2012-05-29, 18:39
Medlem
Citat:
Visst hade det varit optimalt, men nu ser inte upplägget ut så och då kanske det inte hade lockat så många låntagare?

Exakt, det är inte optimalt, men är det inte du som långivare som skall sträva efter att få ett så optimalt erbjudande som möjligt? Om man bara sätter sig ner och accepterar situationer som det är så blir man bara en pushover.

Citat:
3-4% är inget. Men som vanligt är det så att ska du ha mer utdelning krävs det högre risker.
Well, jag har ju i alla fall tjänat de pengarna på senaste 6månaderna och kan ta ut dem när jag vill om jag ser att det börjar bli kundförluster.

Sant 3-4% är inte mycket att hänga i julgranen, men om du räknar på risk kontra ränta så ser du att det är mycket möjligt (om inte utlåningen fungerar som den ska) att de där 12% som du nu får i ränta inte är värda så mycket eftersom du inte får värde i förhållande till den risk du tar. Och som sagt, om du tar ut dina räntevinster hela tiden så förändrar inte det den risken du tar på det kapital du lånar ut. I förhållande till antalet kr du lånar ut så har du förmodligen rätt lite kr i ränta. Så om du tar ut tex 500kr du fått i ränta men har 5000 utlånat så finns det ingen säkerhet i din utlåning alla fall. För om två personer inte betalar så är du i bästa fall plus minus noll.

Citat:
Vad ska de chansa på?
Börjar de få kundförluster så lämnar långivarna och de kan lägga ner verksamheten.

Om de chansar på en del av fallen som är tveksamma så är de ändå safe, förlusten för den enskilde långivaren blir inte så stor (i bästa fall) men de cashar ändå in. Ingen på forumet tror väl att långivarna får tillbaka sina pengar först om KFM lyckas få tillbaka lite pengar av skulden? Eller? Jag sitter själv med kreditbedömningar i mitt företag, vi kreditbedömer 30-40000 personer och företag varje år. Jag vet vad som händer om man tummar lite på reglerna och kör chansningar på personer som ligger precis på gränsen. Om någon annan stod för notan så vet jag vad jag skulle göra iaf.

Citat:
Well, det beror ju på hur man ser det. För 12% årsränta får man ta det.

Det där där du och jag skiljer oss åt, förmodligen är du mindre riskmedveten än vad jag är. Men jag har inte lust att spela med mina pengar mer än jag måste. 470 kr för att förlänga ett lån i en månad är för det första rena rånet - kostnadsmässigt. Det är otroligt fräckt att behålla hela kakan själv.
Citera
2012-05-29, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knofan
Exakt, det är inte optimalt, men är det inte du som långivare som skall sträva efter att få ett så optimalt erbjudande som möjligt? Om man bara sätter sig ner och accepterar situationer som det är så blir man bara en pushover.

Givetvis, men det kommer aldrig finnas något optimalt sätt att tjäna mycket pengar riskfritt. Det fungerar liksom inte så.

Citat:
Sant 3-4% är inte mycket att hänga i julgranen, men om du räknar på risk kontra ränta så ser du att det är mycket möjligt (om inte utlåningen fungerar som den ska) att de där 12% som du nu får i ränta inte är värda så mycket eftersom du inte får värde i förhållande till den risk du tar. Och som sagt, om du tar ut dina räntevinster hela tiden så förändrar inte det den risken du tar på det kapital du lånar ut. I förhållande till antalet kr du lånar ut så har du förmodligen rätt lite kr i ränta. Så om du tar ut tex 500kr du fått i ränta men har 5000 utlånat så finns det ingen säkerhet i din utlåning alla fall. För om två personer inte betalar så är du i bästa fall plus minus noll.

För min del har räntan helt klart vägt över den, just nu, lilla risken.
Vem har sagt att man ska ta ut hela tiden?
Jag sa att om man börjar se att det går snett så kan man ta ut då...
Två personer? Jag har inga lån på 250kr styck. Dessutom så ska det gå så långt som att kronofogden finner personen oförmögen att betala innan det blir en förlust.

