Citat:
Visst hade det varit optimalt, men nu ser inte upplägget ut så och då kanske det inte hade lockat så många låntagare?
Exakt, det är inte optimalt, men är det inte du som långivare som skall sträva efter att få ett så optimalt erbjudande som möjligt? Om man bara sätter sig ner och accepterar situationer som det är så blir man bara en pushover.
Citat:
3-4% är inget. Men som vanligt är det så att ska du ha mer utdelning krävs det högre risker.
Well, jag har ju i alla fall tjänat de pengarna på senaste 6månaderna och kan ta ut dem när jag vill om jag ser att det börjar bli kundförluster.
Well, jag har ju i alla fall tjänat de pengarna på senaste 6månaderna och kan ta ut dem när jag vill om jag ser att det börjar bli kundförluster.
Sant 3-4% är inte mycket att hänga i julgranen, men om du räknar på risk kontra ränta så ser du att det är mycket möjligt (om inte utlåningen fungerar som den ska) att de där 12% som du nu får i ränta inte är värda så mycket eftersom du inte får värde i förhållande till den risk du tar. Och som sagt, om du tar ut dina räntevinster hela tiden så förändrar inte det den risken du tar på det kapital du lånar ut. I förhållande till antalet kr du lånar ut så har du förmodligen rätt lite kr i ränta. Så om du tar ut tex 500kr du fått i ränta men har 5000 utlånat så finns det ingen säkerhet i din utlåning alla fall. För om två personer inte betalar så är du i bästa fall plus minus noll.
Citat:
Vad ska de chansa på?
Börjar de få kundförluster så lämnar långivarna och de kan lägga ner verksamheten.
Börjar de få kundförluster så lämnar långivarna och de kan lägga ner verksamheten.
Om de chansar på en del av fallen som är tveksamma så är de ändå safe, förlusten för den enskilde långivaren blir inte så stor (i bästa fall) men de cashar ändå in. Ingen på forumet tror väl att långivarna får tillbaka sina pengar först om KFM lyckas få tillbaka lite pengar av skulden? Eller? Jag sitter själv med kreditbedömningar i mitt företag, vi kreditbedömer 30-40000 personer och företag varje år. Jag vet vad som händer om man tummar lite på reglerna och kör chansningar på personer som ligger precis på gränsen. Om någon annan stod för notan så vet jag vad jag skulle göra iaf.
Citat:
Well, det beror ju på hur man ser det. För 12% årsränta får man ta det.
Det där där du och jag skiljer oss åt, förmodligen är du mindre riskmedveten än vad jag är. Men jag har inte lust att spela med mina pengar mer än jag måste. 470 kr för att förlänga ett lån i en månad är för det första rena rånet - kostnadsmässigt. Det är otroligt fräckt att behålla hela kakan själv.