Citat:
Ursprungligen postat av frallan1234
Har Kemi prov imorgon och jag fattar verkligen ingenting av Aggregationsformerna och Lösningar. Hur ser jag vilka molekyler är dipolor? alltså hur räknar man fram det? och hur ser man vilket ämne av följande är dipol-dipolbindning? (KCl,Cl2,CH4,HBr,Na) Och vilka av följande ämnen är vätebindningar?
a)H2O2
b)SiH4
c)HI
d)H2S
e)PH3
f)CH3F
g)N2H4
h)CHClF2
Jag använde mig utav H-NOF och ansåg att , a f g och h är rätt svar men enligt facit är bara a och g rätt vad tänker jag fel?
Hur ser jag vilka molekyler är dipoler?
(KCl,Cl2,CH4,HBr,Na)
rita upp molekylerna eller föreställ dig hur dom ser ut. Kolla sedan på en tabell över olika ämnens elektronegativitet, för att det skall vara en dipol så måste det skilja sig mellan de ingående atomslagen.
KCl är en dipol
HBr är en dipol
Man skulle kunna tro att CH4 är en dipol, men faktum är att den är tetrahedriskt uppbyggd så att alla laddningsförskjutningar tar ut varandra och den blir således opolär.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Methane-CRC-MW-3D-balls.png
Och vilka av följande ämnen är vätebindningar?
a)H2O2
b)SiH4
c)HI
d)H2S
e)PH3
f)CH3F
g)N2H4
h)CHClF2
För att det ska bli en vätebindning krävs följande bindningar, det streckade är vätebindningen som finns mellan olika molekyler. Siffrorna indikerar hur stark vätebindningen är.
# F—H...:F (155 kJ/mol or 40 kcal/mol)
# O—H...:N (29 kJ/mol or 6.9 kcal/mol)
# O—H...:O (21 kJ/mol or 5.0 kcal/mol)
# N—H...:N (13 kJ/mol or 3.1 kcal/mol)
# N—H...:O (8 kJ/mol or 1.9 kcal/mol)
Då inser du att i F och H har du alla atomer bundna till kolet och därför är det inga vätebindningar. Du skall alltså rita upp hur molekylen ser ut för att kunna veta om det är en vätebindninge eller inte. Kol har alltid fyra bindningar!