Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-10-27, 02:55
  #1
Medlem
Jag har fått sjukintyg för depression flera gånger och har tänkt på en sak.
Är det inte knäppt att en doktor som snackar med en i kanske 20 minuter som man aldrig träffat förut ska avgöra om man är tillräckligt sjuk för att få ett sjukintyg? Borde dom inte snacka med den psykolog man går till iaf? (det gör dom inte så vitt jag vet?)
Citera
2004-10-28, 00:11
  #2
Medlem
Misslyckans avatar
sjukt ja, dom borde ta dom där 20 minuterna för att snacka igenom allting med psykläkaren
Citera
2004-10-29, 11:28
  #3
Medlem
yellowgreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misslyckan
sjukt ja, dom borde ta dom där 20 minuterna för att snacka igenom allting med psykläkaren


Trevligare avatar ... (undrade just när du skulle byta den)
Citera
2004-10-30, 18:40
  #4
Medlem
Psychopatics avatar
Ja, jag vet att läkare inte har mycket tid till att prata. Men samtidigt, så vet jag att även psykläkare har det jäkligt jobbigt. De är väl värda sin höga lön, då de har ett enormt ansvar över varje enskild patient. Och med den läkarbrist vi har, bl.a på psykiater, så...

Så jag förstår att de kanske lite för enkelt skriver ut sjukintyg. Gick själv till en läkare för nått halvår sen. Besöket tog väl ca 10 minuter. Jag gick rakt på sak o sa:
-Jag vill Iktorivil, Xanor, Efexor, Remeron, Propavan, Haldol och ett sjukintyg!
-Jaja, du har haft medicinerna innan så de kan du få, o här är ett intyg, nu måste jag gå på möte!

Iof. visste denna läkare att jag lusläser FASS, om medicinerna, så hon skrev ut det direkt för ett halvårs tid. Men läkare borde ta mer tid på sig att lyssna på patienten, för det är naturligtvis långt ifrån alla som vet vad de vill ha för mediciner.

Men så är det i dagens Sverige, läkarbristen alltså...
Citera
2004-10-30, 19:33
  #5
Medlem
RigorMortiss avatar
Det är givetvis inte bra att läkare grundar sina beslut om sjukskrivning på bara ett kort och ytligt möte med patienten. Många ggr blir det ju patienten som sjukskriver sig själv, eftersom läkaren ofta saknar motargument till sjukskrivningen tack vare det faktum att han/hon knappt känner patienten. Enklaste möjliga utväg för läkaren blir ju ofta att bifalla patientens önskemål.
Nu generaliserar jag givetvis grovt, men fenomenet är inte ovanligt.

Sjukskrivning är ju inget annat än ett sätt att ge patienten tillfälle att återhämta sig, vare sig det är ett benbrott eller en depression. Skillnaden mellan dessa är ju att ortopeden ofta kan ge en betydligt säkrare prognos om hur lång tid denna återhämtning tar. Nu flummade jag måhända ur en aning.

Samtidigt är det ju som Psychopatic säger. Läkare, i synnerhet i psykiatrin, är en bristvara och deras tid för en och samma patient är begränsad.

Vad gäller psykologer så är dessa viktiga för vården av psykiskt sjuka, vare sig det sker inom psykiatrin eller annorstädes, men deras kunskaper om farmakologi, vilket är det som används inom psykiatrin för att bota patienter, är i allmänhet lika med noll. Det är ett av flera skäl till varför psykologer inte får sjukskriva.
Citera
2004-10-31, 09:44
  #6
Medlem
runars avatar
Sjukskrivningen är en enkel grej.

Eftersom det aldrig är läkaren som beviljar sjukersätning utan försäkringskassan(kan teoretiskt sett) man bli sjukskriven för vad som helst.
Försäkringskassan godkänner helt enkelt inte intyget utan patienten blir utan ersätning.

Detta brukar ske när Tex någon mycket påstridig person som saknar grund för sjukintyg kräver att bli sjukskriven, man skriver då så att man vet att intyget aldrig godkänns.

Sen är det så att vissa diagnoser berättigar(generaliserar nu) till sjukskrivning, tex har du psykossjukdom så behöver det nog läkaren tänka speciellt mycket utan går på de erfarenheter som finns om sjukdomen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback