Citat:
Ursprungligen postat av Boze
I det jag läst har det inte nämnts något om hur de teoretiska kraven kommer förändras i och med att ena revisorskategorin slopas. Min kvalificerade gissning är dock att man behåller de lägre kraven, dvs. att de krav som idag gäller för att få bli godkänd revisor, från och med juni 2013 kommer gälla för att få bli auktoriserad revisor. Detta tycker jag personligen är synd, då det degraderar yrkestiteln och i själva verket sänker kraven på kvalificerade revisorer. Det var ju aldrig det som var tanken - man skulle ju förenkliga för intressenterna, inte försämra för revisionsbranschen.
Som du säger så kommer byråerna givetvis att ställa egna krav. I min mening kommer det innebär att gapet mellan Big 4 (ev. Big 6) och övriga kommer bli ännu större än idag, vilket i sig inte är positivt med tanke på att det jämt talas om att de stora byråerna håller på att utveckla "monopol" i branschen. Om det nu blir så att de stora byråerna enbart kommer rekrytera de mest välutbildade, så kommer övriga byråer ta "resten" och därmed blir det ännu tydligare att det är jättarna som står för högst kvalitet. Som det ser ut idag rekryterar ju i princip alla revisionsbyråer större delen av sin styrka från samma utbildningsnivå, eftersom de flesta studenter som vill bli revisorer ser till att ha den utbildning som krävs för att få bli auktoriserad. Enbart en teori från min sida, men om gapet ökar mellan de stora och de små byråerna så ser jag inte på något vis att det är positivt för branschen som helhet.
Sen instämmer jag helt i att "statusen" i yrket revisor kommer degraderas något i och med att det blir enklare att bli auktoriserad revisor. Lägre utbildningsnivå, kortare praktisk erfarenhet och ett prov istället för två. Givetvis kommer det innebära att vi får fler revisorer och större antal revisorer med "låg kvalitet". Vilket är tråkigt. Även om jag inte tror det, så hoppas jag fortfarande att man istället kommer säga att man väljer de nuvarande kraven för auktorisation när man går från två till en revisorskategori. I så fall tycker jag förändringen på alla vis är positiv.
Som du säger så kommer byråerna givetvis att ställa egna krav. I min mening kommer det innebär att gapet mellan Big 4 (ev. Big 6) och övriga kommer bli ännu större än idag, vilket i sig inte är positivt med tanke på att det jämt talas om att de stora byråerna håller på att utveckla "monopol" i branschen. Om det nu blir så att de stora byråerna enbart kommer rekrytera de mest välutbildade, så kommer övriga byråer ta "resten" och därmed blir det ännu tydligare att det är jättarna som står för högst kvalitet. Som det ser ut idag rekryterar ju i princip alla revisionsbyråer större delen av sin styrka från samma utbildningsnivå, eftersom de flesta studenter som vill bli revisorer ser till att ha den utbildning som krävs för att få bli auktoriserad. Enbart en teori från min sida, men om gapet ökar mellan de stora och de små byråerna så ser jag inte på något vis att det är positivt för branschen som helhet.
Sen instämmer jag helt i att "statusen" i yrket revisor kommer degraderas något i och med att det blir enklare att bli auktoriserad revisor. Lägre utbildningsnivå, kortare praktisk erfarenhet och ett prov istället för två. Givetvis kommer det innebära att vi får fler revisorer och större antal revisorer med "låg kvalitet". Vilket är tråkigt. Även om jag inte tror det, så hoppas jag fortfarande att man istället kommer säga att man väljer de nuvarande kraven för auktorisation när man går från två till en revisorskategori. I så fall tycker jag förändringen på alla vis är positiv.
Om jag då får dra en förlängning, så innebär det att man skulle betraktas som tämligen attraktiv för Big4 i storstäderna minus Stockholm, med en magister/master från något av de fyra största universiteten SU,UU,GU,LU? Förstår att det är deras huvudsakliga rekryteringsplatser även idag, men sammantaget med dina ovan tankar får jag intrycket att "det kommer att slå högre" än i dagsläget.
Hur tror du det kommer att sluta vad gäller kundomsättning? Att storbolagen kommer vända sig till Big-4 och dess stående rykte gör väl att Medium 2 käkar upp de ägarledda och samtidigt växer i samband med profilering? Det jag försöker få fram är väl en uppfattning om att revisorerna blir en mer likbetraktad kår för gemene man och nya potentiella kunder och på så vis smälter samman ännu mer tydligt, "revisor som revisor" för kunderna?
Om man utgår från godkännande kraven.
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Ja, det förekommer. Tror faktiskt aldrig jag hört om någon som arbetat inom tax + revision, men däremot har jag träffat fall av "corporate finance"/"transaction advisory" + revision och även redovisningskonsult + revision. Det är inte på något vis vanligt, men det förekommer.
Som du säger så styr lagstiftningen mycket hårt vilka tjänster en revisor får utfärda åt sina revisionskunder. Däremot kan man arbeta med andra kunder, dvs. använda sin expertis utanför revisionsområdet utan att det blir ett hot mot oberoendet. Sen kan det bakas in en del tjänster i "revisionsnära rådgivning" som inbegriper t.ex. skatt, men om revisorn sköter sitt jobb så prövar han detta mycket noga innan.
I praktiken tror jag att de revisorer som sitter på två stolar lättast gör det genom att ingå i två olika grupper, t.ex. i revisionsavdelningen men också i corporate finance-avdelningen. Jag tror alltså att oftast är en form av delad anställning där t.ex. 50 % av tiden läggs i resp. grupps kunder.
Som revisor är det positivt ur ett kompetensperspektiv. Det är alltid bra att bredda sin kompetens utanför det som vanlig revision för med sig. Däremot vet jag inte om det alltid är optimalt ur karriärsynpunkt. Oftast tror jag man tvingas välja vilket segment man vill tillhöra när man nått en viss nivå i karriären, t.ex. manager-nivå. Därefter kan man kanske på högre nivå åter igen sitta på två stolar, men för att klättra är det nog viktigt att man har ett tydligt fokus. Så det ska helt klart göras med eftertanke och genom att väga kompetens mot karriär lite då och då för att försäkra sig om att rätt "moves" görs.
Det du skriver gällande skattekonsulter har jag svårt att kommentera. Jag har inte så bra insikt i vilken utbildning som krävs där, eller hur vanligt det är att de är ekonomer i grunden. Inte heller vet jag riktigt vilken internutbildning revisorer som även arbetar med corporate finance genomfår, eller vilken bakgrund de bör ha. Sorry.
Vill även poängtera att detta var ganska svåra frågor och att mina svar ovan är utifrån bästa förmåga... jag har inte så stor insikt i just detta så ta det för vad det är!
Som du säger så styr lagstiftningen mycket hårt vilka tjänster en revisor får utfärda åt sina revisionskunder. Däremot kan man arbeta med andra kunder, dvs. använda sin expertis utanför revisionsområdet utan att det blir ett hot mot oberoendet. Sen kan det bakas in en del tjänster i "revisionsnära rådgivning" som inbegriper t.ex. skatt, men om revisorn sköter sitt jobb så prövar han detta mycket noga innan.
I praktiken tror jag att de revisorer som sitter på två stolar lättast gör det genom att ingå i två olika grupper, t.ex. i revisionsavdelningen men också i corporate finance-avdelningen. Jag tror alltså att oftast är en form av delad anställning där t.ex. 50 % av tiden läggs i resp. grupps kunder.
Som revisor är det positivt ur ett kompetensperspektiv. Det är alltid bra att bredda sin kompetens utanför det som vanlig revision för med sig. Däremot vet jag inte om det alltid är optimalt ur karriärsynpunkt. Oftast tror jag man tvingas välja vilket segment man vill tillhöra när man nått en viss nivå i karriären, t.ex. manager-nivå. Därefter kan man kanske på högre nivå åter igen sitta på två stolar, men för att klättra är det nog viktigt att man har ett tydligt fokus. Så det ska helt klart göras med eftertanke och genom att väga kompetens mot karriär lite då och då för att försäkra sig om att rätt "moves" görs.
Det du skriver gällande skattekonsulter har jag svårt att kommentera. Jag har inte så bra insikt i vilken utbildning som krävs där, eller hur vanligt det är att de är ekonomer i grunden. Inte heller vet jag riktigt vilken internutbildning revisorer som även arbetar med corporate finance genomfår, eller vilken bakgrund de bör ha. Sorry.
Vill även poängtera att detta var ganska svåra frågor och att mina svar ovan är utifrån bästa förmåga... jag har inte så stor insikt i just detta så ta det för vad det är!
Vill börja med att tacka för svaren och tråden, dina subjektiva tankar/uppfattningar är ju vad åtminstone jag är ute efter.
Vad gäller oberoendet, håller revisorn sin "lojalitet/uppdragsplikt" närmast gentemot verkställande direktör, styrelsegrupp, bolags internrevision eller hur ska man beskriva det? Tänker på de fall där revisorer mörkat, i intresse för att bevara uppdraget hos kunden kanske?
Vet du hur det ser ut generellt för Corporate?
Vad gäller studier och så. Kanske är frågan hur restriktivt ens fördjupningsområde inom företagsekonomi är i arbetslivet?
Vad gäller big4/byrå överlag, hur upplever du det i förhållande till Advokatbyrå. Dvs. Läser man runt på flashback och andra platser verkar det krävas topprankningar osv. för adv.byråer-alltså tough luck för medelmåttor. Har hört om att big4 i storstad även anställt från mindre välansedda högskolor, men samtidigt verkar seniora revisorer även utanför big6 ofta vara från universiteten. Hur svårt är ett associate/rev.ass jobb inom big4 att få? Om man tänker på grundkriterier. Skulle en medelmåtta-under medel från ett univ. behöva oroa sig nämnvärt innan intervju/rekrytering? Vissa säger att revisionsbyråerna dammsuger i hörnen för att hitta folk, från annat håll hör man om inga nyanställningar och arbetslöshet hos ekonomer.
Finns det någon särskilt som särskiljer byråerna i big4.
Om man satt och var ett hett alternativ för alla 4, hur skulle man välja.
En förmån eller tusenlapp här eller där kan ju inte vara det högsta man bedömer emellan?
Vad var din största dragning till att bli revisor/ekonom-redovisningsekonom? Istället för andra ekonomjobb-områden, juridik, mäklare, psykolog etc??
Senast redigerad av akvavit 2012-12-29 kl. 23:32.
Senast redigerad av akvavit 2012-12-29 kl. 23:32.