2016-09-22, 21:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batiboy1
Är, som många andra, inne i träsket och ska köpa en ny stekpanna. Har för närvarande inga köksredskap alls (ska flytta hemifrån) har dock lagat mycket mat trots det och ett genuint intresse för matlagning. Efter att ha skummat denna tråd och kolla runt lite verkar De buyers kolstålspanna(28cm) vara riktigt vass. Tänkte även försöka hitta en emaljerad gjutjärnsgryta på second hand.

Klarar man sig på detta (tänkte även köpa en "såskastrull" och en större kastrull för ris/pasta från typ ikea)? Om du skulle kompletterat med en stekpanna till vad skulle du tagit för någon då? Vart lite inne på en rostfri, men är hutlöst dyrt och behöver man verkligen det (vanlig/traktör/saucier)?

Om jag bara hade en 28-panna skulle jag rask komplettera med en 36:a och en 20:a. Samt en traktörpanna. Och en 2,5l gryta och en 6l gryta. Och minst 6 kastruller från 1l till 10l. Men det är vad jag har behov av (och råd med) just nu.

Exakt vad du har behov av är svårt att veta men ett tips är nog att inte förköpa dig. Börja som du har tänkt så märker du efter en tid vad du saknar.
Citera
2016-09-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Jag hade satsat på 2 de buyer i olika storlek. Komplettera med någon mindre kastrull eller två för grönsaker ex.vis, utöver gjutjärnsgrytan och såskastrull och den stora kastrullen du nämner.

Du gillar dom såpass mycket alltså? Mineral -b grejen är inget som är värt att lägga extra pengar på? Även läst att de är känsliga mot tomat och även grädde(?). Stämmer detta?

Blev nämligen sugen på en carbon plus 28 cm vanlig stekpanna samt http://www.debuyer.com/en/products/force-blue där den sistnämda verkar vara mer åt traktörs/saucier hållet, vilket jag tänker mig kan vara bra att använda för att göra såser/såsiga rätter. Men tänkte då på t.ex. Köttfärsås med krossade tomater, är det ett big nono i en kolstålspanna (syftar då på de krossade tomaterna)?
Citera
2016-09-23, 08:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du gillar dom såpass mycket alltså? Mineral -b grejen är inget som är värt att lägga extra pengar på? Även läst att de är känsliga mot tomat och även grädde(?). Stämmer detta?

Blev nämligen sugen på en carbon plus 28 cm vanlig stekpanna samt http://www.debuyer.com/en/products/force-blue där den sistnämda verkar vara mer åt traktörs/saucier hållet, vilket jag tänker mig kan vara bra att använda för att göra såser/såsiga rätter. Men tänkte då på t.ex. Köttfärsås med krossade tomater, är det ett big nono i en kolstålspanna (syftar då på de krossade tomaterna)?

Mineral-B är en Carbone Plus med lite vax på. Så nej, det är inte värt pengarna. Köp Carbone Plus.

Force Blue (som du länkar till) har bara 2mm plåt. De är - enligt mig - inte ett bra köp för en hemmakock med elspis.

Syrlig mat, såsom tomat & vin, påverkar lagret av patina (instekningen). Det finns en risk att pannan blir stålren om du kör syrlig mat en längre tid. Men det är inget som egentligen sabbar pannan - det är bara att steka in den igen.
Senast redigerad av madtop 2016-09-23 kl. 08:28.
Citera
2016-09-25, 19:36
Medlem
Pors3b-s avatar
Vad är det kolstål ersätter egentligen? Teflon eller rostfritt stål? Alltså - är de gjorda för att steka med hög eller låg temperatur?
Citera
2016-09-25, 21:55
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pors3b-
Vad är det kolstål ersätter egentligen? Teflon eller rostfritt stål? Alltså - är de gjorda för att steka med hög eller låg temperatur?

Kolstål är en bra allroundpanna som funkar som ersättning för teflon, rostfritt och gjutjärn. Och den funkar för både hög och låg värme.