Citat:
Om de chansar på en del av fallen som är tveksamma så är de ändå safe, förlusten för den enskilde långivaren blir inte så stor (i bästa fall) men de cashar ändå in. Ingen på forumet tror väl att långivarna får tillbaka sina pengar först om KFM lyckas få tillbaka lite pengar av skulden? Eller? Jag sitter själv med kreditbedömningar i mitt företag, vi kreditbedömer 30-40000 personer och företag varje år. Jag vet vad som händer om man tummar lite på reglerna och kör chansningar på personer som ligger precis på gränsen. Om någon annan stod för notan så vet jag vad jag skulle göra iaf.

Vi får väl se. Om de börjar få in förluster så kommer de tappa långivare, så enkelt är det. Om de vill riskera det så kommer det gå som med LoanLand...

Citat:
Det där där du och jag skiljer oss åt, förmodligen är du mindre riskmedveten än vad jag är. Men jag har inte lust att spela med mina pengar mer än jag måste. 470 kr för att förlänga ett lån i en månad är för det första rena rånet - kostnadsmässigt. Det är otroligt fräckt att behålla hela kakan själv.

Mindre riskmedveten, eller är det så att du kalkylerar fel...
De behåller inte hela kakan själv.
För min del spelar det egentligen inte så stor roll hur mycket de tjänar, om de kan ge mig 12 enkla procent så bryr jag mig inte.
Citera
2012-05-30, 17:42
Medlem
Hej alla!

Härligt att se att diskussionen kommit igång igen efter en lite lugnare period!

Tänkte att jag skulle komma in och besvara lite av de frågor som finns. Jag vill även passa på att tacka er mer erfarna användare som hjälper till att besvara de frågor som dyker upp!

Mvh
TrustBuddy Support
Citera
2012-05-30, 17:53
Medlem
Hej Joala.

Det stämmer att vi under Q1 har öppnat verksamheten i Danmark. Vi arbetar internt inom TrustBuddy på exakt samma sätt som vi gör på den Svenska och Norska marknaden. När det gäller det externa så arbetar vi precis som i Sverige med ett inkasso-företag och även den danska motsvarigheten till Kronofogden.

Känner du dig tryggare med att ha ditt sparande i Sverige skall du absolut fortsätt spara här. Vi på TrustBuddy vill att alla våra långivare skall känna sig säkra med sitt sparande.

En rekommendation, om du är nyfiken på Danmark men känner dig lite osäker, är att starta ett litet sparande där för att se hur det går. Detta är något som vi rekommenderar alla nya långivare som känner en viss osäkerhet för att på så sätt själva skall bygga upp ett förtroende för TrustBuddy utan någon påverkan från oss.

Mvh
TrustBuddy Support
Citera
2012-05-30, 18:01
Medlem
Hej Capri79

Det är kul att höra att du är en av de kunder som kommer från Loanland och har gett TrustBuddy en ärlig chans! Härligt att du är nöjd med oss och vår tjänst.

När det gäller en app så ligger det i pipe-linen att vi kommer göra en mobilanpassad hemsida. Vi har alltså valt att än så länge vänta med en app och väljer det andra alternativet.
Den mobilanpassade hemsidan kommer fungera precis som en app och går att lägga på ditt skrivbort. Det är spännande och se hur våra kunder mottar appen när vi väl släpper den inom en snar framtid.

Det kommer dyka upp fler spännande nyheter under årets anda halva så håll ögonen öppna! Exempelvis släpps kvartalsrapporten under morgondagen.

Mvh
TrustBuddy Support
Citera
2012-05-30, 18:05
Medlem
Hej igen Dolesen!

Hemsidan ska fungera. Om det fortfarande är något fel på hemsidan för dig så hör gärna av dig till oss så skall vi se om vi kan hjälpa dig!

Mvh
TrustBuddy Support
Citera
2012-05-31, 16:15
Medlem
Hej Knofan!

Anledningen till att du inte har någon direkt struktur på din transaktionslista beror på att du som långivare inte kan påverka de du lånar ut pengar till eller återbetalningar. Ett sparande hos TrustBuddy är precis som ett sparande hos en vanlig bank, du sätter in dina pengar och får ränta på dem. Den enda skillnaden är att vi valt att visa dig som långivare att vi faktiskt genomför transfereringar med dina pengar. Anledningen till detta beror på att vi vill att du som långivare skall se att det faktiskt händer saker på ditt konto. En bank låter inte dina pengar som du har på sparkontot ligga där utan de hamnar i omlopp direkt. Du ser det bara inte.

När du sätter in pengar så har vi ett system som delar upp dina pengar i mindre poster. Detta gör att du kommer delfinansiera de lån som finns. Eftersom det är ett Peer-to-Peer system så får vi inte gå in med egna pengar så det krävs att vi har långivare som har kapital för utlåning för att ett lån skall fyllas upp. Självfallet kan fallet bli så att om du står som ensam långivare så kommer du fylla ett lån helt själv. Detta är inga konstigheter och den risk du tar här genom att fylla lånet själv kompenseras av den avkastning som du får när lånet återbetalas. Du får 12% på hela lånet.

ex.
Du lånar in 1000 kr som ensam långivare.
Pengarna lånas ut till en låntagare 1000kr.
Vid återbetalning får du 1120 kr.
Alltså har du fått 12% på hela kapitalet

Skulle du få ett lån på 100 kr av 1000 kr totalt.
Detta lån på 100 kr blir återbetalt 112 kr.
Då har du en total på 1012 kr alltså 1,2 % av hela kapitalet.

Värt att notera är att detta med för få långivare inte händer så ofta längre då vi har vuxit och blivit större och har ett större antal långivare nu än när du lånade ut dina pengar.

Detta har diskuterats många gånger tidigare i tråden men jag väljer att förklara detta en gång till. TrustBuddy marknadsför en avkastning på 12% per år inte 12% per månad. Ett sparkapital som ökar med 12% per år är ytterst sällsynt och alltså en väldigt bra avkastning.

Om fallet är att du som långivare inte är nöjd med denna avkastning tycker vi på TrustBuddy att du skall välja ett annat alternativ som du känner dig mer nöjd med.

Det stämmer inte att du som långivare inte tjänar på att ditt lån förlängs. Du som långivare erhåller en ränteutbetalning på 3% per förlängningstillfälle i 4 månader, alltså 4 förlängningstillfällen. Du ”tjänar” alltså, som långivare, 3% på att ett lån blir förlängt en gång.

TrustBuddy har aldrig skrivit någonstans att det erbjuds 12% ränta per månad. Lånen har en löptid på 30 dagar. Anledningen till att det inte erbjuds 12% per månad är för att vissa lån blir återbetalade som de ska medan viss lån betalas tillbaka inom 14 dagar gratis perioden, vissa lån blir förlängda, vissa lån får avbetalningsplan, vissa lån går till inkasso, vissa lån går till kronofogden. Utifrån dessa parametrar kan du själv se att det är ohållbart för TrustBuddy som företag att erbjuda 12% per månad.

Gällande att vi inte svarat på mail så försöker vi svarar på alla mail. Självfallet kan det hända att något mail kommer bort i mängden då den mänskliga faktorn spelar in. Du som långivare har tillgång till ett direktnummer till en ansvarig person på TrustBuddy som du kan ringa om det är så att du inte känner att du får korrekt hjälp via mail. Om du inte fått ett sådant nummer så behöver du bara höra av dig till supporten och be att få tala med en person som är ansvarig för långivare. Detta kan du göra via mail eller telefon.

TrustBuddys system gynnar långivaren mycket, du skriver själv att vi hade en genomsnittsavkastning runt 20% (17-18%) vilket är en otroligt bra avkastning. Anledningen till denna höga avkastning är precis som du säger att kreditrisken, som är väldigt låg, ligger hos långivaren.

Vi har dock ingått avtal med Svea Ekonomi som handlar om försäljning av fakturor vilket är något som är ytterst intressant för dig som långivare.

TrustBuddy är glada över att du uttrycker din åsikt! Det är därför detta forum finns och vi bjuder in till en öppen diskussion om vår tjänst. Vi finns enbart här för att informera när det uppstår missförstånd.

Det är alltid tråkigt när en kund inte känner sig nöjd med vår tjänst, men vi vill ändå önska dig all lycka med de alternativ som du väljer istället för oss!

Med vänliga hälsningar
TrustBuddy Support
Citera
2012-05-31, 20:04
Medlem
sourcecodes avatar
När ska företagen inse att dom mer eller mindre gräver sin egna grav genom att skriva på detta forum.

Men vem är jag att lära dom att detta kan gå riktigt åt helvete.
Som nån annan även nämnde vissa behöver lära sig den hårda vägen..
Citera
2012-06-01, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sourcecode
När ska företagen inse att dom mer eller mindre gräver sin egna grav genom att skriva på detta forum.

Men vem är jag att lära dom att detta kan gå riktigt åt helvete.
Som nån annan även nämnde vissa behöver lära sig den hårda vägen..

På vilket sätt?
Citera
2012-06-01, 00:19
Medlem
sourcecodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistahh
På vilket sätt?
Vad jag generellt har sett så har det gått utför mer eller mindre efter att dom har valt att vara aktiva här. Petras Städ är ett utom ordentligt exempel på detta.
Citera
2012-06-01, 03:03
Medlem
thegodofthunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sourcecode
Vad jag generellt har sett så har det gått utför mer eller mindre efter att dom har valt att vara aktiva här. Petras Städ är ett utom ordentligt exempel på detta.

Fast Petras Städs representant var ju inte riktigt klok. Trustbuddy svarar här på ett professionellt och vänligt sätt, och till skillnad från Petras Städ kallar de inte flashbacks användare för idioter

Jag har satt in 1000 kronor för att testa att vara långivare på Trustbuddy. Tycker att det verkar tillräckligt överskådligt och har fått ett mycket trevligt bemötande från TB. Håller det i sig så blir det till att föra över större summor

EDIT: stavfel
Citera
2012-06-01, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Ett sparande hos TrustBuddy är precis som ett sparande hos en vanlig bank, du sätter in dina pengar och får ränta på dem. Den enda skillnaden är att vi valt att visa dig som långivare att vi faktiskt genomför transfereringar med dina pengar. Anledningen till detta beror på att vi vill att du som långivare skall se att det faktiskt händer saker på ditt konto. En bank låter inte dina pengar som du har på sparkontot ligga där utan de hamnar i omlopp direkt. Du ser det bara inte.

Varför sprider ni felaktig och vilseledande information? Att som en, får jag anta, officiell representant för företaget sprida sådana här lögner är nog i det närmaste att betrakta som olagligt.

Sätter du in pengarna på en vanlig bank så är det banken som tar risken för det den lånar ut. På Trustbuddy är det privatpersonerna som tar hela risken emedan Trustbuddy tar nästan all avkastning. Ett sparande på Trustbuddy är alltså inte alls "precis som ett sparande hos en vanlig bank" där "du sätter in dina pengar och får ränta på dem". Det är en lögn som mycket möjligt är att betrakta som en illegal sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
När du sätter in pengar så har vi ett system som delar upp dina pengar i mindre poster. Detta gör att du kommer delfinansiera de lån som finns. Eftersom det är ett Peer-to-Peer system så får vi inte gå in med egna pengar så det krävs att vi har långivare som har kapital för utlåning för att ett lån skall fyllas upp. Självfallet kan fallet bli så att om du står som ensam långivare så kommer du fylla ett lån helt själv. Detta är inga konstigheter och den risk du tar här genom att fylla lånet själv kompenseras av den avkastning som du får när lånet återbetalas. Du får 12% på hela lånet.

Med tanke på det ni skriver på er hemsida så är det absolut "konstigheter":
"Alla investerade pengar delas in i 100 kr poster och portioneras därefter ut till de låntagare som behöver lån. Med hjälp av detta system delar många långivare på en låntagares lån. Detta system har vi skapat för att du som kund skall få en så bra riskspridning som möjligt."

Det är alltså vilseledande marknadsföring ni ägnar er åt. Jag undrar om konsumentverket håller med er om att det inte är några "konstigheter".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in