2015-05-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
För de som missat nyheten i tråden så kommer Trustbuddy att fasa ut smålån efter att de lanserar blancolån till konsumenter senare i år.

Har inte sett den informationen. Kan du, Girasoul, lägga ut en länk?
Citera
2015-05-10, 23:14
Medlem
Varför får jag minus ränta?

Av båda dessa typer har jag minus transaktioner....
InterestLoan1Renew
InterestLoan1PrePaid

Jag har inte gjort nått uttag på evigheter så varför blir det minus ränta.....

Små summor men störande....
Citera
2015-05-11, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Har inte sett den informationen. Kan du, Girasoul, lägga ut en länk?

Blev lite syftningsfel av mig, givetvis menade jag er i tråden, inte att det stod tidigare i tråden.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2015/05/07/trustbuddy-ab-tillkannager-ny-affarsstrategi.html

"TrustBuddys nyutvecklade plattform för konsumentkrediter med längre löptider förväntas lanseras i slutet av 2015. Parallellt med att detta genomförs kommer det nuvarande erbjudandet om lån med kort löptid att överföras till den nya plattformen där de gradvis kommer att fasas ut i sin nuvarande form och affärsmodell. "

Helt och hållet min egen spekulation att de kommer sälja av förlusterna till något faktoreringsbolag, men det verkar troligt (de vill väl inte slösa bort arbetstid på ett segment som är borta).
Citera
2015-05-12, 08:14
Medlem
Känns härligt ... Det hade trillat in pengar ifrån Danmark i storleksordningen 100 kr. Nästan ingenting, jag vet, men idag var det nere på 4 kr istället. Gick in och kollade och då hade det reggats förluster igår. Typ 100 poster bara rena förluster. Känns så kul att de då tar pengarna som jag väl fått insatt/utbetalt ifrån låntagarna.

Det känns verkligen helt kört att få tillbaka några pengar om det "snor tillbaka" det lite när de känner för det.
Citera
2015-05-12, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Känns härligt ... Det hade trillat in pengar ifrån Danmark i storleksordningen 100 kr. Nästan ingenting, jag vet, men idag var det nere på 4 kr istället. Gick in och kollade och då hade det reggats förluster igår. Typ 100 poster bara rena förluster. Känns så kul att de då tar pengarna som jag väl fått insatt/utbetalt ifrån låntagarna.

Det känns verkligen helt kört att få tillbaka några pengar om det "snor tillbaka" det lite när de känner för det.

Samma sak för mig. Hade fått in 200 DKK i återbetalning i går men förlusterna åt upp praktiskt taget allt. Den enda trösten är att förlusterna beror på avskrivningar av dåliga lån vilket betyder att enskilda förluster delas på alla långivare och det borde betyda att långivarna snabbare får igen sina pengar.
Citera
2015-05-12, 08:42
Medlem
Citat:
Samma sak för mig. Hade fått in 200 DKK i återbetalning i går men förlusterna åt upp praktiskt taget allt. Den enda trösten är att förlusterna beror på avskrivningar av dåliga lån vilket betyder att enskilda förluster delas på alla långivare och det borde betyda att långivarna snabbare får igen sina pengar.

Ja det ska väl vara så i teorin. Jag har dock inte märkt att det trillar in pengar i samband med att det dras pengar.
Citera
2015-05-12, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Ja det ska väl vara så i teorin. Jag har dock inte märkt att det trillar in pengar i samband med att det dras pengar.

Jag fick en återbetalning på 200 samma dag som förlusterna drogs, samma fick min dotter på sitt konto. Det är en anmärkningsvärt hög summa för att vara en enskild lånepost. Frågan är om dessa 200 har något samband med förlusterna. Å andra sidan, vad tjänar det till att få igen 200 som praktiskt taget äts upp av lika mycket i förluster?
Citera
2015-05-12, 09:27
Medlem
Citat:
Jag fick en återbetalning på 200 samma dag som förlusterna drogs, samma fick min dotter på sitt konto. Det är en anmärkningsvärt hög summa för att vara en enskild lånepost. Frågan är om dessa 200 har något samband med förlusterna. Å andra sidan, vad tjänar det till att få igen 200 som praktiskt taget äts upp av lika mycket i förluster?

Nej det kan man undra. I mitt fall så gick jag som sagt var bara back. Har varit med om det innan också, då drogs bara pengar utan att lån betalades tillbaka.

Som situationen är nu så ligger jag ute med 100 000 kr och får tillbaka kanske 100-300 kr i månaden av dessa. Ser väldigt mörkt ut ...
Citera
2015-05-15, 15:39
Medlem
HUR kunde jag sätta in pengar hos ett företag som heter Trustbuddy?

Jag satte in 5000kr för 8-9 månader sedan, för att testa tjänsten. Begärde ett uttag efter 6 månader och räknade med att få ut 90% snabbt... har dock läst i tråden nu att det TB-löftet är brutet. Var det inte skrivet i villkoren att man alltid skulle ha möjlighet att ta ut 90% snabbt? Tyckte TB marknadsförde det överallt. 10-15 mail på norska från supporten talar emot att jag någonsin får ut mina pengar. Vilka skojare! Och vilken naiv investerare jag är alltså

På deklarationen fick jag skatta för "vinsten", jo jag tackar...
Citera
2015-05-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMugabe

Jag satte in 5000kr för 8-9 månader sedan, för att testa tjänsten. Begärde ett uttag efter 6 månader och räknade med att få ut 90% snabbt... har dock läst i tråden nu att det TB-löftet är brutet. Var det inte skrivet i villkoren att man alltid skulle ha möjlighet att ta ut 90% snabbt? Tyckte TB marknadsförde det överallt. 10-15 mail på norska från supporten talar emot att jag någonsin får ut mina pengar. Vilka skojare! Och vilken naiv investerare jag är alltså

Det är den frågan vi alla ställer oss.... När de svarar på norska svara och kräv svar på svenska du har rätt till det enligt avtalet....

Avtalet säger att det är möjligt under förutsättning att det finns någon som vill ta över lånen... Då det inte finns något sätt att anmäla att man vill ta över befintliga lån kan man ju enkelt säga att det inte finns någon som kan ta över..... Detta har trustbuddy skött riktigt uselt....

Aktieägarna har fått betala dyrt för bland annat detta.... Kursen är ju 1/3 av vad den var när detta blev känt finns fler skäl till raset så klart men detta är en... Ingen vid sina sinnes fulla bruk kan ju sätta in pengar hos Trustbuddy under dessa villkor....

Betalningsviljan hos de som lånar pengar verkar vara nära noll, trustbuddy och deras inkasso partner verkar helt ointresserade av att försöka driva in pengar.... Så det kommer att ta åratal om man nånsin får tillbaka några pengar...
Citera
2015-05-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMugabe

Hade turen och fick igenom mitt 90% uttag för 2år sedan. Sen dess har jag väl fått tillbaka 20-25% av de återstående pengarna. Senaste året har det trillat in 1 återbetalning varannan eller var tredje månad. Så tid tar det.
Citera
2015-05-18, 07:55
Medlem
Jag fattat ärligt talat inte hur ett sådant här företag kan få ha verksamhet i ett land som Sverige år 2015
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in