Jag har mina främst som ersättning för teflon eftersom jag blev evinnerligt trött på att köpa nya teflonpannor var 6:e månad. När jag ska steka biff så föredrar jag gjutjärnspanna.
Citera
2016-09-26, 08:28
Medlem
exquisitelys avatar
Till kött, potatis, ägg och fisk använder jag en rejäl gjutjärnspanna och till pannkakor en teflonvariant. Det sistnämnda valet beror på att jag "pillar runt mycket" vid tillagningen och då är en lätt panna att föredra för min del.
Citera
2016-09-26, 09:43
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

Ja, jag gillar dem så mycket :-) När jag gör grytor och sådant som ska koka länge brukar jag använda en gjutjärnsgryta så jag drabbas inte av problemet. De gånger jag ändå gjort något med syra har det inte varit ett jätteproblem då det inte kokt så länge, visst syns en skillnad men inget som påverkar nämnvärt
Citera
2016-09-26, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Om jag bara hade en 28-panna skulle jag rask komplettera med en 36:a och en 20:a. Samt en traktörpanna. Och en 2,5l gryta och en 6l gryta. Och minst 6 kastruller från 1l till 10l. Men det är vad jag har behov av (och råd med) just nu.

Exakt vad du har behov av är svårt att veta men ett tips är nog att inte förköpa dig. Börja som du har tänkt så märker du efter en tid vad du saknar.

Du förmanar att inte förköpa sig, efter att just ha föreslagit att komplettera med elva kokkärl. Roligt.
Citera
2016-09-27, 16:51
Medlem
Isnatts avatar
Citat:

36:a skulle ju vara helt onödigt på en vanlig spis eftersom plattorna inte är så stora. Har en sån Skeppshult på jobbet och den är väldigt stor och väger som en tonåring, helt värdelös i ett kök pga tyngd och storlek.
Dessutom behövs inte så många kastruller för en vanlig hemmapulare, jag tror jag har 5 sautesuer/grytor/kastruller och har klarat mig. Det man vill göra i en 4-liters kan man ju göra i en 6-liters, osv.
Jag avskyr iofs onödig köksutrustning och älskar att använda en sak till flera olika saker.
Citera
2016-09-27, 19:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
36:a skulle ju vara helt onödigt på en vanlig spis eftersom plattorna inte är så stora. Har en sån Skeppshult på jobbet och den är väldigt stor och väger som en tonåring, helt värdelös i ett kök pga tyngd och storlek.
Dessutom behövs inte så många kastruller för en vanlig hemmapulare, jag tror jag har 5 sautesuer/grytor/kastruller och har klarat mig. Det man vill göra i en 4-liters kan man ju göra i en 6-liters, osv.
Jag avskyr iofs onödig köksutrustning och älskar att använda en sak till flera olika saker.

Kanske onödig för dig men absolut inte onödig för mig. Om jag ska steka potatis till 6-7 pers behöver jag antingen en 36:a eller ett stekbord. Att bygga på höjden i en 32:a är ett mycket sämre alternativ. Jag fullkomligen älskar min 36:a.

Av uttrycket "en vanlig hemmapulare" får man uppfattningen att du tänker i stereotyper. Men alla är inte lika, om du försöker tänka utanför din lilla låda så kanske du förstår att olika människor har olika behov.
Senast redigerad av madtop 2016-09-27 kl. 19:17.
Citera
2016-09-27, 19:17
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Kanske onödig för dig men absolut inte onödig för mig. Om jag ska steka potatis till 6-7 pers behöver jag antingen en 36:a eller ett stekbord. Att bygga på höjden i en 32:a är ett mycket sämre alternativ.

Av uttrycket "en vanlig hemmapulare" får man uppfattningen att du tänker i stereotyper. Men alla är inte lika, om du försöker tänka utanför din lilla låda så kanske du förstår att olika människor har olika behov.
Men vad har du för spis? Har du en vanlig hemmaspis så blir den väl inte pannan varm ända ut i kanterna, eller? Jag skulle nästan föredra 2 pannor i så fall eller steka typ potatis i omgångar.
Citera
2016-09-27, 19:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Men vad har du för spis? Har du en vanlig hemmaspis så blir den väl inte pannan varm ända ut i kanterna, eller? Jag skulle nästan föredra 2 pannor i så fall eller steka typ potatis i omgångar.

Den blir inte jämnvarm men inte långt ifrån, krävs lite annan teknik där man flyttar mat från mitt till kant. För mig funkar den perfekt till att t.ex steka potatis och jag föredrar en stor panna före två mindre alla dar i veckan.

Eftersom jag använder min 36:a flera gånger i veckan vore det direkt fel av mig att hålla med dig om att den är onödig. Den är - för mig - en väldigt nödvändig panna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in