Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-25, 15:49
  #1
Medlem
Jag har en summa på ett norskt bankkonto. Hur gör jag lämpligen för att få dom till svenska?

1. Ta ut cash på banken innan jag åker hem och växla in på mitt bankkontor i Svea. (Kan man ens köra handbagaget med 50k i genom säkerhetskontrollen utan att hamna i nåt förhör?)

2. Låta pengarna vara kvar och ta ut på banken hemma? (Blir det strul då eftersom jag inte avslutar kontot?). Antar att kursen blir rätt kass då eftersom det skickas mellan länder..
Citera
2011-06-25, 16:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skelex
Jag har en summa på ett norskt bankkonto. Hur gör jag lämpligen för att få dom till svenska?

1. Ta ut cash på banken innan jag åker hem och växla in på mitt bankkontor i Svea. (Kan man ens köra handbagaget med 50k i genom säkerhetskontrollen utan att hamna i nåt förhör?)

2. Låta pengarna vara kvar och ta ut på banken hemma? (Blir det strul då eftersom jag inte avslutar kontot?). Antar att kursen blir rätt kass då eftersom det skickas mellan länder..


Ta ut i norge så klart! sen lägger du pengarna under golvmattan under sätet i bilen! funkat varje gång!
Citera
2011-06-25, 16:23
  #3
Medlem
Yrins avatar
Om du har ett kort (Visa/Mastercard) knutet till bankkontot så kan du ju plocka pengar från vilken svensk bankomat som helst. Kolla med banken isåfall, om dom ger en bättre växelkurs NOK-SEK än din bank i Sverige så kan det ju vara en idé.
Citera
2011-06-25, 18:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
Ta ut i norge så klart! sen lägger du pengarna under golvmattan under sätet i bilen! funkat varje gång!

Hade varit gjutet om jag tog bilen øver, men flyg gæller då jag bor långt från grænsen!
Citera
2011-06-25, 18:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrin
Om du har ett kort (Visa/Mastercard) knutet till bankkontot så kan du ju plocka pengar från vilken svensk bankomat som helst. Kolla med banken isåfall, om dom ger en bättre växelkurs NOK-SEK än din bank i Sverige så kan det ju vara en idé.


Får man inte probs då nær kontot ær tømt och det ska betalas årsavgifter før kortet? Man måste væl avsluta kontot på plats?
Citera
2011-06-25, 22:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skelex
Hade varit gjutet om jag tog bilen øver, men flyg gæller då jag bor långt från grænsen!

då har jag inget att säga! =(
Citera
2011-06-25, 23:06
  #7
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skelex
Jag har en summa på ett norskt bankkonto. Hur gör jag lämpligen för att få dom till svenska?

1. Ta ut cash på banken innan jag åker hem och växla in på mitt bankkontor i Svea. (Kan man ens köra handbagaget med 50k i genom säkerhetskontrollen utan att hamna i nåt förhör?)

2. Låta pengarna vara kvar och ta ut på banken hemma? (Blir det strul då eftersom jag inte avslutar kontot?). Antar att kursen blir rätt kass då eftersom det skickas mellan länder..

Skicka pengarna till ditt svenska konto bara.
Citera
2011-06-26, 21:58
  #8
Medlem
Apmoss avatar
Jag gjorde misstaget i början att ta ut pengar på banken i norge, sen växla på svenskt bank kontor. Det visade sig sen att jag får typ 2% mer om jag för över från norska nordea internet bank till mitt svenska nordea konto. Senast fick jag 1.16 sek för en norsk krona. På bank kontoret hade jag vid samma tid fått max 1.14 per norska krona. Känns jävligt bra att komma hem med ett par tusen kronor extra än förväntad växelkurs på 1.10 när jag började jobba i norge för ett par mån sen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback