2009-08-25, 19:47
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Atommassan för kol är 12 u. 60 gram är alltså 5 mol. Atommassan för syre är 16 u. Det går åt två syreatomer per kolatom för att bilda koldioxid, alltså 16*2*5=160. Tillkommer kolet: 160+60=220. Svar: 220 gram

Väte har atommassan 1 u. 6 gram vätgas är alltså 6 mol. Det går åt två väteatomer per syreatom för att bilda vatten. Syre har fortfarande atommassan 16 u. 16/3~5.33 5.33*6~32. Svar: 32 gram.

Varför har du delat på 3, det borde ju vara hälften av syret som går åt per två väte.
2009-08-25, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Donnie-Darko
Varför har du delat på 3, det borde ju vara hälften av syret som går åt per två väte.

Ja, det går åt ½ syreatom per väteatom kan man säga. Jag delar atommassan för syre med så många mol väte som går åt, d.v.s. 6/2=3. Kolla i facit om det inte stämmer.
2009-08-30, 20:45
Medlem
Goatboys avatar
Hemlaborationer i Naturkunskap

Vad händer om man krossar ett blåbär mellan fingrarna?
Vad händer när man tvättar av det med tvål?

Ta en liten matlåda fylld med vatten och ha den i frysen under 24 timmar, Vad händer?

Riv en morot, lägg morotspadet i en skål och häll i lite matolja. Häll vatten till mindre än hälften i ett glas och häll på ungefär lika mycket olja. Vänta till vätskorna skiktar sig. Häll försiktigt av oljan från morotspadet och häöö den färgade oljan i glaset. Häll därefter försiktigt ner lite vinbärsaft i glaset. Vad händer och varför?

Häll lite vatten och olja i ett glas och lägg sedan i en isbit. Studera med jämna mellanrum under en halvtimme vad som händer i glaset. Vad händer och varför?

Häll lite matolja i ett glas och lite vatten i ett annat glas. Lägg i ett anddun i respektive glas. Ta upp fjädraran igen och jämför dem. Vad händer och varför?

Detta ska jag lämna in imorgon klockan 8 så om någon vänlig själ kan hjälpa mig skulle jag bli evigt tacksam ..
'

Mvh
2009-08-30, 20:48
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goatboy
Vad händer om man krossar ett blåbär mellan fingrarna?
Vad händer när man tvättar av det med tvål?

Ta en liten matlåda fylld med vatten och ha den i frysen under 24 timmar, Vad händer?

Riv en morot, lägg morotspadet i en skål och häll i lite matolja. Häll vatten till mindre än hälften i ett glas och häll på ungefär lika mycket olja. Vänta till vätskorna skiktar sig. Häll försiktigt av oljan från morotspadet och häöö den färgade oljan i glaset. Häll därefter försiktigt ner lite vinbärsaft i glaset. Vad händer och varför?

Häll lite vatten och olja i ett glas och lägg sedan i en isbit. Studera med jämna mellanrum under en halvtimme vad som händer i glaset. Vad händer och varför?

Häll lite matolja i ett glas och lite vatten i ett annat glas. Lägg i ett anddun i respektive glas. Ta upp fjädraran igen och jämför dem. Vad händer och varför?

Detta ska jag lämna in imorgon klockan 8 så om någon vänlig själ kan hjälpa mig skulle jag bli evigt tacksam ..
'

Mvh
1: det går sönder
2: fingret blir rent igen.

Resten kan du göra själv nu.
2009-08-31, 17:56
Medlem
kekmachines avatar
Tiosulfatlösning

Har ett par frågor gällande en laboration om tiosulfatlösning jag skulle vilja ha hjälp med.

Vi blandade Tiosulfatlösning, Avj. Vatten och Saltsyra. Och mätte reaktionstiden.

1. Föreslå ett sätt att minska reaktionstiden
2. Reaktionen är en redoxreaktion. Vilket atomslag oxideras samt reduceras?

Tack på förhand

ZE KEKMACHINE
2009-08-31, 18:10
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekmachine
Har ett par frågor gällande en laboration om tiosulfatlösning jag skulle vilja ha hjälp med.

