2011-10-26, 18:54
Medlem
Kemi B Jämvikt

I ett kärl med volymen 1 dm^3 infördes 0.5 mol kväve och 0.9 mol väte. Sedan jämvikt inträtt bestämdes att substansmängden ammoniak var 0.3 mol.
N2 + 3H2 <--> 2NH3
Det ska altså vara 0.3 ammoniak
alltså tar jag 0.1 mol från N2 och 0.2 mol från H2 (förhållandet)

Det blir alltså http://www.pluggakuten.se/cgi-bin/mimetex.cgi?\frac{0.3^{2}}{0.4\cdot%200.7^{3}} vilket som är = 0.077
Men svaret ska bli K=3 (mol/dm^3)^-2
2011-10-26, 20:22
Medlem
Fieldleafs avatar
Trådar sammanfogade.

/mod
2011-10-27, 08:54
Medlem
Kemi uppgift, hjälp önskas!

Kopparsulfatlösning har blå färg. Om man Sätter koncentrerad saltsyra till kopparsulfatlösningen, så blir lösningen först grön för att sedan vid ökad tillsats av saltsyra bli gul. Jämviktsreaktionen kan skrivas .. Cu(H2O)4^2 + 4Cl- <---> CuCl4^2- + 4H2O.. Hur och varför ändras lösningens färg om man till en grön lösning tillsätter... A) natriumklorid? B)Silvernitrat?
2011-10-27, 10:24
Medlem
Princos avatar
Skillnaden mellan fas och aggregationstillstånd

Jag förstår inte vad det menas med just fas. behöver en enkel förklaring. Skulle va jätte tacksam för svar....
2011-10-27, 12:27
Medlem
SweeterThanHeavens avatar
Ett aggregationstillstånd är som du säkert vet ett fysikaliskt tillstånd som ett ämne kan befinna sig i och fas, även om aggregationstillstånd ibland kan kallas för faser, har en mer specifik betydelse.

I ett och samma aggregationstillstånd kan materia vara uppdelat på flera olika faser men om materian är i olika aggregationstillstånd bildas olika faser (Olja och vatten är ett glas är ett bra exempel. Båda är i aggregationstillståndet vätska i rumstemp., men bildar två olika faser.

För att veta vilken fas ett ämne befinner sig i måste du ta hänsyn till omgivningens temperatur och tryck (kolla på ett fasdiagram). I ett fasdiagram kan man se att normalt sätt är endast en av faserna termodynamiskt stabil men vid fasgränsen är två former stabila. Vid trippelpunkten befinner sig jävikt och enligt Gibbs fasregel kan inte mer än tre fasgränser mötas i samma punkt.

Kolla även Clausius–Clapeyron-ekvationen som kan bestämma fasövergången av beroendet på temp. och tryck.
2011-10-27, 17:44
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AManFromArgentina
Tjena!

Någons som sitter inne på ett historia-arbete om Gustav Vasa. Ett arbete där det inte bara står en massa fakta rabblade utan.. ja du förstår om du har ett.

Annars, någon som har tips på frågeställningar där jag kan fördjupa mig lite?
Du är i fel forum.
Du borde göra det själv.
2011-10-27, 18:03
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AManFromArgentina
Tjena!

Någons som sitter inne på ett historia-arbete om Gustav Vasa. Ett arbete där det inte bara står en massa fakta rabblade utan.. ja du förstår om du har ett.

Annars, någon som har tips på frågeställningar där jag kan fördjupa mig lite?

Nej, men det finns en massa om Gustav Kirchhoff om det intresserar dig: http://en.wikipedia.org/wiki/Gustav_Kirchhoff
2011-10-27, 18:22
Medlem
AManFromArgentinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Du är i fel forum.
Du borde göra det själv.

eller så borde du ta reda på vad tråden handlar om.. "för oss som är lata"

2011-10-27, 21:51
Medlem
raugers avatar
Hur mkt släckt kalk Ca(OH)2 går åt för att höja pH i en sjö från 4.2 till 6.5 om volymen vatten är 14700000 dm3?
2011-10-27, 22:22
Medlem
Hjälp med kemi uppskattas

Jag sitter här och kollar lite kemi och så kommer jag till en uppgift som jag verkligen inte kommer på hur jag egentligen ska gå tillväga.

Beräkna massan av den litiumhydroxid som bildas när 75 gram litiumnitrid reagerar med vatten enligt reaktionsformeln.

Li3N + 3 H2O ---> NH3 + 3 LiOH

Jag har fått ut substansmängden för litiumnitrid men vet inte hur jag ska få fram massan eller substansmängden för litiumhydroxiden.
2011-10-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argoraz
Jag sitter här och kollar lite kemi och så kommer jag till en uppgift som jag verkligen inte kommer på hur jag egentligen ska gå tillväga.

Beräkna massan av den litiumhydroxid som bildas när 75 gram litiumnitrid reagerar med vatten enligt reaktionsformeln.

Li3N + 3 H2O ---> NH3 + 3 LiOH

Jag har fått ut substansmängden för litiumnitrid men vet inte hur jag ska få fram massan eller substansmängden för litiumhydroxiden.

1. Räkna ut ämnesmängden Li₃N: n(Li₃N)=m(Li₃N)/Mv(Li₃N), dvs dividera massan med molvikten.
2. Varje mol Li₃N ger 3 mol LiOH enligt formeln. Alltså bildad ämnesmängd LiOH = n(LiOH) = 3n(Li₃N)
3. Massan bildad LiOH: multliplicera ämnesmängd med molvikten enligt m(LiOH)=n(LiOH)Mv(LiOH)

Lider man av fullständighetsmani så sätter man in ekvationerna i varandra till en enda formel:
m(LiOH) = n(LiOH)Mv(LiOH) = 3n(Li₃N)Mv(LiOH) = 3[m(Li₃N)/Mv(Li₃N)]Mv(LiOH) =
= 3m(Li₃N)Mv(LiOH)/Mv(Li₃N)

Siffrorna får du själv stoppa in.
Senast redigerad av GaussBonnet 2011-10-27 kl. 23:42.
2011-10-28, 11:09
Medlem
Smok33rs avatar
snabb hjälp behövs

kemi a

skriv reaktionsformel för protolysen (i två steg för H2SO4

2. beräkna ph i följande blandning.

50cm3 0,1 M svavelsyra blandas med 50cm3 0,1 M natriumhydroxid

3. 20cm3 0,001 M HCl spädes till 100 cm3 vatten . beräkna ph i lösningen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto