2012-05-07, 23:49
Medlem
thegodofthunders avatar
Jag skulle gärna vilja höra fler utlåtanden från er som faktiskt använder Trustbuddy för att låna ut pengar och inte bara de som dömer ut företaget på grund av Loanland etc. Hur det fungerar idag är det som intresserar mig. Är ni nöjda med Trustbuddy?
Låter fruktansvärt lockande, vilket naturligtvis gör mig lite skeptisk. Borde kanske testa med ett mindre belopp först för att sedan pumpa in större summor om jag är nöjd med tjänsten?
Citera
2012-05-08, 12:54
Medlem
Gurtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegodofthunder
Jag skulle gärna vilja höra fler utlåtanden från er som faktiskt använder Trustbuddy för att låna ut pengar och inte bara de som dömer ut företaget på grund av Loanland etc. Hur det fungerar idag är det som intresserar mig. Är ni nöjda med Trustbuddy?
Låter fruktansvärt lockande, vilket naturligtvis gör mig lite skeptisk. Borde kanske testa med ett mindre belopp först för att sedan pumpa in större summor om jag är nöjd med tjänsten?

Jag har nyligen börjat använda mig av Trustbuddy. Innan jag la in pengar tänkte jag i samma banor som du. Jag hade också hört mycket negativt om Loanland och så vidare. Men jag hörde runt med folk här på forumet för att se vad de tyckte, kollade upp eventuella risker, det finansiella kring Trustbuddy mm. Jag fick uppfattningen av användare på Trustbuddy att de sköter sig väldigt bra, till och med exemplariskt enligt vissa, riskerna verkar väldigt låga och deras siffror tyder på att företaget växer.

Jag har bara använt tjänsten i drygt en vecka, satte in 2500kr i början och igår ett större belopp. Det första beloppet är fullt utlånat till låntagare och det senare beloppet har inte ännu hunnit bli fullt utlånat. Tror beloppet blir utlånat tills imorgon eller i övermorgon. Beloppet jag satte in igår ska jag även få 2% bonus på, så när det trillar in blir jag extra nöjd! Men i övrigt verkar deras hemsida med statistik, olika diagram och så vidare väldigt tydligt, professionellt och bra.

Jag kan dock tänka mig att det kommer ta lite tid få ut pengarna, eftersom man får pengar utifrån när låntagarna betalar tillbaka, om man inte vill ha ut utan ränta då. Men räntan är ju väldigt bra och företaget känns väldigt pålitligt så jag tror det är värt det. Har även ringt Trustbuddy när det har uppkommit frågor och servicen och personalen verkar professionella, serviceinriktade och pålitliga. Jag har aldrig hamnat i någon telefonkö eller liknande heller så kundbemötandet verkar positivt.

Jag får återkomma när jag har haft pengarna inne i 1 månad, 3 månader eller längre så får vi se hur det ser ut då. Men jag upplever i alla fall att företaget uppfyller vad de lovar kunderna och följer sina riktlinjer. Vad jag har läst om Loanland så verkar det som att deras system var helt annorlunda och extremt osäkert. Trustbuddy har ett bra system med kreditupplysningar på låntagare, med vissa krav och dessutom riskspridning med mindre utlåningsbelopp per långivare. Så det är vad jag kan dela med mig av i dagsläget! Hoppas du blev något klokare. Det finns många andra som kan dela med sig med info här på forumet, det vet jag!

Mvh
Citera
2012-05-08, 13:24
Medlem
thegodofthunders avatar
Hej, Gurty
Tack för ditt svar, det låter jättebra. Att det kanske tar lite tid att plocka ut pengarna gör mig ingenting, då jag tänkte ha mina pengar på Trustbuddy ett bra tag framöver om jag är nöjd. Jag gör väl helt enkelt så att jag testar själv med ett mindre belopp till att börja med
Citera
2012-05-24, 11:11
Medlem
Jag fick ett sms om en insättningsbonus i Dannmark och undrar om ni arbetar likadant där. Om ni samarbetar med danska inkassoföretag och dannmarks motsvarighet till kronofogden? Det känns tryggare att låna ut i Sverige p.g.a dom här samarbeterna. Hur är det i Dannmark ?
Citera
2012-05-28, 09:53
Medlem
Hej svejs!

Vill bara delge er min åsikt om Trustbuddy. Var tidigare långivare på Loanland, och var väldigt missnöjd med hur de sköte företaget, har ca 30000:- i fodringar som jag ej har fått tillbaka, men det kommer ju lite då och då ibland. Var skeptisk till Trustbuddy, när de tog över Loanland och trodde det skulle bli likadant som Loanland, så jag tog ut mina pengar direkt när jag fick in nåt på mitt Loanlandkonto. Nu har jag dock gett Trustbuddy en chans och är mycket nöjd. Satte in en större summa för två månader sen och tycker det funkar väldigt bra. Har just nu en avkastning på 13 % och har ingen förlust än så länge. Har fortsatt och sätt in mer nu.

Det jag saknar just nu är en app, eller om Trustbuddy ansluter sig till appen bankdroid skulle vara bra.

Är väldigt intresserad av hur det går för er andra långivare så skriv gärna till mig.
Citera
2012-05-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capri79
Hej svejs!

Vill bara delge er min åsikt om Trustbuddy. Var tidigare långivare på Loanland, och var väldigt missnöjd med hur de sköte företaget, har ca 30000:- i fodringar som jag ej har fått tillbaka, men det kommer ju lite då och då ibland. Var skeptisk till Trustbuddy, när de tog över Loanland och trodde det skulle bli likadant som Loanland, så jag tog ut mina pengar direkt när jag fick in nåt på mitt Loanlandkonto. Nu har jag dock gett Trustbuddy en chans och är mycket nöjd. Satte in en större summa för två månader sen och tycker det funkar väldigt bra. Har just nu en avkastning på 13 % och har ingen förlust än så länge. Har fortsatt och sätt in mer nu.

Det jag saknar just nu är en app, eller om Trustbuddy ansluter sig till appen bankdroid skulle vara bra.

Är väldigt intresserad av hur det går för er andra långivare så skriv gärna till mig.

Ränta 3 senaste månaderna
3,50 %
Ränta 6 senaste månaderna
9,61 %

Så ser det ut för min del
Citera
2012-05-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Att folk fortfararande går på sånt här. Helt otroligt... Lyser bluff lång väg.
Varför i h-e skulle nån ge 12% avkastning medans alla andra "banker" ger ca 0%

Jo, det ska jag tala om varför de kan ge 12 % i ränta! Låntagare som lånar 5000:- i ett halvår, får betala tillbaka 6440:- totalt. Så det är inte alls svårt för Trustbuddy och ge 12 %. så funkar det förstår du. och du har chans att få ännu högre ränta också.
Citera
2012-05-29, 00:49
Medlem
Bra om TB får upp sin hemsida igen så man kan hålla koll på vad som sker.
Citera
2012-05-29, 04:49
Medlem
Jag har både lånat ut pengar till LL och TB och haft diskussioner med supporten.

För det första, sidan som visar status på dina lån är totalt intetsägande. Det är omöjligt att veta när lån förfaller och om de är förlängda. Jag har frågat varför de har en så intetsägande sida. Det står bara mängder med transaktioner i en lång lista.

Återbetalat 100kr
Utlånat -200 kr
och så vidare. Det kan gå över en månad utan något händer. Då har ju förmodligen lånet blivit förlängt, men det vill jag veta!! Vilken bank skulle acceptera att ha så taskig koll på sina kunder så att de inte vet vilka lån som är förlängda eller inte. Dessa uppgifter finns ju redan, TB har dem för internt bruk eftersom de måste veta detta om de ska klara av att administrera lånen. Jag vill veta vilka lån som ligger öppna. En lista rakt upp och ned.

LÅN A -500kr
LÅN B -200 kr

när jag klickar där så vill jag veta när lånet togs och vad aktuell status är. Kan inte vara så svårt att fixa och definitivt inte för mycket begärt.

För det andra:
De hävdar att de lånar ut små belopp från många långivare för att dela risken. Det gjorde de minsann inte när jag lånade ut. Jag satt in 15k. Jag fick så för hela risken själv! Skrev till kundtjänst men svaret var bara att det inte "fanns tillräckligt många utlånare vid den tidpunkten så då fick du ta allt"...tack för det. Direkt brott mot det löfte man fick när man satte in pengar. Så vad ni gör, se upp när ni sätter in så ni inte står där med svarte petter sedan.

