2011-06-27, 13:43
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hind
Menar du att de skulle bomba lägren när de var i bruk? Alla "arbetare" då? Skulle de bara få stryka med? Tycker det verkar ganska självklart varför man inte bombade dem sönder och samman.

Alla arbetare skulle i.s.f stryka med, ja. Inte självklart nog att det fanns en opinion som ville bomba.
Citera
2011-06-27, 15:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Knappast någon vidare bra PR värde i det... För det första hade man blivit anklagade att döda oskyldiga och sedan hade man också hjälpt tyskarna med att förstöra bevisen. Om säg 10000 hade dött av en bombning hade tyskarna kunnat hävda att 100000 dött...

Med tanke på den slakt som USA och britterna bedrev mot civila tyskar (och USA även mot civila japaner) så även om man visste hemskheterna till fullo så skulle aldrig deras egna aktioner kunnat berättigas om man inte tyskarna samtidigt slaktade sina egna. Blev som ett sorts straff för att inte civila tyskar själva satte stopp på detta. Sett till offer land mot land så skulle annars det bli rätt många avrättningar för krigsbrott bland allierade officerare.

Dock finns det ju en del historier där allierande bombat fångtransporter, t.ex. britternas sänkning av Cap Arcona där runt 5000 dog flertalet fångar från olika koncentrationsläger. Planen inte bara sänkte fartyget utan återvånde gång på gång för att meja ner de som fortsatt levde i vattnet... Just den sänkningen har rättfärdigats med att man inte visste och att tyskarna själva hade planer att sänka fartyget för att på det sättet avrätta fångarna.
Citera
2011-06-27, 16:55
Medlem
LojtnantWerners avatar
man var fullt upptagen med att bomba sjukhus och civila varför bomba läger där det förmodades finnas judiska straffångar? vad skulle intresset vara i det?
Citera
2011-06-27, 17:15
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Knappast någon vidare bra PR värde i det... För det första hade man blivit anklagade att döda oskyldiga och sedan hade man också hjälpt tyskarna med att förstöra bevisen. Om säg 10000 hade dött av en bombning hade tyskarna kunnat hävda att 100000 dött...

Med tanke på den slakt som USA och britterna bedrev mot civila tyskar (och USA även mot civila japaner) så även om man visste hemskheterna till fullo så skulle aldrig deras egna aktioner kunnat berättigas om man inte tyskarna samtidigt slaktade sina egna. Blev som ett sorts straff för att inte civila tyskar själva satte stopp på detta. Sett till offer land mot land så skulle annars det bli rätt många avrättningar för krigsbrott bland allierade officerare.

Dock finns det ju en del historier där allierande bombat fångtransporter, t.ex. britternas sänkning av Cap Arcona där runt 5000 dog flertalet fångar från olika koncentrationsläger. Planen inte bara sänkte fartyget utan återvånde gång på gång för att meja ner de som fortsatt levde i vattnet... Just den sänkningen har rättfärdigats med att man inte visste och att tyskarna själva hade planer att sänka fartyget för att på det sättet avrätta fångarna.

Du har nog helt rätt, vågar jag påstå.

Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
man var fullt upptagen med att bomba sjukhus och civila varför bomba läger där det förmodades finnas judiska straffångar? vad skulle intresset vara i det?

Mja, läs tråden en gång till så kanske du kommer till klarhet varför man skulle göra det.
Citera
2011-06-27, 17:48
Medlem
rotfrukts avatar
Såhär med facit i hand hade det ju inte varit någon vidare idé att bomba koncentrationslägren om de fick reda på att de allierade fick reda på att de fanns år 1945. Hade någon tjänat på det förutom nazisterna?
Nu var det ju rätt många som överlevde koncentrations lägren, om de allierade hade bombat hade ingen överlevt.

Om man hade gjort det i början av kriget hade de kanske varit värt det om tyskarna inte hade kunnat bygga upp det igen, men det var omöjligt av många olika anledningar.
Citera
2011-06-27, 18:08
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Såhär med facit i hand hade det ju inte varit någon vidare idé att bomba koncentrationslägren om de fick reda på att de allierade fick reda på att de fanns år 1945. Hade någon tjänat på det förutom nazisterna?
Nu var det ju rätt många som överlevde koncentrations lägren, om de allierade hade bombat hade ingen överlevt.

Om man hade gjort det i början av kriget hade de kanske varit värt det om tyskarna inte hade kunnat bygga upp det igen, men det var omöjligt av många olika anledningar.

Flera hundratusen, en miljon rent utav hade troligtvis överlevt om dödslägren och koncentrationslägren hade blivit jämnade med marken.

Nazisterna hade nog inte tjänat speciellt mycket på det, tror jag. Det kostar enorma summor att bygga upp koncentrationsläger hela tiden + så skulle de inte kunna ta pengar från judarna.

"Många" är väl att ta i. Men visst, förhållandevis många överlevde i koncentrationslägren, däremot var det ytterst få som överlevde dödslägren: till Treblinka deporterade bortemot en miljon, högst hundra personer överlevde, i Sobibor överlevde några tiotal och i Belzec överlevde bara två personer.

Du måste väl förstå att det kom transport på transport till lägret? Det fanns ju endast plats åt några tiotal tusen i lägret åt gången.

Man kunde ju inte bomba lägren förens i slutet av kriget, därför att man i början inte ens visste om vad som pågick, och man tog först över luftrummet i slutat av kriget.
Citera
2011-06-27, 18:08
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Du har nog helt rätt, vågar jag påstå.

Mja, läs tråden en gång till så kanske du kommer till klarhet varför man skulle göra det.
har läst tråden och förstår fortfarande inte varför man ska bomba läger som man hittar i slutet av kriget, man bombade sjukhus för i helvete och röda korset hade inspekterat lägren och sa att det var humant, att man sen skulle ta ett förhastat beslut och bomba skiten ur lägren låter otroligt korkat tycker du inte?
Citera
2011-06-27, 18:11
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
har läst tråden och förstår fortfarande inte varför man ska bomba läger som man hittar i slutet av kriget, man bombade sjukhus för i helvete och röda korset hade inspekterat lägren och sa att det var humant, att man sen skulle ta ett förhastat beslut och bomba skiten ur lägren låter otroligt korkat tycker du inte?

Det var inte i slut-slutet, utan i början av 1945. Visserligen gick inte massavrättningarna på högvarv som de gjorde 1944, dock skulle man kunna ha räddat många liv.

Alla visste ju att nazister byggde upp en liten "scen" mitt i lägret, där de "lyckliga" familjerna fick visa upp hur bra de hade det. Alla förstod ju hur skenheligt detta var. Och dessutom som du sa - det var i slutet av kriget, alltså hade man jävligt bra koll på vad som hade hänt. Flygfotona var ju tagna (som jag tidigare sa).
Citera
2011-06-27, 18:24
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Det var inte i slut-slutet, utan i början av 1945. Visserligen gick inte massavrättningarna på högvarv som de gjorde 1944, dock skulle man kunna ha räddat många liv.

Alla visste ju att nazister byggde upp en liten "scen" mitt i lägret, där de "lyckliga" familjerna fick visa upp hur bra de hade det. Alla förstod ju hur skenheligt detta var. Och dessutom som du sa - det var i slutet av kriget, alltså hade man jävligt bra koll på vad som hade hänt. Flygfotona var ju tagna (som jag tidigare sa).
dock var det bara rykten, man kan inte gå på rykten i ett krig, jag tänker inte gå OT med en debatt om den största myten, men det är inget vedertaget begrepp ens i kriget att något fabriksartat massmord begås heller det kan du fråga vem som helst som levde på den nämnda tiden, det är nu som det påstås att alla visste och inte gjorde något, menar själva poängen i det hela är att man skapade mer lidande för civila genom att bomba sjukhus och tågspår och man skapade ännu mer om man skulle bomba lägren med, lägerbilderna har jag sett och jag får bara fram av bilderna att döma att det existerar läger och det existerar gravar, det är inget jag ifrågasätter heller
Citera
2011-06-27, 18:38
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
dock var det bara rykten, man kan inte gå på rykten i ett krig, jag tänker inte gå OT med en debatt om den största myten, men det är inget vedertaget begrepp ens i kriget att något fabriksartat massmord begås heller det kan du fråga vem som helst som levde på den nämnda tiden, det är nu som det påstås att alla visste och inte gjorde något, menar själva poängen i det hela är att man skapade mer lidande för civila genom att bomba sjukhus och tågspår och man skapade ännu mer om man skulle bomba lägren med

Men varför kommenterar du i tråden om du förnekar det trådstarten handlar om?

Citat:
lägerbilderna har jag sett och jag får bara fram av bilderna att döma att det existerar läger och det existerar gravar, det är inget jag ifrågasätter heller

Du kan inte göra någon sorts koppling eller parallell där? Dessutom vet jag inte om det är samma bilder vi pratar om...?
Citera
2011-06-27, 18:41
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Men varför kommenterar du i tråden om du förnekar det trådstarten handlar om?

Du kan inte göra någon sorts koppling eller parallell där? Dessutom vet jag inte om det är samma bilder vi pratar om...?
jag förnekar inte trådstarten jag ifrågasätter bara dödslägerna, jag talar om dom fotografierna du talar om flygfotona, dom är som vilka flygfoto som helst, skillnaden är att på de flesta lägger man till siffror och beskriver vad där är, menar dock att av flygfoto att döma som du tar i okänt territorium så kan du inte veta så mycket om ett läger för att du har lite bilder av ett tak
Citera
2011-06-27, 18:52
Medlem
De flesta "arbetsläger" låg i östra delar av Europa, där drog röda armén fram som en ångvält. Ryssarna var nog mer ute efter att få sin hämnd på Tyskland än att hjälpa fångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in