta favoritband är Hawkwind (ett progressivt rockband som låter ungefär som Pink Floyd - fast mycket bättre!)... I övrigt lyssnar jag verkligen på all musik, från obsykr black metal till det som har airplay på mainstreamradio...

De flesta, inklusive jag, tycker nog att långhår och MC-knuttejacka är fult som fan. Riktigt bonndräggigt faktiskt.
Citera
2012-03-26, 18:41
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
De flesta, inklusive jag, tycker nog att långhår och MC-knuttejacka är fult som fan. Riktigt bonndräggigt faktiskt.
Långt hår är ju mäktigt, ståtligt och ädelt medan kort konformisthår är fabriksarbetarens, fångens och den menige soldatens frisyr...

MC-knuttejackan är också ett vackert plagg, som framhäver exempelvis bärarens axlar... Och visst har en MC-jacka klass! Lowrider-motorcyklar som Triumph och Harley Davidson kostar ju ett par hundra tusen, så de är inget för den snåle... Och visst är jag medveten om att de flesta hårdrockare som klär sig i knuttejacka inte äger någon motorcykel, men om överklasswannabes får ha seglarkläder utan att äga en segelbåt får väl hårdrockare ha knuttekläder utan att ha en MC...
Senast redigerad av Nemesis1 2012-03-26 kl. 18:49.
Citera
2014-02-27, 01:46
Bannlyst
Maiden Forever !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2017-01-05, 12:53
Bannlyst
Unika, de enda i sitt slag melodiöst, hävdar jag. Det kanske är en anledning.
Citera
2017-01-06, 09:48
Medlem
Väldigt många människor har en tendens att bli helt fanatiska inom olika områden. Det är inte unikt för Maiden-fans. Det verkar helt enkelt vara en av alla mänskliga "buggar" som vi får dras med.

Jag älskar hårdrock och metal men jag tycker att många fans av genren är riktigt patetiska. Den värsta typen är de som på fester sitter och suckar och klagar över "skitmusiken" som spelas. Denna typ av metal/hårdrocks-fan brukar även se ner på människor som lyssnar på annan musik än metal. De anser ofta att dessa människor är lägre stående rent intellektuellt då de inte förstår sig på den "avancerade" metalgenren.

Vad spelar det för roll om någon inte gillar samma musik som en själv. Jag har vid flera tillfällen fått vuxna män att nästan flippa ut och kasta sig över bordet mot mig bara för att jag på fyllan skämtat med dem och nämnt att jag tycker att någon värdelös gitarrist är bättre än gubbarna i Maiden.
Citera
2017-01-06, 11:27
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Väldigt många människor har en tendens att bli helt fanatiska inom olika områden. Det är inte unikt för Maiden-fans. Det verkar helt enkelt vara en av alla mänskliga "buggar" som vi får dras med.

Jag älskar hårdrock och metal men jag tycker att många fans av genren är riktigt patetiska. Den värsta typen är de som på fester sitter och suckar och klagar över "skitmusiken" som spelas. Denna typ av metal/hårdrocks-fan brukar även se ner på människor som lyssnar på annan musik än metal. De anser ofta att dessa människor är lägre stående rent intellektuellt då de inte förstår sig på den "avancerade" metalgenren.

Vad spelar det för roll om någon inte gillar samma musik som en själv. Jag har vid flera tillfällen fått vuxna män att nästan flippa ut och kasta sig över bordet mot mig bara för att jag på fyllan skämtat med dem och nämnt att jag tycker att någon värdelös gitarrist är bättre än gubbarna i Maiden.

Det är, och har väl alltid varit så att "hårdrockare" setts som lowlife's, inskränkta och ointelligenta hårfärger av icke-hårdrockare.
Citera
2022-03-08, 01:52
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzarpanda
Jag och min kille har på senare tid diskuterat vad i helvete det är för fel på merparten av alla Iron Maiden-fans? Det finns tillsynes inga andra människor på denna jord, som försvarar sin "kult" på ett så enträget, totalistiskt sätt. Det går inte att diskutera musik med dem, det är som att dunka skallen
mot en vägg.

Jag vill klargöra att vi inte avskyr bandet i sig, de är skickliga musiker och har gjort en del bra låtar
men hade Maiden varit en religion, hade fansen varit klara fundamentalister. WTF?

Är du säker på att du inte menar svenska bandet Kent? Maken till sektbeteende i den fanskaran alltså.
Citera
2022-03-08, 06:07
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Jadu... Det är en väldigt bra fråga som jag har frågat mig själv många gånger ända sedan högstadiet. Och jobbiga som fan är de också.
Iron Maidens mest hängivna fans beter sig som förblindade fåntrattar med noll distans till sitt favoritband. Visst är Maiden ett bra band som släppt mycket kvalitet, men herregud... Steve Harris skulle kunna bajsa och spela in det, och Maiden-fansen skulle gå i taket ändå.

Man skulle nästan kunna klassa det som masspsykos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in