För det tredje
De skriver att man får 12% på utlånat belopp. Alla utlånade belopp löper med en månad. Så, i en perfekt värld så ska du få 12% MÅNAD på utlånat belopp.

Lånar du ut 10000kr i en månad och alla kunder betalar tillbaka så har du: 11200kr att låna ut månaden efter.

Det betyder att du i bästa fall kan få in 12% varje månad 12 ggr. Det skulle göra att ditt kapital maximalt kan öka

månad
1 11200 kr
2 12544 kr
3 14049 kr
4 15735 kr
5 17623 kr
6 19738 kr
7 22106 kr
8 24759 kr
9 27730 kr
10 31058 kr
11 34785 kr
12 38959 kr

Alltså ska ditt kapital växa med ca 4 ggr om allt går smidigt. MEN TB säger nu att snittet ligger på 20%

Det står även så här på hemsidan
Låntagare 2 : Väljer att förlänga lånet 3 månader varpå återbetalning inkommer och du får då 3 % de första två månaderna som lånet förlängs, Vid återbetalning den tredje månaden återbetalas de resterande 6% av din ränta på din del av lånet.

Katastrof! Jag förlorar alltså på att lånet förlängs. Vad har trustbuddy för avgifter när lånet förlängstro? Jo enligt sidan för låntagare så kostar det 470 kr att förlänga lånet en månad! Och jag får 12% på tre månader om jag läser informationen rätt. 3 för första 3 för andra månaden och 6 på sista. Rätt uselt! TB har då fått in 470 * 2 kr extra varav 0 kr går till de som lånat ut pengarna.

Hade jag fått pengarna direkt efter en månad hade jag kunna låna ut dem två gånger till på samma tid som det nu tar att få tillbaka mina pengar.

Vet inte, men jag tog ut mina pengar snabbt som ögat när de började att dröja med mina frågor och när de (vid den tidpunkten) inte hade en fungerande transaktionslista alls. Allt var fullständigt kaos vid den tidpunkten (något år sedan tror jag). Support skyllde på något valuta problem de hade men fick aldrig något svar på mina frågor. Till slut vart jag så trött att jag tog mina pengar, köpte aktier för dem och plussade 150k på det. Då satt mina värdepapper hos en bank som kunde svara mig på öret vad som hände med mina pengar/aktier.

Idén med utlåningen som sådan är bra. Men systemet de har gynnar inte alltid långivaren vilket det måste göra om vi ska ta hela risken. TB tar noll risk.

Det andra är att de inte är transparenta med info. De ger inte ut all info om lånet vilket är illa då man tappa förtroende rejält.

Detta är mina åsikter. hoppas de hjälp någon åtminstone. Och nej, jag har inga pengar kvar där.
Citera
2012-05-29, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knofan
Jag har både lånat ut pengar till LL och TB och haft diskussioner med supporten.

För det första, sidan som visar status på dina lån är totalt intetsägande. Det är omöjligt att veta när lån förfaller och om de är förlängda. Jag har frågat varför de har en så intetsägande sida. Det står bara mängder med transaktioner i en lång lista.

Återbetalat 100kr
Utlånat -200 kr
och så vidare. Det kan gå över en månad utan något händer. Då har ju förmodligen lånet blivit förlängt, men det vill jag veta!! Vilken bank skulle acceptera att ha så taskig koll på sina kunder så att de inte vet vilka lån som är förlängda eller inte. Dessa uppgifter finns ju redan, TB har dem för internt bruk eftersom de måste veta detta om de ska klara av att administrera lånen. Jag vill veta vilka lån som ligger öppna. En lista rakt upp och ned.

LÅN A -500kr
LÅN B -200 kr

när jag klickar där så vill jag veta när lånet togs och vad aktuell status är. Kan inte vara så svårt att fixa och definitivt inte för mycket begärt.

För det andra:
De hävdar att de lånar ut små belopp från många långivare för att dela risken. Det gjorde de minsann inte när jag lånade ut. Jag satt in 15k. Jag fick så för hela risken själv! Skrev till kundtjänst men svaret var bara att det inte "fanns tillräckligt många utlånare vid den tidpunkten så då fick du ta allt"...tack för det. Direkt brott mot det löfte man fick när man satte in pengar. Så vad ni gör, se upp när ni sätter in så ni inte står där med svarte petter sedan.

