Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-17, 15:53
  #2725
Medlem
Fick 2014s årsrapport idag. Strax över 5% ränta på hela året. Vet dock inte om det är innan eller efter skatt. Hoppas på att det är efter skatt, annars är det bedrövligt!
Citera
2015-02-17, 16:54
  #2726
Medlem
Det verkar som om i Sverige avdragen preliminärskatt inte har redovisats, eller är det bara jag som inte hittar den uppgiften?
Om inte skatten redovisas, blir det ett enormt adderande för att manuellt räkna fram den. Den uppgiften måste ju redovisas i deklarationen. Möjligheten finns ju att skatten finns på blanketten från Skatteverket, men den borde ju ändå redovisas för oss investerare.
Citera
2015-02-17, 16:57
  #2727
Medlem
Pasiphaes avatar
Satte in 100 k på Trustbuddy 2012. Tog ut allt ett år senare 2013. Nu, två år senare, så har jag fortfarande 5000kr (5% kvar) som jag inte får ut pga. deras jävla regler. Kan verkligen inte rekommendera Trustbuddy till någon.

Mina pengar kan jobba mycket bättre på annat håll.
Citera
2015-02-17, 16:57
  #2728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Det verkar som om i Sverige avdragen preliminärskatt inte har redovisats, eller är det bara jag som inte hittar den uppgiften?
Om inte skatten redovisas, blir det ett enormt adderande för att manuellt räkna fram den. Den uppgiften måste ju redovisas i deklarationen. Möjligheten finns ju att skatten finns på blanketten från Skatteverket, men den borde ju ändå redovisas för oss investerare.

Tror Trustbuddy missar att redovisa avdragen preliminärskatt, så du får betala den igen.
Citera
2015-02-17, 17:36
  #2729
Medlem
Betalar jag någon vinst skatt på min intjänade ränta?


Mvh
Citera
2015-02-17, 18:51
  #2730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Betalar jag någon vinst skatt på min intjänade ränta?


Mvh

TB betalar in preliminärskatt på räntan, 30% som all annan kapitalinkomst.
Har du ingen koll alls när du investerar pengar eller?
Citera
2015-02-17, 19:56
  #2731
Medlem
fajvans avatar
Flickor o pojkar för helvete slut använd den här skiten, det står ju sida upp och sidan ner om vilket bajs det är.
Citera
2015-02-18, 08:01
  #2732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
I September tog det 10 arbetsdagar....

Men därefter har Trustbuddy ändrat sin policy, om räntan är i princip stillastående gissar jag att du har nånstans runt 60-70% i lån som ingen betalar för.

Då skall du i dagsläget vänta dig....

1 månad utlåning + 5 förlängningar= 6 månader
Inkassobolaget skall sedan göra ett försök i några månader
Sen skall det i bästa fall upprättas en betalningsplan på 12 månader....
Om den inte betalas som den skall tar det där efter 245 dagar....

Min gissning är att det idagsläget med Trustbuddys nuvarande Policy tar ca 2 år att får ut 90% observera att detta är en omtimistiskt antagande kan ta betydligt längre tid än så...

de första 30% kan du nog få ut under 2015

Jag fick svar ifrån Jesper nu angående hur lång tid det tar innan lånen skrivs av. Dock fick jag eg. inte veta det jag verkligen är ute efter. Dvs hur lång tid det tar för pengarna att hamna hos mig. Han svarade nämligen att ifall inkasso gör upp en avbetalningsplan så gäller inte avskrivningar. jag tolkade det så i alla fall. Annars har låntagaren 250 dagar på sig att betala innan "Tapsføringer" sker. Antar att det är avskrivning av lån eller liknande. Jag kan inte norska.

Så det stämmer säkerligen som du skriver ovan. Frågan är ju då dock ifall man ska ta tillbaka sin begäran om 90 % uttag. I praktiken så får jag väl inte pengarna snabbare ändå verkar det som och om jag inte väljer 90 % uttag så får jag ju även ev. ränta.

Jag provade att ta ut bara någon tusing ifrån Finland istället för 90 %, men jag har inte fått tillbaka ett enda öre (nej jag överdriver inte, inte ett öre). Så den strategin verkar inte fungera alls i mitt fall ändå.

Förresten, årsbeskedet kom ju nu och en sak slog mig. Det står asterix vid intjänad ränta som det sedan står en förklaring till. Nämligen att det är rapporterat till skatteverket. Varför rapporteras detta till skatteverket när jag inte ens kan ta ut pengarna? Man ska väl inte betala restskatt för en ev. framtida vinst? Det låter ju absurt! Det är ju bara en fiktiv vinst.
__________________
Senast redigerad av Agathorn 2015-02-18 kl. 08:07.
Citera
2015-02-18, 10:24
  #2733
Medlem
Enydrions avatar
Jaha, om man begär att få ut 90% av pengarna, kan det ta flera år, och man får ingen ränta på dem under tiden, är det rätt uppfattat?

Om någon sätter in nya pengar där, så verkar en sinnesunersökning vara på sin plats...
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2015-02-18 kl. 10:27.
Citera
2015-02-18, 10:46
  #2734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaha, om man begär att få ut 90% av pengarna, kan det ta flera år, och man får ingen ränta på dem under tiden, är det rätt uppfattat?

Om någon sätter in nya pengar där, så verkar en sinnesunersökning vara på sin plats...

Det beror nog på om man har pengar utlånade i "dåliga" lån som låntagarna inte betalar tillbaka på.
Jag kan bara svara för mig själv och efter att jag låste utlåningarna så har jag mellan -1% och +1% i avkastning senaste halvåret på mina olika marknader. Allt enl. Trustbuddys egna statusrapporteringar på kontona.
Citera
2015-02-18, 11:29
  #2735
Medlem
Angående betalningsplan till inkasso så svarade Jesper nu att standard återbetalningsplan är 1 år men den är individuell och kan vara längre.
Och eftersom man under denna tiden inte kan få lånen avskrivna så känns det väldigt hopplöst att kunna få tillbaka några större summor pengar.

Helt otroligt
Citera
2015-02-18, 11:41
  #2736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
TB betalar in preliminärskatt på räntan, 30% som all annan kapitalinkomst.
Har du ingen koll alls när du investerar pengar eller?

Nej jag kör i blindo, går på känsla fungerar bäst så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback