2015-01-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Är det nån som fått svar på frågorna Repus ställde?

Hur stor del av de lån jag har givit ut har förfallit?

Hur stor del av de lån jag givit ut har ingen betalt på 3,6,9,12
månader?

Hur stor del av mina lån av avskrivits så att jag har fått
återbetalningar?

Hur stor del har inte betalt de sista 3månaderna kan jag dock svara på själv.

99,3% har inte betalt något de sista 3 månaderna.

Skickade om mailet i helgen, får se om de svarar denna gång.

Har inte heller fått svar, har nog påmint om det 3-4ggr men inte fått nåt livstecken.

Har bara haft förluster registrerade de sista 3 månaderna. Stabilt
Citera
2015-01-26, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Idag fick jag helt plötsligt ett mail från Jesper innehållande interna instruktioner och dessutom ett kundmail från nån kund som vi väl kan säga inte var helt nöjd med 90% regeln eller ändringarna i 90% regeln.

finns tydligen nån på trustbuddy som har samma underbara namn som mig, så Jesper råkade skicka till mig istället :-)

Känns som en tryggt sätt att hantera kund information......

Kommer naturligtvis inte att publicera kundens mail, men alltid kul att veta vad andra kunder tycker.

Som jag förstår det är det två separata mail du pratar om, vad stod det om de interna instruktionerna? PM:a gärna om du inte vill lägga ut det i tråden.
Citera
2015-01-27, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Har du redan i januari (innan januari ens är slut), redan fått tillbak 2 % av utlånat kapital? Det är bara att säga grattis! Det är mer än jag fått tillbaka ifrån danmark och finland under hela 2014!
Norge var inte direkt mycket bättre heller. Sverige går "bäst" där jag kan få loss som det ser ut nu, cirka 1 % av kapitalet per månad.

Skrivit till Trustbuddy och frågat om detta är normalt men har ännu inte fått svar. Man kan ju hoppas på något mer än standardsvaret "Vi är peer-to-peer utlånare och tar inget som helst ansvar för någonting. Oavsett vad vi skriver i villkoren på hemsidan och lovar i tidigare mail".

Stoppade för utlåning precis i början av januari (bad om det i mellandagarna)
Har fått pengarna från 2-3 "buddies" och resten är räntor mm som läggs på.

Dock går jag back när det står "InterestLoan1PrePaid"
Sedan litelite plus då det står "InterestLoan1Renew", "InterestLoan1" samt "Loan"
Citera
2015-01-27, 09:15
Medlem
Hej,

Eftersom vi ser att diskussionen om TrustBuddys regler gällande uttag fortsätter vill vi säga att det är beklagligt om någon har missförstått våra regler och policies. Vi strävar efter att ge så bra information och support som möjligt, och för att det skall vara så få oklarheter som överhuvud taget möjligt har vi uppdaterat vår FAQ med frågor som har uppstått bland annat i denna tråden här på Flashback.
Uppdaterad FAQ finns här: http://www.trustbuddy.se/bli-laangivare/

Vår support tar naturligtvis fortfarande emot frågor som skickas direkt till: lenders@trustbuddy.com och vi rekommenderar alla som har frågor att ta kontakt där så att vi kan ge bäst möjlig service och information.

När det kommer till uttag är vår policy klar:
Långivare som önskar att ta ut pengar från sitt utlånskonto måste ha det beloppet tillgängligt på sitt konto, eller ha en annan långivare som kan ta över hans/hennes aktiva lån, något som framgår av våra villkor och betingelser.
I vårt avtal står det att 90-procentsregeln betyder att uttag kräver motsvarande likviditet eller att andra långivare önskar ta över utestående lån.

Det är viktigt att understryka att TrustBuddy inte har förändrat något i de generella villkoren eller betingelserna och att vi som företag alltid strävar efter bäst möjlig likviditet genom att se på alternativa källor för tillförsel av kapital, applicera system för kreditrating av låntagare, indrivning av utestående lån och mer effektiv drift.

Om du har andra frågor, vänligen ta kontakt med lenders@trustbuddy.com så skall vi se på det så fort som möjligt

Med vänliga Hälsningar,
TrustBuddy Sverige
Citera
2015-01-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej,

Eftersom vi ser att diskussionen om TrustBuddys regler gällande uttag fortsätter vill vi säga att det är beklagligt om någon har missförstått våra regler och policies. Vi strävar efter att ge så bra information och support som möjligt, och för att det skall vara så få oklarheter som överhuvud taget möjligt har vi uppdaterat vår FAQ med frågor som har uppstått bland annat i denna tråden här på Flashback.

Vår support tar naturligtvis fortfarande emot frågor som skickas direkt till: lenders@trustbuddy.com och vi rekommenderar alla som har frågor att ta kontakt där så att vi kan ge bäst möjlig service och information.

Långivare som önskar att ta ut pengar från sitt utlånskonto måste ha det beloppet tillgängligt på sitt konto, eller ha en annan långivare som kan ta över hans/hennes aktiva lån, något som framgår av våra villkor och betingelser.
I vårt avtal står det att 90-procentsregeln betyder att uttag kräver motsvarande likviditet eller att andra långivare önskar ta över utestående lån.

Det är viktigt att understryka att TrustBuddy inte har förändrat något i de generella villkoren eller betingelserna och att vi som företag alltid strävar efter bäst möjlig likviditet genom att se på alternativa källor för tillförsel av kapital, applicera system för kreditrating av låntagare, indrivning av utestående lån och mer effektiv drift.

Om du har andra frågor, vänligen ta kontakt med lenders@trustbuddy.com så skall vi se på det så fort som möjligt

Med vänliga Hälsningar,
TrustBuddy Sverige

Trevligt att ni återigen kommer tillbaka till tråden!

Passar på att ställa frågan här istället för via mail eftersom svaret kanske har ett allmänintresse.

Var anmäler man att man är intresserad av att ta över dåliga lån? Har inte hittat någon information om det tidigare och skulle givetvis vilja avsäga mig den eventuella viljan att ta över icke-avkastande lån! Eller är denhär valfriheten endast förbehållen styrelse, ägare samt andra investerare med 10+ miljoner insatta?

För övrigt borde ni fixa länken till FAQen.
Senast redigerad av Girasoul 2015-01-27 kl. 09:36.
Citera
2015-01-27, 10:16
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Hej,

Hej,

Läste med intresse den uppdaterade FAQn, speciellt avsnittet om att förlustregistrering sker 245 dagar efter sista betalning.

Det har nu gått 585 dagar sedan jag stoppade min utlåning på den danska marknaden. Sista betalningen skedde 6 månader efter det, vilket resulterar i att det nu gått 402-245=157 dagar sedan allt skulle förlustregistreras och jag skulle fått tillbaka mina pengar. Dock har jag inte fått tillbaka en enda krona.

Inte en enda krona. Hur taktar det med er uppgift i FAQn?

Blir spännande att se vad som händer 23/3, då borde nämligen alla mina pengar jag har utestående på den svenska marknaden förlustregistreras. Om vi ska gå efter vad ni skriver i FAQn alltså...
Citera
2015-01-27, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Hej,

Läste med intresse den uppdaterade FAQn, speciellt avsnittet om att förlustregistrering sker 245 dagar efter sista betalning.

Det har nu gått 585 dagar sedan jag stoppade min utlåning på den danska marknaden. Sista betalningen skedde 6 månader efter det, vilket resulterar i att det nu gått 402-245=157 dagar sedan allt skulle förlustregistreras och jag skulle fått tillbaka mina pengar. Dock har jag inte fått tillbaka en enda krona.

Inte en enda krona. Hur taktar det med er uppgift i FAQn?

Blir spännande att se vad som händer 23/3, då borde nämligen alla mina pengar jag har utestående på den svenska marknaden förlustregistreras. Om vi ska gå efter vad ni skriver i FAQn alltså...

