Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-09, 22:27
  #1477
Medlem
Följande ligger jag på

Danmark - 7,02% på 1,5år
Norge - 20,08% på knappt 1,5år
Sverige - 25,90% på 2år
Finland - 11,62% på 6månader
Spanien - 0,08% på drygt 6månader
Polen - 8,55% på knappt 6månader
Citera
2014-01-09, 23:15
  #1478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Yes du kan förvänta dig ungefär samma förlust varje månad i Danmark. För mig som stoppat utlåningen på grund av detta brukar det ganska exakt gå +-0 varje månad dvs lika stora förluster som ränteintäkter.

Gissar på att du inte läste så mycket i tråden innan du placerade pengar i Danmark? Tippset är att omgående stoppa utlåningen göra ett 90% uttag och flytta pengarna till en marknad där betalningsvilja existerar.

Vi har uppreppade gånger i tråden frågat varför Danmark fungerar så uselt jämfört med alla andra marknader men har aldrig fått nått svar på det. Jag tror helt enkelt att Danskarna har en sämmre betalningsvilja/förmåga än övriga nordiska marknader.
Nej hittade tyvärr den här tråden efter jag öppnat mitt konto...
Är väl bara och bita i det sura och föra över pengarna till ett annat land.
Citera
2014-01-09, 23:24
  #1479
Medlem
Hej, har följt tråden under lång tid och haft lite pengar insatta sedan några månader tillbaka.
Satte in lite extra kapital då det erbjöds 1,5% bonus i oktober. Hur såg det ut för er när bonusen blev utbetald? Vad stod det på posterna?

Jag har mailat TB eftersom jag inte kan avläsa att bonusen kommit in och de svarade att den kommit ett visst datum men då fanns det fyra poster med ränteintäkter som inte i närheten motsvarade summan som jag borde fått. Mailade dem igen men inte fått svar. Har väntat så länge så tänkte att jag kunde slänga ut frågan till er? Kanske något jag missat?

Ha en god kväll!!!
Citera
2014-01-09, 23:33
  #1480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomUndrar
Hej, har följt tråden under lång tid och haft lite pengar insatta sedan några månader tillbaka.
Satte in lite extra kapital då det erbjöds 1,5% bonus i oktober. Hur såg det ut för er när bonusen blev utbetald? Vad stod det på posterna?

Jag har mailat TB eftersom jag inte kan avläsa att bonusen kommit in och de svarade att den kommit ett visst datum men då fanns det fyra poster med ränteintäkter som inte i närheten motsvarade summan som jag borde fått. Mailade dem igen men inte fått svar. Har väntat så länge så tänkte att jag kunde slänga ut frågan till er? Kanske något jag missat?

Ha en god kväll!!!

Står Insättning på mina två poster för bonusen (jag gjorde två insättningar, så jag fick två poster). Fick in bonusen den 9:e December, tror vissa fick den någon dag tidigare.
Citera
2014-01-09, 23:36
  #1481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Står Insättning på mina två poster för bonusen (jag gjorde två insättningar, så jag fick två poster). Fick in bonusen den 9:e December, tror vissa fick den någon dag tidigare.

Tack så mycket!
__________________
Senast redigerad av EnSomUndrar 2014-01-09 kl. 23:44.
Citera
2014-01-10, 09:26
  #1482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spiff21
Min avkastning inklusive förluster senaste 12 månader

Danmark 2,19 % (gjort 90 %-uttag överföring till Sverige = flyttade lån och ränteförluster)
Finland 4,83 %
Norge 16,73 %
Sverige 14,04 %

Danmark och Finland har gett ganska usel avkastning för mig. Har drygt 1,1 mkr placerat totalt, störst andel i Sverige.

1,1m, nice. Ligger du tungt i just tbs utlåning eller har du spridit över fler typer av tillgångar?
Citera
2014-01-10, 14:26
  #1483
Medlem
Har nu beslutat mig att helt lämna TB. Hoppade av Sverige för några månader då jag fick väldigt dåliga och fallande avkastning det sista 6 månaderna jag hade pengar där. Lär väl ta ett tag då jag på det dryga kvartalet sen jag avslutade fått tillbaka 5-6% av utestående kapitalet.

Nu ser jag som jag tidigare nämnt samma tendenser på det norska marknaden om än inte lika dåligt som på den svenska marknaden. Men då jag misstänker att norska kronan kan sjunka lite ytterliggare mot Svenska kronan, väljer jag att hoppa av nu.

Lyckades ju tajma in mitt inträdde på norska marknaden på över 1,20 SEK/NOK, så har ju en ganska hygglig kursförlust.
Citera
2014-01-11, 11:00
  #1484
Medlem
Okej, efter lite kontroll av siffrorna:

Jag har på årets första 10 dagar betalt ca 0,89% (dvs 8,9 promille) av den skatt som jag ska betala för 2013 års ränteintäkter. 0,89% / 10 * 365 = ca 30%.

Vad säger detta?

Jo, att det ser ut som att TB har för avsikt att fördela föregående års uttag för skatt jämnt över detta år. Det är förstås bara bra. Tummen upp.

Alltså: Under loppet av varje månad kommer motsvarande 2,5% av förra årets ränteintäkter att dras från ditt konto - som det ser ut.
På det här sättet sparar varje långivare nästan 57% av de ränteförluster som skulle uppkomma av att betala hela skatten i klumpsumma direkt vid årsskiftet.


Till TB: Om ni tar bort översikten över alla transaktioner i nästa plattform så har vi långivare, bland mycket annat, ingen möjlighet att se att uttagen för skatt inte är för stora. Så det vore en kraftig försämring av insynen i vad som sker och kollen på sina egna pengar att inte kunna se transaktionerna.
__________________
Senast redigerad av Madnug 2014-01-11 kl. 11:31.
Citera
2014-01-11, 11:30
  #1485
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madnug
Okej, efter lite kontroll av siffrorna:

Jag har på årets första 10 dagar betalt ca 0,89% (dvs 8,9 promille) av den skatt som jag ska betala för 2013 års ränteintäkter. 0,89% / 10 * 365 = ca 30%.

Vad säger detta?

Jo, att det ser ut som att TB har för avsikt att fördela föregående års uttag för skatt jämnt över detta år. Det är förstås bara bra. Tummen upp.

Alltså: Under loppet av varje månad kommer motsvarande 2,5% av förra årets ränteintäkter att dras från ditt konto - som det ser ut.
På det här sättet sparar varje långivare nästan 57% av de ränteförluster som skulle uppkomma av att betala hela skatten i klumpsumma direkt vid årsskiftet.
Tack så mycket för din analys, det låter som en suverän lösning. Vore bra om TB kan bekräfta.
Citera
2014-01-11, 13:39
  #1486
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Följande ligger jag på

Danmark - 7,02% på 1,5år
Norge - 20,08% på knappt 1,5år
Sverige - 25,90% på 2år
Finland - 11,62% på 6månader
Spanien - 0,08% på drygt 6månader
Polen - 8,55% på knappt 6månader
Hade du satt pengarna i en svensk aktieindexfond hade du tjänat mer pengar.
Citera
2014-01-11, 13:44
  #1487
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
Hade du satt pengarna i en svensk aktieindexfond hade du tjänat mer pengar.
helt idiotisk och amatörmäsig jämförelse, då du inte en är intelligent nog att förstå de olika risknivåerna.

Hösten 2008 tappade du -60% av ditt kapital i en svensk aktieindexfond, hösten 2011 tappade du -25%, 2000-2002 tappade du -65%, 1993-1994 tappade du -55%.

Ett sparande hos Trustbuddy kan närmast jämföras med sparande i en lågrisk hedgefond som tex Atlant Stability, men med rejält högre riskjusterad avkastning. Trustbuddy kan absolut inte jämföras med en aktiefond, bara en jubelidiot gör en sån jämförelse.
__________________
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-11 kl. 13:51.
Citera
2014-01-11, 17:33
  #1488
Medlem
Madnug: Om ränteintäkter, förluster och inbetald skatt ska visas på deklarationen bör alla uträkningar för 2013 vara klara i Februari. Sedan ska kontrolluppgift skickas ut alt mejlas el finnas på TB:s konto.

Det vore bra om TB kunde svara i tråden inom kort!

Självklart måste de redovisa på vilka belopp skatten räknas..

Nä, tar de bort transaktionerna kommer tjänsten bli avsevärt sämre. Det blir ett stort svek mot kunden!

Ser även fram emot funktionen att kunna ta ut ett mindre belopp på slutbetalda lån, så att inte ränta förloras!!

Edit: Kollade mitt konto under inställningar. Där fanns ett årsbesked för 2013! Men det innehöll bara 0. Antar att det kommer uppdateras succesivt?
__________________
Senast redigerad av skogsguru 2014-01-11 kl. 17:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback