2012-11-15, 00:13
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Lust att översätta?

Nej jag tänker inte översätta en hel text till dig, men skriv de orden du inte förstår så tar jag dom istället. Annars är ett hett tips att det lär stå förklarat i din kemibok då även på svenska. Om du kolla i innehållsförteckningen och slår på de uttryck du inte förstår så bör du hitta dom.
Menar inte att vara otrevlig, men jag har ingen lust att förklara saker som jag har förklarat många gånger tidigare och även andra i just den här tråden...
/YellowLemon
2012-11-15, 19:45
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Nej jag tänker inte översätta en hel text till dig, men skriv de orden du inte förstår så tar jag dom istället. Annars är ett hett tips att det lär stå förklarat i din kemibok då även på svenska. Om du kolla i innehållsförteckningen och slår på de uttryck du inte förstår så bör du hitta dom.
Menar inte att vara otrevlig, men jag har ingen lust att förklara saker som jag har förklarat många gånger tidigare och även andra i just den här tråden...
/YellowLemon

Det är jävligt svårt att tolka boken, tycker den förklarar rätt dåligt, när den väl gör det. När den väl nämner dipoler och polära [nånting] är det sammansmält med texten (rubrik & egen text hade inte skadat^^) sen skriver de vidare så man måste ha fattat direkt vad skiten betyder. Läser på komvux, så blir inte mycket tid med läraren, som dessutom är svår att förstå (han är invandrare).
2012-11-15, 20:21
Medlem
Tjena, Har en fråga om en kemi fråga som jag hoppas ni kan svara på, Här får ni uppgiften

Kopparsulfatlösning har blå färg. Om man sätter koncentrerad saltsyra till kopparsulfatlösning blir lösningen först grön och sedan, vid ökad tillsats av saltsyra, gul. Jämviktsreaktionen:
Cu(H2O)42+(aq) + 4Cl-(aq) ↔ CuCl42-(aq) + 4H2O(l)
Blå Gul
Hur ändras lösningens färg om man till en grön lösning tillsätter
a) Vatten?
b) Fast natriumklorid?
c) Silvernitratlösning?

Det är b och c som är problemet, jag vet att när man tillsätter fast natriumklorid så kommer det bildas mer CL- på reaktant sidan men varför bildas det då inte på produkt sidan? Skulle gärna vilja ha en förklaring på det.
Sedan c, jag vet att det bildas fällning med CL men förstår inte varför. Skulle uppskatta en förklaring, Tack på förhand.
2012-11-16, 12:26
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baby.I
Tjena, Har en fråga om en kemi fråga som jag hoppas ni kan svara på, Här får ni uppgiften

Kopparsulfatlösning har blå färg. Om man sätter koncentrerad saltsyra till kopparsulfatlösning blir lösningen först grön och sedan, vid ökad tillsats av saltsyra, gul. Jämviktsreaktionen:
Cu(H2O)42+(aq) + 4Cl-(aq) ↔ CuCl42-(aq) + 4H2O(l)
Blå Gul
Hur ändras lösningens färg om man till en grön lösning tillsätter
a) Vatten?
b) Fast natriumklorid?
c) Silvernitratlösning?

Det är b och c som är problemet, jag vet att när man tillsätter fast natriumklorid så kommer det bildas mer CL- på reaktant sidan men varför bildas det då inte på produkt sidan? Skulle gärna vilja ha en förklaring på det.
Sedan c, jag vet att det bildas fällning med CL men förstår inte varför. Skulle uppskatta en förklaring, Tack på förhand.

Om du har förstått a) så bör b) inte vara några problem. Eftersom du i a) tillsätter mer produkt förskjuts jämvikten åt vänster. I b) sker det motsatta.
I c) bildas som sagt AgCl, ett salt som är mycket svårlösligt i vatten, vilket gör att det fälls ut. Detta medför att Cl- effektivt tas bort från reaktionen vilket förskjuter jämvikten åt vänster.
2012-11-16, 14:07
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
phenol vs cyclohexane
Du plockar en proton på hydroxygruppen, den negativa laddningen som består på syret kan nu delvis delokaliseras in i ringsystemet. Visa det med pilar där du utgår från ett fritt elektronpar på syret och gör det stegvis. Det är samma princip som att elektrondonerande substituenter är para orto diregerande i elektrofil aromatisk substitution. Effekten går att mäta via NMR.
Då du inte har något konjugerat system i cyclohexan så kan du inte heller stabilisera laddningen. Det finns ingenstans där den kan ta vägen som ens upptar en liten andel av möjliga resonansstrukturer.

alkene vs alkyne
För en alken så är kolen sp2 hybridiserade och för en alkyn så har du sp hybridisering. p-orbitaler sitter längre ifrån kärnan än vad s-orbitaler gör. Vet du inte hur dom ser ut så är det bra att kolla upp det. Ju närmre den positiva kärnan elektronerna befinner sig desto mer stabiliserade är dom. Därför är anjonen av en alkyn mer stabiliserad än anjonen av en alken och alkyner är alltså surare än alkener.

Slutsats: Hur sur en proton är beror på hur stabil den motsvarande basen är.

Jag fattade faktiskt att resonansen var vinnaren här. Men suraste protonen är alltså bundet till syret i cyklohexanol och den som är bundet till sp-kolet i alkynen?

En annan fråga:
Vad finns det för nån förening med en intern vätebindning?

Och så en till:
Vad händer om dom här behandlas med en bas:
http://i.imgur.com/TaY5s.jpg
?
Senast redigerad av pyro860 2012-11-16 kl. 14:13.
2012-11-16, 15:14
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag fattade faktiskt att resonansen var vinnaren här. Men suraste protonen är alltså bundet till syret i cyklohexanol och den som är bundet till sp-kolet i alkynen?

En annan fråga:
Vad finns det för nån förening med en intern vätebindning?

Och så en till:
Vad händer om dom här behandlas med en bas:
http://i.imgur.com/TaY5s.jpg
?

Det stämmer bra det.

Acetylacetone, om du går vidare med keto-enol tautomerism.
http://en.wikipedia.org/wiki/Acetylacetone

Kom med en kvalificerad gissning eller förslag på vad som händer där. Du borde kunna lista ut det med ovanstående kunskap samt att det bara är en godtycklig bas tycker jag.
2012-11-16, 16:06
Medlem
Hej,
Jag behöver hjälp med flera frågor inom kemi. Saker som grundämnen, isotoper, ph skala, atomkärnor och kemiska föreningar. Rätt grundläggande saker men inte för någon som aldrig sett kemi förut..
Skulle behöva bra källor till dessa saker eller om det finns någon expert inom området här på Flashback så skriv ett privat meddelande till mig.

Mvh
2012-11-16, 16:24
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Det stämmer bra det.

Acetylacetone, om du går vidare med keto-enol tautomerism.
http://en.wikipedia.org/wiki/Acetylacetone

Kom med en kvalificerad gissning eller förslag på vad som händer där. Du borde kunna lista ut det med ovanstående kunskap samt att det bara är en godtycklig bas tycker jag.

Inte stött på det, men det verkar ju som en helt okej Fast den är samtidigt en tillståndsbindnig? Som jag förstått det så är keto <-> enol i jämvikt och den "hoppar" mellan dessa?

jag antar ju att basen tar protonerna i a och så får vi två dubbelbindningar, eller?
I andra tar den bara protonen där nere?

Alternativt att den i a tar vätet där uppe och vi får en endol?

Är osäker
Behöver veta snarast
Senast redigerad av pyro860 2012-11-16 kl. 16:30.
2012-11-16, 16:33
Medlem
EdgeofEndings avatar
Är det bara kovalenta bindningar som kan bli polära? Var går gränsen för dipol och ickedipoler?

Och kan någon förklara Waals- & vätebindningar? Förklaras inte i skolboken
2012-11-16, 16:53
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Inte stött på det, men det verkar ju som en helt okej Fast den är samtidigt en tillståndsbindnig? Som jag förstått det så är keto <-> enol i jämvikt och den "hoppar" mellan dessa?

jag antar ju att basen tar protonerna i a och så får vi två dubbelbindningar, eller?
I andra tar den bara protonen där nere?

Alternativt att den i a tar vätet där uppe och vi får en endol?

Är osäker
Behöver veta snarast

Är inte helt säker men här är min gissning:
Kolet med flest substituenter har de suraste protonerna och det är dessa som kommer att lämna och ha dubbelbindningen på sig. Du bildar en enol i A.
I B så har du bara protoner på ena sidan om karbonylgruppen då det är en metylgrupp på andra sidan därför måste enolen bildas åt det hållet istället.

Betänk i båda fallen att det är en jämvikt.

Problemet är i min mening om det kan bildas en enol då cykliska ketoner kan bete sig lite speciellt. Huruvida, alfa eliminering, eller vad man vill kalla det ska ske så måste protonen ligga parallellt med syrets antibindande pi-orbital. Men jag gissar att inte inte har diskuterat det alltför ingående och gå då på min första gissning.
2012-11-16, 16:57
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Är det bara kovalenta bindningar som kan bli polära? Var går gränsen för dipol och ickedipoler?

Och kan någon förklara Waals- & vätebindningar? Förklaras inte i skolboken

Det är inte fullt så enkelt, det är en glidande skala som beror på differenser i elektronegativitet mellan de olika atomslagen. Är elektronegativiteten väldigt stor så blir det en jonbindning som man i princip kan säga att den är väldigt polär.
Alla icke symmetriska föreningar, så tillvida att laddningarna inte tar ut sig, med 2 olika atomslag är i princip dipoler om än olika mycket.

Van der Waals bindningar uppkommer av temporära laddningsförskjutningar på molekyler, dessa temporära laddningsförskjutningar skapar temporära dipoler som kan attrahera andra molekyler.
Det är alltså en kraft mellan olika molekyler och inte inom dem.
2012-11-16, 16:59
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brack
Hej,
Jag behöver hjälp med flera frågor inom kemi. Saker som grundämnen, isotoper, ph skala, atomkärnor och kemiska föreningar. Rätt grundläggande saker men inte för någon som aldrig sett kemi förut..
Skulle behöva bra källor till dessa saker eller om det finns någon expert inom området här på Flashback så skriv ett privat meddelande till mig.

Mvh

Wikipedia är en mycket bra källa, speciellt om du behärskar engelska vilket jag antar. Du kan vara säker på att det inte är någon som kommer att skriva ett meddelande till dig och försöka förklara samtliga dessa begrepp i detalj då alla ganska stora områden.

Om du fortfarande inte förstår så kan du posta lite mer specifika frågor så ska jag eller nån annan försöka svara på dessa, det är en fördel om du har sökt före du postar annars tenderar frågorna att förbli obesvarade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in