2013-11-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whinger
Eftersom representanter för Trustbuddy är närvarande här på forumet måste man ta chansen att få direkt svar!

Jag har läst en hel del i den här tråden, som sträcker sig några år tillbaks i tiden, och det skapar både oro och, med hjälp av en del optimistiska hjärnor, hopp. Saken är dock den att det känns allt för osäkert att sträcka sig så långt som att investera sina slantar i Trustbuddy utan fler och mer uttömmande svar.

T.ex detta om att ni skriver att räntan är 12% medans det verkar uppenbart att det i praktiken inte är i närheten av 12% på det viset som man kan tro att det är just 12% när man läser det.

Jag vill ha ett korrekt svar på hur räntan skulle te sig i ett exempel som innebar att man lånade ut 10 000 första månaden och sedan investerade räntan vidare efter hand som den kom in.

Jag vill ha ett exempel som visar hur det skulle bli både om det betalades igen månad efter månad eller mer utdraget.

Vad kan det bli på ett år ?

Vad kan det bli om lånet förlängs frekvent ?

Hur stor är min risk, d.v.s ett ärligt svar hur många som förlorar pengar. Detta förstår jag blir svårt eftersom den i grunden huvudsakliga anledningen till att ni existerar är att ni tjänar pengar på andras risk. Men frågan är intressant att ställa ?

Whinger

slicklapp körde den lite otrevligare varianten, och cyTs den mer neutrala. Båda har dock helt rätt.. Det är apmånga sidor att läsa igenom, men allt finns där. 112 sidor frågor och svar. Bara att börja. För jag ser på dina frågor att du inte läst så noga..

Jag ska dock vara lite sjysst och tala om för dig grundläggande: risken tycks efter mkt research främst bestå i om
1. Att det skulle vara ett pyramidspel
2. Företaget går i konkurs

Ettan är svårt att helt utesluta, Bernie Madoff höll på i 30 år.. Men sätter man sig in i allt så blir det uppenbart att det är väldigt osannolikt.
Tvåan är mer problematisk. Företaget går bra och det är inte det som är frågan, utan bara att det helt enkelt inte är klarlagt vem/vad/hur som tar över hanteringen av skulderna i ett sådant läge. Men eftersom skulderna består och det finns pengar att tjäna på dem, så kommer det alltid finnas någon aktör som kan kliva in och ta över hanteringen. Förutsatt att inte världsekonomin är körd i botten, force majeur etc..

När det kommer till förluster så kan du i princip bortse från dem. Ränta på ränta behöver du heller bry dig så mycket om. Uppskattningen är att totalt bör du göra ca 12% vinst (före skatt) per år. Jag tror att det är ett snitt över alla marknader, för vissa ligger på 25% och mer och andra verkar ligga under..

I vilket fall, vill du räkna på det så finns det ju en här på forumet som har gjort en Trustbuddy-kalkylator. Där kan du räkna på allt sånt, inklusive effekten av skatt mm. Helt okej program faktiskt. Du hittar länken här i tråden, jag tror han har den i sin signatur.

Edit: Här är länken
Senast redigerad av QuiteNice 2013-11-27 kl. 23:54.
Citera
2013-11-28, 09:06
Medlem
Citat:
@TrustBuddy,
Fick följande svar från supporten ang. stoppad utlåning.
Citat:
Hej!
Tack för ditt meddelande!
I dagsläget går det inte att stoppa utlåningen.
Vill du göra ett uttag kommer lån och ränta att flyttas förutom det som inte är utlånat.
Med vänliga hälsningar/kind regards
TrustBuddy AB
När skedde denna förändringen?
Innan har ni ju skrivit att man kan göra ett uttag, stoppa utlåningen och vänta in pengarna.

Hej cyTs

Tack för ditt inlägg.

Det har inte skett någon ny uppdatering gällande uttagen och stopp av utlåningen. Den information som vår medarbetare försökt förmedla här är att du som långivare inte kan stoppa utlåningen på hela ditt konto för att invänta återbetalningar.
Men du har som långivare självklart fortsatt möjligheten att genomföra ett maximalt uttag på 90% och därefter stoppa resterande 10% från fortsatt utlåning.

TrustBuddy ber om ursäkt för missförståndet.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-11-28, 09:19
Medlem
Hej Misohoony

Vänligen skicka din fråga och kundID till specialsupport@trustbuddy.com så ska jag kolla närmare på ditt ärende.

