Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-10-25, 17:27
  #1
Medlem
Azzars avatar
Varför är det så att man känner sig mycket mer behagligt berusad på öl än på starksprit, jag tycker att man enbart blir arg och trött när man dricker sig full på starksprit, medans Ölet gör en mer glad och avkopplad

det är också bevisat att berusningen håller i sig dubbelt så länge om man dricker öl istället för sprit. http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...7041%2C00.html
Citera
2004-10-25, 17:28
  #2
Medlem
Sees avatar
bevisat? hurdå bevisat?
Citera
2004-10-25, 18:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azzar
det är också bevisat att berusningen håller i sig dubbelt så länge om man dricker öl istället för sprit.

Det låter jävligt tveksamt...
Citera
2004-10-25, 18:20
  #4
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Tycker det är tvärtom, starksprit ger en härlig berusning. Jag blir pigg, glad och uppåt.
Men jag vet att det finns många som inte tål starksprit och en del får fruktansvärda raserianfall, hamnar i bråk, blir kriminella, får totala släpp och liknande men så är det inte för mig.

Öl får jag knappt i mig, man måste ju hälla i sig litervis av skiten för att uppnå berusning och när man väl har kommit dit så snurrar det bara som en karusell i huvudet. Likadant är det med vin. Man blir bara stinn.
Citera
2004-10-25, 18:29
  #5
Medlem
derangeds avatar
Alkohol är alltid alkohol, oavsett hur det distrubueras och konsumeras.
Tror att skillnaderna enbart är psykiska, dvs förväntad effekt
Citera
2004-10-25, 19:18
  #6
Medlem
Kung Kisstanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azzar
Varför är det så att man känner sig mycket mer behagligt berusad på öl än på starksprit, jag tycker att man enbart blir arg och trött när man dricker sig full på starksprit, medans Ölet gör en mer glad och avkopplad.

Öl innehåller humle som är rogivande.

[/quote]det är också bevisat att berusningen håller i sig dubbelt så länge om man dricker öl istället för sprit.[/quote]

Vem har bevisat det?? Jag är skeptisk.
Citera
2004-10-25, 19:28
  #7
Medlem
Azzars avatar
LÄS DENNA INTRESSANTA ARTIKEL !
http://www.algonet.se/~schlyter/Torstig.pdf
Citera
2004-10-25, 20:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azzar
LÄS DENNA INTRESSANTA ARTIKEL !
http://www.algonet.se/~schlyter/Torstig.pdf


Hade du själv ens kollat på det där innan du skrev ditt första inlägg?
Diagrammet där visar ju att man blir full i princip lika länge på sprit och öl, men blir nästan dubbelt så mkt berusad på spriten.
Citera
2004-10-25, 20:49
  #9
Medlem
Linnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azzar
Varför är det så att man känner sig mycket mer behagligt berusad på öl än på starksprit, jag tycker att man enbart blir arg och trött när man dricker sig full på starksprit, medans Ölet gör en mer glad och avkopplad
Där har jag helt motsatt uppfattning, dricker aldrig vin, öl eller cider numera, utan enbart whiskey, det gör mig glad, pigg och lagom. Det är ju när man blir trött av alkoholen som ter sig mest berusad. Rött vin har aldrig varit på tapeten föh taget, det går fetbort!

Go for whiskey, gods gift to humans....
Citera
2004-10-29, 10:19
  #10
Medlem
Raschs avatar
Om jag får tala av egen erfarenhet tycker jag det är mycket lättare att kontrollera en ölfylla än en spritfylla.. Som Gammal Hårdrockare även påpekade att man måste dricka litervis för att bli full, det gör ju att varje öl inte har lika stor inverkan som en riktigt stark grogg..
Citera
2004-10-29, 14:32
  #11
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Kurvan i "torstig" diagramet var riktigt bra, fick äntligen grundläggande information i den eviga fråga, Motsvarar 5 stora 7,3 en kvarting vodka..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback