2013-07-28, 14:09
Bannlyst
Theangleaxe

vad har du att komma me då ??
Citera
2013-07-28, 19:15
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecic
Theangleaxe

vad har du att komma me då ??

Tid skapades vid big bang, och vad skapades mer vid big bang? Jo materia i rörelse. Nutida forskning visar på ett allt utvidgande universum med större fart än någonsin. Hade inte denna fart varit accelererande och i annat fall varit still, hade tid i universum inte existerat. Här kommer problemet. Kan då universum vara still med planeterna och galaxerna ändå vara i rörelse? Det är svårt att svara på. Så vi har både den universella tiden samt den jordnära tiden, där vi räknar in de fyra årstiderna (som ett resultat av en lutande planet), där vi även har en roterande planet runt en stjärna (vilket skapar dag/natt och år).

Jag har svarat på detta förut så det borde inte vara en nyhet. Vad som borde vara glasklart är att utan rörelse i materia har vi ingen tid. Och begreppet tid är just det namn vi gett för materia i rörelse som i samverkan med andra faktorer får oss att känna av förändring och föråldring i världen samt universum.

Det är vad jag har och komma med
Citera
2013-07-28, 19:56
Bannlyst
helt fel universum har alltid funnits (även innan den eventuella big bangen) och så även vår tid,,,
Citera
2013-07-28, 20:22
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecic
helt fel universum har alltid funnits (även innan den eventuella big bangen) och så även vår tid,,,

Och dina vetenskapliga argument till detta är?
Citera
2013-07-28, 20:40
Medlem
Tid, vad är det?

Hej!

Har funderat ett tag kring tid och detta är vad jag har kommit fram till:

Vad krävs för att det som vi kallar för tid ska uppstå?

Jag kom snabbt in på det här med rörelse, för vi mäter ju tid med hjälp av rörelse: ett år (=365,25 dagar) är den tid som det tar för solen att rotera ett varv kring solen, ett dygn (=24 timmar) den tid som det tar jorden att snurra kring sin egen axel.

Vad krävs då för att en rörelse ska uppstå?

Det krävs materia, energi och rum.

Existerar tid (som vi tänker det) utan någon av dem här?

Nej, inte tid som vi känner det iallafall. Materia kan inte skapas eller hålla samman utan energi och du kan varken ha materia eller energi som vi känner till det utan rum. Ett universum utan materia innebär att tid som vi känner till det inte kan skapas. Tid breder ut sig i rummet med ljusetshastighet då det krävs en rörelse för tid att uppstå, ljus är ju en elektromagnetisk partikel och våg i rörelse.

För vad händer om ingen rörelse sker?

Om allt i min kropp skulle sluta röra sig inklusive atomerna samt elektronerna, protonerna och neutronerna. Då skulle min tid stå stilla om jag får vara i ett vakuum där min kropp inte tar skada på något sätt. Jag upplever ingenting då min hjärna inte fungerar men väcker någon mig till liv efter kanske tio år så upplever jag att tiden stått stilla.

Att röra sig i ljusetshastighet

Att röra sig i ljusetshastighet går inte (om Einstein hade rätt) för det skulle kräva oändligt med energi. Dock vi kan komma mycket nära och då rör sig tiden mycket långsamt. Kommer vi någonsin upp i ljusetshastighet så skulle din tid från en som tittar stanna. men du upplever tiden som vanligt från ditt rymdskepp.

Vad innebär det?

Detta innebär att det finns gränser åt båda hållen. Du kan röra dig mycket fort i rummet så din tid sett ifrån tittaren stannar in men inte snabbare än ljuset och du kan stanna din tid genom att helt enkelt stanna rörelsen.

Vad är då tid?

Tid enligt mig är endast en effekt av en rörelse och dem enda som uppfattar den är levande varelser som i sitt sinne skapar den för att atomer ständigt är i rörelse vilket gör att saker ändras.

Jag vill höra frågor kring mitt resonemang? Kritisera gärna.
Citera
2013-07-28, 21:16
Medlem
Theangleaxes avatar
Äntligen nån som fattat. Totalt spot on och helt korrekt.
Citera
2013-07-28, 21:27
Medlem
SpooN.s avatar
Japp! tid för oss är ett sätt att mäta hur världen expanderar. Vissa påstår att det är fysiskt omöjligt att spräcka 9sek på 100 meter vilket är fel.

1. Vi har för lite kunskap för att dra en slutsats
2. Kollar vi på evolutionen så växer människor, om vi fick leva i 1000miljarder år i rimliga förhållanden så skulle medellängden kanske vara 100meter(möjligheten finns) och om vi då promenerar till jobbet säg 10 mil så uppfattas tiden på ett annat sätt, om vi aldrig sov skulle tiden vara annorlunda. Ställ dig i ett mörkt rum och va där i 10 år, tid finns inte. Tid för dig kan vara annat för dig än för mig. Tid är något v lärt oss precis som färger, röd för dig kanske inte ses p samma sött som för dig, samma sak med tiden. Jag behöver en holk
Citera
2013-07-28, 22:34
Medlem
luciddreamers avatar
Hehe, Lecic är riktigt kul.

Men det finns väl massor av sätt att se på tiden.

Tiden är ett sketet ord.
Tiden är det klockan visar.
Tiden är det våra forskare inom fysiken för tillfället har fått för sig (entropi, rörelse, diverse relativa tidsrumsliga begrepp).
Tiden är medvetande.
Tiden är medvetandeformer för alltings förändring.

För tillfället tycker jag tiden är en mänsklig språklig konstruktion som försvinner när tankarna försvinner. När man tex är medveten i sina drömmar finns inga tankar, bara handling och ren existens, och där finns ingen tid. Men när man vaknar upp (somnar in?) och börjar tänka, ja då tar saker form, jag blir jag, medvetandet fastnar på en enda punkt i universum och tiden blir lineär.

Men ,,, Lecic,,, förklara nu vad du menar med att universum har alltid funnits (även innan den eventuella big bangen) och så även vår tid,,,

Vad menar du med att vår tid alltid funnits?
Senast redigerad av luciddreamer 2013-07-28 kl. 22:38.
Citera
2013-07-28, 22:52
Medlem
Tid behövs för att skapa rörelse, eftersom det är vad som sammanlänkar det kontinuerliga skiftet av positioner i rummet. Därför skapar vi inte någon större förståelse genom att förklara det ena med det andra, eftersom båda krävs för att kunna uppfatta världen så som vi gör. Kan man komma närmare en fundamental förståelse för rörelse än för tid?
Citera
2013-07-28, 23:13
Medlem
xx-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Japp! tid för oss är ett sätt att mäta hur världen expanderar. Vissa påstår att det är fysiskt omöjligt att spräcka 9sek på 100 meter vilket är fel.

1. Vi har för lite kunskap för att dra en slutsats
2. Kollar vi på evolutionen så växer människor, om vi fick leva i 1000miljarder år i rimliga förhållanden så skulle medellängden kanske vara 100meter(möjligheten finns) och om vi då promenerar till jobbet säg 10 mil så uppfattas tiden på ett annat sätt, om vi aldrig sov skulle tiden vara annorlunda. Ställ dig i ett mörkt rum och va där i 10 år, tid finns inte. Tid för dig kan vara annat för dig än för mig. Tid är något v lärt oss precis som färger, röd för dig kanske inte ses p samma sött som för dig, samma sak med tiden. Jag behöver en holk
Att vi skulle bli 100 meter långa efter 1000miljarder år... om 1000 miljarder år kan vi förmodligen skapa universum och leva förevigt, tack vara teknologiska framgångar. Och bestämma själva exakt hur vi ska se ut, förmodligen med gudomliga krafter, från en människa i våran tids synpunkt.

Tiden skulle inte uppfattas annorlunda ifall du var 100 meter lång och gick runt här på jorden, 10 minuter är alltid 10 minuter för dig, men 10 minuter kan vara 10.000 år för någon annan under dom rätta omständigheterna, det som skulle uppfattas annorlunda för en 100 meter lång människa skulle vara avstånd.
Senast redigerad av xx-x 2013-07-28 kl. 23:17.
Citera
2013-07-28, 23:19
Medlem
luciddreamers avatar
Ja TS, först tar du upp den teoretiska fysiska basen för tidens existens (snyggt jobbat).
Sen skriver du ungefär att tiden är en rörelse som uppfattas av sinnet.

Tid blir då medvetande och förändring, i stora drag.
Hur går vi vidare härifrån?
Citera
2013-07-28, 23:39
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luciddreamer
Hehe, Lecic är riktigt kul.

Men det finns väl massor av sätt att se på tiden.

Tiden är ett sketet ord.
Tiden är det klockan visar.
Tiden är det våra forskare inom fysiken för tillfället har fått för sig (entropi, rörelse, diverse relativa tidsrumsliga begrepp).
Tiden är medvetande.
Tiden är medvetandeformer för alltings förändring.

För tillfället tycker jag tiden är en mänsklig språklig konstruktion som försvinner när tankarna försvinner. När man tex är medveten i sina drömmar finns inga tankar, bara handling och ren existens, och där finns ingen tid. Men när man vaknar upp (somnar in?) och börjar tänka, ja då tar saker form, jag blir jag, medvetandet fastnar på en enda punkt i universum och tiden blir lineär.

Men ,,, Lecic,,, förklara nu vad du menar med att universum har alltid funnits (även innan den eventuella big bangen) och så även vår tid,,,

Vad menar du med att vår tid alltid funnits?

Detta för att tid behöver materia för att fungera. Drömmar är ingen materia och därav ingen tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in