Och då är väl tanken att förlusterna ska spridas på alla långivare (3-4% förlust per år) och så får du tillbaka pengarna? Kasst om de inte lever upp till detta.

Ser själv fram emot detta då det nog är min enda chans att få tillbaka något mer än en spottstyver som nu kommer in på kontona.
Citera
2015-01-27, 12:41
Medlem
Citat:
Hej,

Med vänliga Hälsningar,
TrustBuddy Sverige

Förändringarna, i praktiken, är väl att innan verkade ni kunna betala tillbaka 90 % inom 30 dagar (som ni själv sagt här på forumet). Ni erbjuder inte längre 90 % uttag. Detta har Erik (VD:n) själv skrivit till mig den 20/1. Dock vill han inte att jag klistrar in mailet här. Men nej ... Ni HAR INTE 90 % uttag längre och därmed stämmer inte era villkor. Punkt.
Citera
2015-01-27, 13:41
Medlem
Hej Trustbuddy,

Kommer ni svara på dessa frågorna som jag och några mer har mailat in till er:

Hur stor del av de lån jag har givit ut har förfallit?

Hur stor del av de lån jag givit ut har ingen betalt på 3,6,9,12
månader?

Hur stor del av mina lån av avskrivits så att jag har fått
återbetalningar?

Eller är det bortkastat tid att skicka en påstötning?
Citera
2015-01-27, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Och då är väl tanken att förlusterna ska spridas på alla långivare (3-4% förlust per år) och så får du tillbaka pengarna? Kasst om de inte lever upp till detta.

Ser själv fram emot detta då det nog är min enda chans att få tillbaka något mer än en spottstyver som nu kommer in på kontona.

Förlåt att jag lägger mig i men det här har spårat ut helt o hållet!

Ni som tagit ut 90% av kapitalet och bara klagar och gnäller.

Om ni (någon) antar att förlusterna ska ligga på 2-4% per år och sparare så betyder det ju att de där 2-4% borde vara del av era 100%-iga tillgången när pengen togs ut (90%-en).

Så i princip, ni har säkrat 90% av kapitalet, och nu förväntar ni er att vi andra som sparar ska ta smällen för att ni ska få ut de övriga 10% som är låsta.

Snälla lägg ner klagandet och vänta på återbetalningar samt förlustregleringen.

Se er omkring. Snart är det sportlov, sen vår, ... Pengen kommer tillbaka i vilken omfattning som det nu kan bli. 10%, 8% eller 5%.
Citera
2015-01-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloxie

Om ni (någon) antar att förlusterna ska ligga på 2-4% per år och sparare så betyder det ju att de där 2-4% borde vara del av era 100%-iga tillgången när pengen togs ut (90%-en).

Så i princip, ni har säkrat 90% av kapitalet, och nu förväntar ni er att vi andra som sparar ska ta smällen för att ni ska få ut de övriga 10% som är låsta.

Se er omkring. Snart är det sportlov, sen vår, ... Pengen kommer tillbaka i vilken omfattning som det nu kan bli. 10%, 8% eller 5%.

Vi gnäller för de uppgifter och påstående Trustbuddy ger oss inte stämmer, och när man frågar om det tiger de eller svarar undvikande. Ett företag som erbjuder finansiellatjänster bör man kunna ställa krav på tycker jag.

Visst vi har haft tur vi som gått ut våra 90% men tycker ändå vi har både en rätt och skyldighet att påvisa de brister som finns i systemet, så eventuellt nya långivare kan få en bättre uppfattning om tjänsten TB erbjuder, då de inte är tydliga själva.
Citera
2015-01-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloxie

Ja nu får de ju enbart ta 10% av den smällen de "borde" ta. Likväl får de bara 10% av räntan från dessa lån (och ingen ny löpande ränta då nya lån inte går ut etc.), klagandet handlar ju om att TB ljugit och behandlat vissa kunder skandalöst.

Kan förresten notera att man nu kan stoppa utlåningen själv (eller ja, skicka in en begäran), väldigt välkommet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in