Mvh
Thomas
Citera
2013-11-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuiteNice
slicklapp körde den lite otrevligare varianten, och cyTs den mer neutrala. Båda har dock helt rätt.. Det är apmånga sidor att läsa igenom, men allt finns där. 112 sidor frågor och svar. Bara att börja. För jag ser på dina frågor att du inte läst så noga..

Jag ska dock vara lite sjysst och tala om för dig grundläggande: risken tycks efter mkt research främst bestå i om
1. Att det skulle vara ett pyramidspel
2. Företaget går i konkurs

Ettan är svårt att helt utesluta, Bernie Madoff höll på i 30 år.. Men sätter man sig in i allt så blir det uppenbart att det är väldigt osannolikt.
Tvåan är mer problematisk. Företaget går bra och det är inte det som är frågan, utan bara att det helt enkelt inte är klarlagt vem/vad/hur som tar över hanteringen av skulderna i ett sådant läge. Men eftersom skulderna består och det finns pengar att tjäna på dem, så kommer det alltid finnas någon aktör som kan kliva in och ta över hanteringen. Förutsatt att inte världsekonomin är körd i botten, force majeur etc..

När det kommer till förluster så kan du i princip bortse från dem. Ränta på ränta behöver du heller bry dig så mycket om. Uppskattningen är att totalt bör du göra ca 12% vinst (före skatt) per år. Jag tror att det är ett snitt över alla marknader, för vissa ligger på 25% och mer och andra verkar ligga under..

I vilket fall, vill du räkna på det så finns det ju en här på forumet som har gjort en Trustbuddy-kalkylator. Där kan du räkna på allt sånt, inklusive effekten av skatt mm. Helt okej program faktiskt. Du hittar länken här i tråden, jag tror han har den i sin signatur.

Edit: Här är länken
Slicklapp är inte otrevlig! bara lite oborstad!
Citera
2013-11-28, 22:09
Medlem
God kväll!

Är det fler än jag som inte kommer in på sajten Trustbuddy?
Citera
2013-11-28, 22:13
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
God kväll!

jag kommer inte heller in, kanske dom håller på att byta till nya plattformen???
Citera
2013-11-28, 22:19
Medlem
Mycket intressanta pressreleaser idag.
Läsning på aktiespararna.se
Citera
2013-11-29, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
God kväll!

Nu rullar sidan igen!

Trustbuddy: Hur ska det fungera med skatten? Jag antar att man bara ska betala skatt för gjorda uttag? Eller?
Citera
2013-11-29, 10:22
Medlem
Lyfter min fråga igen. Trustbuddy, hur skall man hantera kurs vinster/förluster på valutan när man lånar ut i annan valuta än SEK?
Citera
2013-11-29, 14:50
Medlem
Hej skogsguru.

Tack för ditt mail.

Det stämmer att vi hade downtime under natten. Men som du skriver så är sidan uppe igen på morgonen idag.

Vi kommer under nästkommande vecka skicka ut information till alla långivare om skatterapporteringen.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-11-29, 14:57
Medlem
Hej AcesinExile

Tack för din fråga.

Valutarisken ligger på långivaren när han/hon lånar ut pengar i ett annat land.

De pengar du lånar ut i Danmark ligger på ditt konto i DKK. Om du väljer att ta ut pengarna från ditt Danska TrustBuddykonto till ditt Svenska bankkonto eller flyttar dom till ditt Svenska TrustBuddy konto kommer pengarna växlas till SEK med den dagens valutakurs för DKK/SEK.

Du kan alltså använda TrustBuddy för att spara pengar med hög avkastning och samtidigt spekulera i valuta som kan gynna din avkastning ytterligare mot din hemmavaluta.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-11-29, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej cyTs

Tack för ditt inlägg.

Det har inte skett någon ny uppdatering gällande uttagen och stopp av utlåningen. Den information som vår medarbetare försökt förmedla här är att du som långivare inte kan stoppa utlåningen på hela ditt konto för att invänta återbetalningar.
Men du har som långivare självklart fortsatt möjligheten att genomföra ett maximalt uttag på 90% och därefter stoppa resterande 10% från fortsatt utlåning.

TrustBuddy ber om ursäkt för missförståndet.

Mvh
TrustBuddy

Hm, jag hade för mig att man kunde välja att ta ut och sedan vänta in pengarna. Så man är tvungen att ränteförlust på de pengar man tar ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in