2013-11-25, 15:05
Medlem
Att visa bruttoavkastningen istället för nettoavkastningen är vilseledande.
Det kan bara finnas en anledning till att man gjort den ändringen, och det är att få det att se ut som att man har fått högre avkastning än man faktiskt har.

För i praktiken och i realiteten finns det ingen mening med att betrakta bruttoavkastningen. Den ger mig ingen information som investerare i det här formatet.

Anledningen till att det är vilseledande är att TrustBuddy marknadsför att man efter förluster ska räkna med ca 12% per år.
Det är den siffra man marknadsför och det är den siffra som är relevant och som kontots aktuella avkastning ska jämföras mot - vilket betyder att avkastningen självklart också ska visas efter förluster. Dvs netto.

Det där är inte snyggt TB.. Ovärdigt ett seriöst företag att inte vara rak mot sina investerare.
Citera
2013-11-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Att visa bruttoavkastningen istället för nettoavkastningen är vilseledande.
Det kan bara finnas en anledning till att man gjort den ändringen, och det är att få det att se ut som att man har fått högre avkastning än man faktiskt har.

För i praktiken och i realiteten finns det ingen mening med att betrakta bruttoavkastningen. Den ger mig ingen information som investerare i det här formatet.

Anledningen till att det är vilseledande är att TrustBuddy marknadsför att man efter förluster ska räkna med ca 12% per år.
Det är den siffra man marknadsför och det är den siffra som är relevant och som kontots aktuella avkastning ska jämföras mot - vilket betyder att avkastningen självklart också ska visas efter förluster. Dvs netto.

Det där är inte snyggt TB.. Ovärdigt ett seriöst företag att inte vara rak mot sina investerare.

Ja. Det är egentligen bara två avkastningssiffror som är intressanta.
1. Hur mycket får jag i avkastning om jag stoppar utlåningen och tar ut allt (så fort det går).
2. Hur mycket får jag i avkastning om jag tar ut gradvis, alltså låter alla lån bli slutbetalda?
Citera
2013-11-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mason12
Ja. Det är egentligen bara två avkastningssiffror som är intressanta.
1. Hur mycket får jag i avkastning om jag stoppar utlåningen och tar ut allt (så fort det går).
2. Hur mycket får jag i avkastning om jag tar ut gradvis, alltså låter alla lån bli slutbetalda?
Det beror på. Om Skatteverket säger att skatt ska betalas årligen så kan det vara bra att veta hur mycket ränta du fått samt hur mycket förluster som du kan dra av. Det kanske är därför som Trustbuddy gjort så?
Citera
2013-11-25, 17:41
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieinvesteraren
Det beror på. Om Skatteverket säger att skatt ska betalas årligen så kan det vara bra att veta hur mycket ränta du fått samt hur mycket förluster som du kan dra av. Det kanske är därför som Trustbuddy gjort så?
eeexakt, o det är så det kommer att bli, skatt på ränteintäkten ska betalas årligen fr.o.m. nu enligt TB och SKV. Trist men inget vi eller TB kan göra något åt.
Senast redigerad av tgv23000 2013-11-25 kl. 17:44.
Citera
2013-11-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
eeexakt, o det är så det kommer att bli, skatt på ränteintäkten ska betalas årligen fr.o.m. nu enligt TB och SKV. Trist men inget vi eller TB kan göra något åt.

Va!? Det är ju väldigt tråkiga nyheter. Har du hört detta från TB och SKV alltså?

I så fall hoppas jag verkligen att TrustBuddy snarast får möjlighet att bli ett investeringsföretag så att de kan tillhandahålla ISK.
Citera
2013-11-25, 19:37
Medlem
Det idiotiska med det är att Skatteverket får betydligt mycket mindre pengar på det viset.
Vår ackumulerade skattebörda växer tillsammans med våra vinster. Den dagen folk tar ut sina pengar får SKV alltså mycket mer i skatt än om de mjölkat oss varje år..

Samtidigt som vi och TB förstås får mer vinster. Win-win-win. Varför förstöra det?

@spiff21: Omfattas den här typen av sparande av ISK i lagen då?

@TB Har ni några strategier i pipelinen för det här?
Senast redigerad av Madnug 2013-11-25 kl. 19:51.
Citera
2013-11-25, 20:44
Medlem
Bra att man tog in lite nya pengar idag.... då kanske man snart kan betala tillbaka mina 40 euro + ränta på dem.... Som försvann i senaste flytten av pengar.....

Börjar tröttna ordentligt på Trustbuddy......
Citera
2013-11-25, 21:01
Medlem
nu när man fått in mycket utlåningsbart kapital. påverkar det inte mitt utlångsbara kapital? det borde bli svårare för mig som utlånare att låna ut det jag satt in, och därigenom påverka min avkastning?
Citera
2013-11-25, 21:15
Medlem
Förhoppningsvis (troligtvis?) så kommer det nya kapitalet främst att placeras på de marknader som har stora underskott nu, dvs danmark och finland?

Att placera pengarna på marknader som i nuläget är delvis mättade vore ju bara att skjuta sig själva i foten, och det har jag svårt att tro att de tänker göra.
Citera
2013-11-26, 14:54
Medlem
Hej

Det stämmer som tgv23000 skriver att skatten kommer att redovisas och betalas in årligen från i år.

Detta är de riktlinjer som Skatteverket gett oss.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-11-26, 14:57
Medlem
Hej Madnug.

Jag känner inte till att vi har något förslag för våra inlåningskonton som liknar en ISK i pipelinen för tillfället.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-11-26, 14:59
Medlem
Hej Repus.

Jag arbetar på att lösa detta för dig.

Mvh
TrustBuddy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera