Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-22, 16:55
  #1
Medlem
MnasIes avatar
Har länge haft något konstigt i pungen, det känns ibland som det bara är ledarna till testikeln som är svullna till att det är en ny testikel på sidan... och jag har en klump på sidan... Har haft ett tag men inte orkat kollat upp...


Vad kan det vara?
Citera
2011-06-22, 17:12
  #2
Medlem
Pallevantes avatar
Gå till doktorn, inget anledning att vänta när man hittar något nytt i pungen
Citera
2011-06-22, 17:19
  #3
Medlem
MnasIes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Gå till doktorn, inget anledning att vänta när man hittar något nytt i pungen

Jag har haft det länge, kanske ett år. Men det är alltid olika mycket!
Citera
2011-06-22, 17:31
  #4
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MnasIe
Jag har haft det länge, kanske ett år. Men det är alltid olika mycket!
Jag tycker nog ändå du ska kolla upp det hos en läkare, om inte annat så för att slippa oroa dig.
Citera
2011-06-22, 19:25
  #5
Medlem
RazorJolts avatar
Är det på vänster sida? Blir det större när du står upp och det är varmt? Och mindre när du ligger ner?
Citera
2011-06-22, 19:50
  #6
Medlem
Johannes96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazorJolt
Är det på vänster sida? Blir det större när du står upp och det är varmt? Och mindre när du ligger ner?
Misstänker att det är åderbrock,läs mer om det och kolla om du blir träffad av det...Oftast så är det inte farligt,men jag skulle rekomendera dig till doktorn!
Citera
2011-06-22, 20:02
  #7
Medlem
Det är vanligt med olika sorters bråck i pungen, t ex varicocele, hydrocele... I viss fall kan även intraabdominella vävnader vandra ner genom "bråckporten". Varicocele och hydrocele är mycket vanliga. Kolla upp om du befarar tumör.
Citera
2011-06-22, 20:03
  #8
Medlem
Kanske är det vatten, kan upplevas som en extra pungkula. Hade själv detta nyligen (dock var det inte pungbråck, utan resultatet av en infektion orsakad av klamydia ). Så, nedsövd på sjukhuset och sen skar de upp hela paketet. Inte så roligt. Stapplade runt som en gubbe i två veckor efter detta. Operationen var inte nödvändig, men inte så kul att gå runt med en freak-pung

Lek doktor själv: ta en ficklampa och gå in i ett mörkt rum. Sätt ficklampan mot det mystiska objektet i pungen. Lyser det "igenom"? (jämför med en av punkulorna, som inte släpper igenom ljus). Om så är det vatten, om inte är det nått annat skit.
Citera
2011-06-22, 23:41
  #9
Medlem
MnasIes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazorJolt
Är det på vänster sida? Blir det större när du står upp och det är varmt? Och mindre när du ligger ner?

Ja exakt! Vad är det?
Citera
2011-06-26, 12:55
  #10
Medlem
RazorJolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MnasIe
Ja exakt! Vad är det?

Med största sannolikhet varicocele, pungåderbråck. Det är helt godartat och förekommer i upp till 25% av den manliga befolkningen. Det är dock också den vanligaste orsaken till manlig infertilitet - de flesta med varicocele är fertila men 50% av infertila män har varicocele.

Kan åtgärdas ganska lätt med coilingteknik.

Gå till husläkare som remitterar dig till ultraljud för att bekräfta att det inte rör sig om något annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback