Jag är själv ett väldigt stort Maidenfan och har varit det sen jag hörde dem för första gången för 9 år sedan. Jag har min teori till varför Maidenfans är så fanatiska och lojala:
Maiden har alltid gett oss fans det vi velat ha och lite till. De ger alltid 110% på konserterna och gör sitt yttersta för att få igång publiken.
På albumen är det också 110%: Steve Harris perfektionism och låtskrivande gör att vi fans får album som har olika sound men som ändå har den där Maidenstilen som är unik just för Maiden.
Till sist det som jag anser det viktigaste och som verkligen format mig som människa, musiker och musikälskare: Att Iron Maiden aldrig flummat runt vid sidan om bandet. För dem har musiken alltid varit det viktigaste och saker som kändisskap, pengar och tjejer har varit något man får på köpet istället för mål i sig. Detta skiljer Maiden från många andra band som Mötley Crue där deras hela karaktär bygger på att bandmedlemmarna är såna "badass" som ligger med tjejer och tar droger i en stor pengahög. Sådant har Maiden fått mig att avsky och det är därför jag har svårt för sådana artister.
Är det verkligen så konstigt att Maidenfans är så lojala och trogna ifall artisterna de beundrar beter sig så här?!