2012-10-31, 00:00
Medlem
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, då jag tror att jag förstod grundtanken efter första två sidorna...
Hörru fillefilosof, du måste nog förklara för mig lite mer av hur din logik går ihop med verkligheten, för jag tycker det låter som att du är ganska snett ute. Vi tar det exemplet som debatterades lite förut.
Om du befinner dig 100 ljusår ifrån jorden, år 2012 enigt jordlig tidsräkning, och sen "teleporteras" till jorden, hur tusan kan man få det till att tiden vrids tillbaka 100 år? Det du ser (om vi nu antar att man på något flummigt sätt kan se jorden 100 ljusår bort), är ju endast en "restprodukt" av vad som en gång var, du ser inte nuet på jorden, du såg jorden för exakt 100 år sedan.
Om man ser på det såhär: tänk dig att du i nuläget istället teleporterar dig 100 ljusår bort från jorden. Då kommer du se ljuset från jorden 1912 - hoppas du håller med om det. Sätt dig på en asteroid därute i hundra år, och teleportera dig tillbaka. Vilket år är det nu?

För övrigt måste jag nog säga emot just den delen av relativitetsteorin, vari ligger logiken att man färdas bakåt i tiden om man färdas över ljusets hastighet? Möjligen kan man teoretiskt sett alltså se en svunnen tid, men du kan omöjligt faktiskt färdas bakåt i tiden, då detta skulle kräva att du med en magisk knyck återställer alla partiklars position till vad den var vid just den tid du skulle vilja befinna dig i. Egentligen skulle jag inte ens då vilja kalla det för att "resa tillbaks i tiden", utan snarare "återskapa universum i den form som det var i vid det årtal som vi vill återskapa universum i".
Tiden är kanske inte heller därför en dimension, därför att du inte kan styra vart tiden skall gå. Du kan röra din hand höger eller vänster, upp eller ner, bort eller tillbaks, men du kan inte röra din hand till då eller sen. Du kan endast röra din hand nu.

Over and out, peace
Citera
2013-01-03, 17:28
Medlem
toalet031s avatar
Vad är verkligen Tid ?

Jag har nyligen läst en massor av trådar om vad Fri vilja verkligen är, Om vad Tid är, och massor av annat.

Så började jag fundera. För att någonting måste existera måste "Tiden" existera. Om ni tänker er att tiden inte existerar och så vill du röra din arm framåt, Men eftersom det inte finns någon tid - Hur skulle du då kunna röra den framåt ? Kan det vara så att "Tiden" är det "Ämne" som kom till universum innan och den första atomen ? Att "Tiden" alltså är det mest grundläggande för hela universum uppbyggnad ?

Tiden kanske inte är en illusion utan någonting som faktiskt existerar ? Om inte tiden existerar varför åldras man - Vad är det som för allt framåt ?
Senast redigerad av toalet031 2013-01-03 kl. 17:30.
Citera
2013-01-03, 17:48
Bannlyst
Tiden är det som man mäter rörelse med. Tid, rum och materia/energi är grunden för allt i fenomenvärlden.
Citera
2013-01-03, 17:56
Medlem
02-02-2012s avatar
Jag har fått höra att tiden är något vi använder för att göra helt slumpmässiga händelser förståbara.
Citera
2013-01-03, 17:56
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Tiden är det som man mäter rörelse med. Tid, rum och materia/energi är grunden för allt i fenomenvärlden.
Men tänk om det inte bara är det, Tänk om det är det mest grundläggande för allt i världen ?
Citera
2013-01-03, 18:05
Medlem
KaptenCapss avatar
Tid är bara något vi har kommit på för att hålla reda på saker och ting t.ex.
Och sedan förknippar vi tid med åldrande som alla universum och himlakroppar gör. Om du tänker dig att solen aldrig går upp eller ned och att vi lever i ett ständigt dis. Skulle vi då uppfatta tid som tid.
Antagligen inte, vi skulle självklart behöva våra primära behov som sömn och mat. Men det är inte beroende av tid utan av åldrande. Det jag menar är att tid existerar inte utan bara åldrande vilken tid som vi kommit på är beroende utav.
Det är i varje fall min syn på saken, är trött så orkar inte förklara mer.
Citera
2013-01-03, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toalet031
Men tänk om det inte bara är det, Tänk om det är det mest grundläggande för allt i världen ?

Ingen vet. Dessutom, hur skulle man kunna få reda på det?
Citera
2013-01-03, 18:17
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenCaps
Tid är bara något vi har kommit på för att hålla reda på saker och ting t.ex
Men tänk om det inte är det, tänk om det verkligen är något existerar.
Och det du skriver efter där förstår jag inte riktigt vad du menar.
Det jag menar är att tiden kan vara ett slags "Ämne" som får allting i världen att gå runt så att säga. Utan tid skulle inte en händelse eller rörelse kunna förekomma i hela universum.
Senast redigerad av toalet031 2013-01-03 kl. 18:21.
Citera
2013-01-03, 18:23
Medlem
KaptenCapss avatar
Citat:
Isåfall får du givetvis skriva vad du menar med tid. Menar du klockans sekunder eller något helt annat?
Citera
2013-01-03, 18:25
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ingen vet. Dessutom, hur skulle man kunna få reda på det?
Hur man skulle ta reda på det ? Ingen aning men förhoppningsvis så kommer en ny Einstein och berättar
Citera
2013-01-03, 18:28
Medlem
KaptenCapss avatar
Citat:
Och det du skriver efter där förstår jag inte riktigt vad du menar.
Det jag menar är att tiden kan vara ett slags "Ämne" som får allting i världen att gå runt så att säga. Utan tid skulle inte en händelse eller rörelse kunna förekomma i hela universum.
Det jag menade är som jag skrev. Tid finns inte utan bara åldrande. Vi har tid som ett mått på något som tar slut men klockan och således tiden tar inte slut, alltså finns det inget svar eftersom tiden blir oändlig. Det blir dock inte åldrande ty varje liv som någonsin skapats tar alltid slut.
Citera
2013-01-03, 18:33
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenCaps
Isåfall får du givetvis skriva vad du menar med tid. Menar du klockans sekunder eller något helt annat?
Jag skulle nog formulerat mig bättre. Men det är svårt att förklara mina tankar kring detta.
Tänk dig mer att tiden är ett slags ämne som får saker och ting möjligheten till existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in