Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Du talar i och för sig här till uranus_hertz, men jag yttrar mig ändå: Man ska inte underskatta den svindel och yrsel och förtvivlan den verkligen i lungor och inälvor förnimbara nihilistiska världsåskådningen ger upphov till! Allt störtar samman i den västerländska mänsklighetens föreställningsvärld...alla löften den judisk-kristna övertygelsen gav visar sig vara skändliga lögner och gemena önskedrömmar...vad är det som hindrar individen från att gå bärsärkargång? En hedonistisk nyttokalkyl? Think again...
Men givetvis finns det ingen väg tillbaka till "tron" för den uppvaknande.
Hans eller hennes väg går dock genom mörker, vånda och tillspillogivelse...därefter en stilla glädje.
Jag kan förstå att sådana känslor kan uppkomma om man länge levat efter judisk-kristna värderingar och trosuppfattningar och plötsligt märkt hur verkligheten egentligen förhåller sig, men
uranus_hertz gav mig intrycket av en person som aldrig riktigt varit troende, och således en person som inte borde bli lika illa berörd av att inse detta.
En nihilistisk världsåskådning anser jag vara något positivt för individen, det är en bra grund för att acceptera människans egoistiska natur och lära sig att leva sitt liv för sin egen skull...