För det tredje
De skriver att man får 12% på utlånat belopp. Alla utlånade belopp löper med en månad. Så, i en perfekt värld så ska du få 12% MÅNAD på utlånat belopp.

Lånar du ut 10000kr i en månad och alla kunder betalar tillbaka så har du: 11200kr att låna ut månaden efter.

Det betyder att du i bästa fall kan få in 12% varje månad 12 ggr. Det skulle göra att ditt kapital maximalt kan öka

månad
1 11200 kr
2 12544 kr
3 14049 kr
4 15735 kr
5 17623 kr
6 19738 kr
7 22106 kr
8 24759 kr
9 27730 kr
10 31058 kr
11 34785 kr
12 38959 kr

Alltså ska ditt kapital växa med ca 4 ggr om allt går smidigt. MEN TB säger nu att snittet ligger på 20%

Det står även så här på hemsidan
Låntagare 2 : Väljer att förlänga lånet 3 månader varpå återbetalning inkommer och du får då 3 % de första två månaderna som lånet förlängs, Vid återbetalning den tredje månaden återbetalas de resterande 6% av din ränta på din del av lånet.

Katastrof! Jag förlorar alltså på att lånet förlängs. Vad har trustbuddy för avgifter när lånet förlängstro? Jo enligt sidan för låntagare så kostar det 470 kr att förlänga lånet en månad! Och jag får 12% på tre månader om jag läser informationen rätt. 3 för första 3 för andra månaden och 6 på sista. Rätt uselt! TB har då fått in 470 * 2 kr extra varav 0 kr går till de som lånat ut pengarna.

Hade jag fått pengarna direkt efter en månad hade jag kunna låna ut dem två gånger till på samma tid som det nu tar att få tillbaka mina pengar.

Vet inte, men jag tog ut mina pengar snabbt som ögat när de började att dröja med mina frågor och när de (vid den tidpunkten) inte hade en fungerande transaktionslista alls. Allt var fullständigt kaos vid den tidpunkten (något år sedan tror jag). Support skyllde på något valuta problem de hade men fick aldrig något svar på mina frågor. Till slut vart jag så trött att jag tog mina pengar, köpte aktier för dem och plussade 150k på det. Då satt mina värdepapper hos en bank som kunde svara mig på öret vad som hände med mina pengar/aktier.

Idén med utlåningen som sådan är bra. Men systemet de har gynnar inte alltid långivaren vilket det måste göra om vi ska ta hela risken. TB tar noll risk.

Det andra är att de inte är transparenta med info. De ger inte ut all info om lånet vilket är illa då man tappa förtroende rejält.

Detta är mina åsikter. hoppas de hjälp någon åtminstone. Och nej, jag har inga pengar kvar där.

Nu räknar du nog lite snett. För det första räknar du på att varje lån är en månad och då betalas tillbaka, så är det inte. Många lånar bara 14dagar och då får du ingen ränta t.ex.

Ang. det andra exemplet så förstår jag inte hur du ska kunna få tillbaka pengarna när de fortfarande är utlånade?

Det är alltid långivaren som tar risken i alla sammanhang, vad skulle Trustbuddy tjäna på att ta all risk?
Det Trustbuddy gör är att minimera risken genom att inte låna ut till folk som inte betalar tillbaka
På ett halvår har jag inte haft en enda förlust.

12% är bra mycket bättre än ett vanligt sparkonto t.ex. och en normal sparare kan inte förvänta sig 12% på aktiemarknaden, åtminstone inte så skakig som den är nu.

T.ex. finns det ju även räntebevis där man lånar ut till företagen direkt. Vem tar risken? Jo du...
Och på det så får du mindre ränta än Trustbuddy.
Citera
2012-05-29, 16:21
Medlem
mistahh

Det är korrekt att de flesta lån inte går till betalaning på en månad. Och det ju just det jag vänder mig mot. Om du tänker dig att du istället för att bevilja extra betalningstid på flera månader (för vilket du inte får något extra) så lånar du ut pengarna igen. Då blir din förtjänst otroligt mycket större.

Om det hade vart så att TB betalade ut dessa 470 kr varje månad som det kostar låntagaren att förlänga så vore det en sak. Men det gör de inte. Alltså gör de fet förtjänst utan risk. Alltså snedvridet.

Det är inte heller någon nyhet att långivaren tar risken. MEN när man lånar ut till en bank så får har du noll risk. Och kan få 3-4% i ränta. Att du inte drabbats av någon kundförlust på 6 månader säger inte något om hur säker eller osäker utlåningen är. Du måste vänta mycket längre...

Det andra problemet med TB är just att de inte tar risk men ändå cachar in först. Du har ingen kontroll över vart pengarna går och det är orealistiskt att du skall ha det också. Men problemet blir att när ena parten inte tar någon risk ekonomiskt så kan man chansa också. När de dessutom förlänger lån och inte delar med sig av de pengarna detta genererar så är det lite oseriöst eftersom det drabbar den som sitter med all ekonomisk risk och inte fått något för det.

Ingen extra peng utav de 470 och dessutom kan man inte lån ut pengarna igen, istället sitter de hos låntagare i tre månader då du egentligen kunnat låna ut dem 3 ggr istället för som nu - en futtig gång. Rätt usel deal.

Nu vet jag inte om de ändrat sina rutiner vid utlåning eftersom jag vägrat låna ut mer tills de ändrat sina villkor. Men förr var det så att om det saknades pengar i systemet så åkte du på att långa ut allt till vissa långivare alltså 3-5000kr till en enda person. O om jag ska vara helt ärlig, då är det inte värt risken.

Jag hade tänkt ta 500 000kr och prova med. Men fan...det är inte värt det.
Citera
2012-05-29, 16:52
Medlem
Citat:
mistahh

Det är korrekt att de flesta lån inte går till betalaning på en månad. Och det ju just det jag vänder mig mot. Om du tänker dig att du istället för att bevilja extra betalningstid på flera månader (för vilket du inte får något extra) så lånar du ut pengarna igen. Då blir din förtjänst otroligt mycket större.

Visst hade det varit optimalt, men nu ser inte upplägget ut så och då kanske det inte hade lockat så många låntagare?

Citat:
Det är inte heller någon nyhet att långivaren tar risken. MEN när man lånar ut till en bank så får har du noll risk. Och kan få 3-4% i ränta. Att du inte drabbats av någon kundförlust på 6 månader säger inte något om hur säker eller osäker utlåningen är. Du måste vänta mycket längre...

3-4% är inget. Men som vanligt är det så att ska du ha mer utdelning krävs det högre risker.
Well, jag har ju i alla fall tjänat de pengarna på senaste 6månaderna och kan ta ut dem när jag vill om jag ser att det börjar bli kundförluster.

Citat:
Det andra problemet med TB är just att de inte tar risk men ändå cachar in först. Du har ingen kontroll över vart pengarna går och det är orealistiskt att du skall ha det också. Men problemet blir att när ena parten inte tar någon risk ekonomiskt så kan man chansa också. När de dessutom förlänger lån och inte delar med sig av de pengarna detta genererar så är det lite oseriöst eftersom det drabbar den som sitter med all ekonomisk risk och inte fått något för det.

Vad ska de chansa på?
Börjar de få kundförluster så lämnar långivarna och de kan lägga ner verksamheten.

Citat:
Ingen extra peng utav de 470 och dessutom kan man inte lån ut pengarna igen, istället sitter de hos låntagare i tre månader då du egentligen kunnat låna ut dem 3 ggr istället för som nu - en futtig gång. Rätt usel deal.

Well, det beror ju på hur man ser det. För 12% årsränta får man ta det.

Citat:
Nu vet jag inte om de ändrat sina rutiner vid utlåning eftersom jag vägrat låna ut mer tills de ändrat sina villkor. Men förr var det så att om det saknades pengar i systemet så åkte du på att långa ut allt till vissa långivare alltså 3-5000kr till en enda person. O om jag ska vara helt ärlig, då är det inte värt risken.

Jag hade tänkt ta 500 000kr och prova med. Men fan...det är inte värt det.

Mina utlåningar ligger på 100kr, oftast mindre då räntorna lånas ut direkt.

Nej, det är ju upp till dig om det är värt risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in