2014-01-13, 19:56
Medlem
det finns ett antal obesvarade frågor här på forumet.

men det finns förhoppningsvis en ljuspunkt. har fått på mail ett löfte av en J...s som jobbar på trustbuddy att dom ska svara på ALLA frågor från och med nu.
Citera
2014-01-13, 21:53
Medlem
För övrigt kan jag notera att några av lånen som gick ut idag i Sverige var i poster om 200 istället för 100, så det verkar som att det inte finns ett alltför stort överflöd av kapital i Sverige längre.
Citera
2014-01-13, 23:37
Medlem
Uppdagade för stunden att man har 207 kronor på kontot, icke utlånat..
Så jag funderar mer på om folket börjat låna på annan bank/instans istället.
Citera
2014-01-14, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maptune
Uppdagade för stunden att man har 207 kronor på kontot, icke utlånat..
Så jag funderar mer på om folket börjat låna på annan bank/instans istället.

I Sverige antar jag?

Har haft cirka 20% icke utlånat sedan årskiftet, troligen pga att en större mängd pengar har kommit in från andra investerare, men de senaste dagarna har jag gått ner till ca 7% outlånat. Borde ha allt utlånat igen innan nästa vecka skulle jag gissa.
Citera
2014-01-14, 00:23
Medlem
Stämmer bra, har enbart Sverige då jag inte tagit mig tiden att se/anförtro
mig på övriga marknaden. Men jag sände dem ett par rader och frågade,
får se om och vad de kommer för svar.
Citera
2014-01-14, 16:10
Medlem
Förlustregistrering idag?

Det vore förresten intressant med en analys av hur avkastningen påverkas av att dra skatten direkt från fullbetalt lån istället för i slutet av varje år..
Senast redigerad av baryon 2014-01-14 kl. 16:13.
Citera
2014-01-14, 16:27
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maptune
Stämmer bra, har enbart Sverige då jag inte tagit mig tiden att se/anförtro
mig på övriga marknaden. Men jag sände dem ett par rader och frågade,
får se om och vad de kommer för svar.
skickar du ett mail till support och frågar varför du har 207:- outlånat i Sverige?? Hehehe stackars personal på TB-supporten. Och dessa outlånade 207:- får dej också att funderara på om lånekunder börjat fly TB och lånar på annat håll? Kan man verkligen vara så illa påläst?? Har du inte ens läst denna tråd?
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-14 kl. 16:30.
Citera
2014-01-14, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Det vore förresten intressant med en analys av hur avkastningen påverkas av att dra skatten direkt från fullbetalt lån istället för i slutet av varje år..

Har inte tittat så noga på det, men det ser ut som att det kan innebära 0,2% mindre avkastning per år, om jag inte har räknat fel. Ingen större förlust.
Det motsvarar dock en skatt på 31,67% istället för 30%, så helt oviktigt är det väl inte.

Det tråkiga är att betala skatt direkt på räntan istället för vid uttag av vinst... Det ger 8,27% i avkastning per år istället för 12%..

Men men, svårt att få licens för kreditmarknadsbolag om man inte följer reglerna.. så, det är väl bara att köpa aktierna och hoppas att det slår igenom där.
Senast redigerad av Madnug 2014-01-14 kl. 16:42.
Citera
2014-01-14, 16:56
Medlem
"TB har ju själva erkänt att avkastningen minskat, de säger sig också ha identifierat problemet och bytt inkassobolag samt förändrat rutiner... kommer inte exakt ihåg vad det stod i pressmeddelandet... om man ska tro på TB kommer avkastningen åter hitta tillbaka till tidigare nivåer."

Var kan jag läsa mer om detta?
Citera
2014-01-14, 17:01
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrZebra
"TB har ju själva erkänt att avkastningen minskat, de säger sig också ha identifierat problemet och bytt inkassobolag samt förändrat rutiner... kommer inte exakt ihåg vad det stod i pressmeddelandet... om man ska tro på TB kommer avkastningen åter hitta tillbaka till tidigare nivåer."

Var kan jag läsa mer om detta?
Jag minns inte var jag läste det, om det var här i tråden, en pressrelease eller en aktieanalys, men det var för ca 2-3 månader sedan, ett tips kan ju vara att kolla på TB:s hemsida, senaste pressreleaser??

det finns en nyligen gjord omfattande aktieanalys, på engelska, som är mycket läsvärd, även om man inte är intresserad av aktien, utan bara som utlånare, se länk i denna tråd eller i tråden om TrustBuddy aktien. Visst är analysen lite väääl positiv men man får läsa den med kristisk granskande glasögon på sej.
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-14 kl. 17:32.
Citera
2014-01-14, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Förlustregistrering idag?

Ingen förlustregistrering idag, snarare att de har rättat beloppet "Balans" ovanför grafen så den överensstämmer med "Balans" tårtdiagrammet.

Min avkastning har inte krympt senaste tiden och jag har allt utlånat.
Citera
2014-01-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
Ingen förlustregistrering idag, snarare att de har rättat beloppet "Balans" ovanför grafen så den överensstämmer med "Balans" tårtdiagrammet.

Min avkastning har inte krympt senaste tiden och jag har allt utlånat.

Men vadå, var det skatten som dragits hittills? Den har inte dragits från "Balans" ovanför grafen förrän nu alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in