Vi blandade Tiosulfatlösning, Avj. Vatten och Saltsyra. Och mätte reaktionstiden.

1. Föreslå ett sätt att minska reaktionstiden
2. Reaktionen är en redoxreaktion. Vilket atomslag oxideras samt reduceras?

Tack på förhand

ZE KEKMACHINE

Titta lite på denna länken:
http://www.krc.su.se/documents/laborationer/Reaktionshastighetochkoncentrationsberoende.pdf

Återkom gärna om du inte förstår eller har ytterligare frågor.

/YellowLemon
2009-08-31, 18:35
Medlem
kekmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Titta lite på denna länken:
http://www.krc.su.se/documents/laborationer/Reaktionshastighetochkoncentrationsberoende.pdf

Återkom gärna om du inte förstår eller har ytterligare frågor.

/YellowLemon

Tack, förstod ena nu men det som återstår är det här med redoxreaktion. Utav länken fick jag ut reaktionsformeln S2O3 --> S + SO3. Men sedan hade jag ju även saltsyra i.

Jag skulle gissa på att Svavlet reduceras men sedan tar det stopp.
2009-09-01, 22:06
Medlem
problem

jag har ett problem med en uppgift, förmodligen ganska lätt för någon kunnig men jag kan inte svara på frågan.

Varför börjar järn korrodera vid 60 % relativ luftfuktighet? Luften i fråga innehåller 0,01 % SO2.

Tackar för svar!
2009-09-02, 15:49
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muffelito
jag har ett problem med en uppgift, förmodligen ganska lätt för någon kunnig men jag kan inte svara på frågan.

Varför börjar järn korrodera vid 60 % relativ luftfuktighet? Luften i fråga innehåller 0,01 % SO2.

Tackar för svar!

Hur man räknar ut att det krävs precis 60% relativ luftfuktighet om det gör det samt att det krävs 0,01% SO2 det vet jag inte. Jag antar också att man behöver veta bl.a. temperaturen för att kunna göra det, det är lättare att veta om du skriver på vilken nivå uppgiften är av.

Men H2O + SO2 --> HSO3- + H+

Sätt gärna till ett extra H2O och använd gärna H3O+ då det är mer rätt än H+.

Resten kan du själv!

http://en.wikipedia.org/wiki/Sulfurous_acid

Det kan även till viss del ske att:
2SO2 + O2 --> 2SO3
SO3 + H2O --> H2SO4
Detta kräver en katalysator, ex V2O5 för att det ska ske i en någorlunda hastighet, men till viss del kommer det att ske. Mycket liten dock, hur liten vet jag inte då jag inte vet hur fort reaktionen sker eller hur lång tid den har tillåtits ske.
2009-09-04, 21:48
Bannlyst
Kemi lab

behöver ni hjälp med kemi lab skicka pm till så skickar jag svar så fort jag har tid.. brukar inte vara här inne ofta. har lite erfarenhet av kemi A och lite B ska försöka iaf

MVh
Senast redigerad av al-massiva 2009-09-04 kl. 21:53.
2009-09-04, 23:07
Medlem
kol och väte

Hej !! vi har fått i uppgift i skolan att ha ett ämne som innehåller kol och väte(ge förslag på ämnen). och sedan ska vi kunna bevisa att det innehåller kol och väte. nu till frågan hur ska jag kunna bevisa att det innehåller kol och väte????. vi har tillgång till en labbsal så tex. brännare mm. finns tillgängligt. tack // GTR
2009-09-05, 09:16
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GTR
Hej !! vi har fått i uppgift i skolan att ha ett ämne som innehåller kol och väte(ge förslag på ämnen). och sedan ska vi kunna bevisa att det innehåller kol och väte. nu till frågan hur ska jag kunna bevisa att det innehåller kol och väte????. vi har tillgång till en labbsal så tex. brännare mm. finns tillgängligt. tack // GTR
Bensin eller vanlig T-sprit fungerar. Bränn det och håll en kall bägare över lågan, då bildas vatten på insidan. Det bildas ochså koldioxid, men det kan bli knepigare att bevisa...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in