Citat:
Ursprungligen postat av
rob1234
Bilder!
Jag önskar mina föräldrar med mera varit smarta nog att spara sina gamla grejer. Eller att jag hade tid att kolla loppisar...
Kan länka till lite bilder sen när jag har tid, är i Norge just nu hemma hos syrran så tar ett tag.
Hade förresten fel om att alla mina var gjorda i Sverige, ena har en stämpel "Suomi Turku 11" på handtaget. Dock lika gammal som resten, funnits i släkten sen farfars fars tid. Förmodligen inköpt då han var skeppare och åkte till Finland med jämna mellanrum.
Angående historia så är väl min storkittel den med mest år bakom antar jag, 57 cm hög och tung som ett as (måste väga runt 25 kg) och fullkomligt underbar att se på. Min mormor brukade göra storgrytor och koka potatis i den under högtider som jul och midsommar när hela stora släkten samlades på hennes gård. Står i köket hemma hos mig nu mest som prydnad (lite stor till en person haha) men hoppas jag får användning av den igen någon gång.
Läst andras inlägg och många verkar ha otur med att dom går sönder men alla mina är hela. Min minsta gryta (3.4 liter) har två "porer" i botten tyvärr men inget som gör den obrukbar.
I min åsikt det bästa man kan ha i köket.