2016-09-27, 20:23
Medlem
vikingrods avatar
Använder enbart gjutjärnspannor och grytor. Tycker teflon ger äcklig bismak och är för känsligt på värmen.

En rejäl panna, rikligt med smör i sagda panna och sen är det bara köra på.
Ingenting håller värmen lika bra som en rejäl gjutjärnsgryta heller, ta av den från spisen och den är varm i två timmar utan problem.

Alla mina pannor och grytor är innan 1920. Yngsta är från 1914. Gammal Svensk kvalitet.
Citera
2016-09-28, 08:31
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppkloss2
Nån som kan skriva några positiva egenskaper med gjutjärnspannan som inte teflonepannan har? Eller är det bara av gammal vana man använder gjutjärn?
1. Teflonpanna har en begränsad livslängd. Gjutjärn överlever troligen både dig och dina barn.

2. Gjutjärn ger en betydligt jämnare värme.

3. Gjutjärn ger en finare stekyta.

4. Gjutjärn tål som redan sagts en betydligt högre värme. Men som säkerligen redan sagts... ställ aldrig en kall gjutjärnspanna på en glödhet platta och vice versa.

Enda nackdelen med gjutjärn är vikten.
Citera
2016-09-29, 09:38
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Använder enbart gjutjärnspannor och grytor. Tycker teflon ger äcklig bismak och är för känsligt på värmen.

En rejäl panna, rikligt med smör i sagda panna och sen är det bara köra på.
Ingenting håller värmen lika bra som en rejäl gjutjärnsgryta heller, ta av den från spisen och den är varm i två timmar utan problem.

Alla mina pannor och grytor är innan 1920. Yngsta är från 1914. Gammal Svensk kvalitet.

Bilder!

Jag önskar mina föräldrar med mera varit smarta nog att spara sina gamla grejjer. Eller att jag hade tid att kolla loppisar...
Citera
2016-09-29, 09:40
Medlem
rob1234s avatar
Jag har en WMF tri-ply stekpanna med en teflonbeläggning som är kass. Någon som slipat bort teflonet och polerat för att sedan använda som rostfri panna?
Citera
2016-09-29, 09:42
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Bilder!

Jag önskar mina föräldrar med mera varit smarta nog att spara sina gamla grejjer. Eller att jag hade tid att kolla loppisar...

Kanske kul att ha riktigt gamla grejer men det är ju mest kuriosa. Köp en ny gjutjärnspanna av bra kvalitet så är du hemma. Det tar inte så lång tid att steka in som folk vill göra gällande och den är inte bättre för att den är 100 år än om den är 10 år.

Jag hade en gammal fin gjutjärnare som faktiskt gick sönder, gick en flisa i den vilket var surt.
Citera
2016-09-29, 09:44
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
1. Teflonpanna har en begränsad livslängd. Gjutjärn överlever troligen både dig och dina barn.

2. Gjutjärn ger en betydligt jämnare värme.

3. Gjutjärn ger en finare stekyta.

4. Gjutjärn tål som redan sagts en betydligt högre värme. Men som säkerligen redan sagts... ställ aldrig en kall gjutjärnspanna på en glödhet platta och vice versa.

Enda nackdelen med gjutjärn är vikten.

Först, jag väljer alltid gjutjärn om jag kan.
Men ytterligare en nackdel är att de tar längre tid att bli varma och att få jämn värme än aluminium (som de flesta teflonpannor har som bas).
Citera
2016-09-29, 09:45
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Kanske kul att ha riktigt gamla grejer men det är ju mest kuriosa. Köp en ny gjutjärnspanna av bra kvalitet så är du hemma. Det tar inte så lång tid att steka in som folk vill göra gällande och den är inte bättre för att den är 100 år än om den är 10 år.

Jag hade en gammal fin gjutjärnare som faktiskt gick sönder, gick en flisa i den vilket var surt.

Jag har flera nya gjutjärnspannor, men skulle uppskattat historien gamla kommer med.
Sedan så slipade man tex gamla Griswold-stekpannor på stekytan, det har jag inte sett på någon ny, oavsett kvalitet.
Senast redigerad av rob1234 2016-09-29 kl. 09:48.
Citera
2016-09-29, 09:58
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Först, jag väljer alltid gjutjärn om jag kan.
Men ytterligare en nackdel är att de tar längre tid att bli varma och att få jämn värme än aluminium (som de flesta teflonpannor har som bas).
Kolstål kanske kunde vara ett alternativ?
Citera
2016-09-29, 10:05
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Kolstål kanske kunde vara ett alternativ?

Nope, jag sätter på pannan en stund innan jag skall använda den bara :-) Gillar värmekapaciteten i gjutjärn...
Citera
2016-09-29, 11:09
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Nope, jag sätter på pannan en stund innan jag skall använda den bara :-) Gillar värmekapaciteten i gjutjärn...

Ok! Vi köpte gasspis och i den vevan köpte jag kolstålspannor och sedan dess har gjutjärnet förpassats längst in i skåpet. Vilken ögonöppnare :-)
Citera
2016-09-29, 12:59
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ok! Vi köpte gasspis och i den vevan köpte jag kolstålspannor och sedan dess har gjutjärnet förpassats längst in i skåpet. Vilken ögonöppnare :-)

Jag fick inte till gastillförseln så tog det näst bästa. Induktion. Nöjd men suktar fortfarande....
Citera
2016-09-29, 13:01
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Bilder!

Jag önskar mina föräldrar med mera varit smarta nog att spara sina gamla grejer. Eller att jag hade tid att kolla loppisar...

Kan länka till lite bilder sen när jag har tid, är i Norge just nu hemma hos syrran så tar ett tag.
Hade förresten fel om att alla mina var gjorda i Sverige, ena har en stämpel "Suomi Turku 11" på handtaget. Dock lika gammal som resten, funnits i släkten sen farfars fars tid. Förmodligen inköpt då han var skeppare och åkte till Finland med jämna mellanrum.

Angående historia så är väl min storkittel den med mest år bakom antar jag, 57 cm hög och tung som ett as (måste väga runt 25 kg) och fullkomligt underbar att se på. Min mormor brukade göra storgrytor och koka potatis i den under högtider som jul och midsommar när hela stora släkten samlades på hennes gård. Står i köket hemma hos mig nu mest som prydnad (lite stor till en person haha) men hoppas jag får användning av den igen någon gång.

Läst andras inlägg och många verkar ha otur med att dom går sönder men alla mina är hela. Min minsta gryta (3.4 liter) har två "porer" i botten tyvärr men inget som gör den obrukbar.

I min åsikt det bästa man kan ha i köket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in