Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Nu gör du misstaget igen som du gjorde med din största investering Nokia häromåret. Du hänvisar till äldre siffror och beaktar inte framtiden eller andra faktorer. Vi var väldigt många som påpekade fundamentala brister med Nokia - men detta kunde du vifta bort med motiveringen att man minsann hade högt ROE 2008 och en bra kassa 2009. Fungerar ju inte så, eller hur. Vad är nedgången, ~70%?
Gör om gör rätt: titta på deras presentationer så får du se hur många verk som är på uppresande, vilka bygglov man har; vidare tittar du på de gröna elcertifikaten och utöver detta kan du titta på framtida spotpriser på el. Utöver detta har man internationella ambitioner i form av balkan och norge.
Nåväl, tillbaka till din fråga: jag tror man gör en nettovinst på ~250 msek räkneskapsåret 11/12, och det ger mig ett p/e på strax över 5. Ungefär hälften mot vad PEAB, skanska, ncc och arise windpower värderas till.
Har du något eget bidrag att komma med?
Nokia-läxan har jag lärt, tro mig. När jag gjorde det misstaget visste jag knappt vad värdeinvestering var för något och jag hoppas att jag snappat upp ett och annat sedan dess. Långsiktigt hållbara moat gnager ständigt i bakhuvudet sedan dess. Gör om, gör rätt? Detta är knappast något angrepp på varken dig eller på Eolus, jag ställer blott frågor och ett riktmärke kring vinsten borde väl ledningens prognos utgöra? Att anta rekordvinster med höga antaganden om tillväxt gör jag helst inte. Det var inget litet hopp från drygt 100 Mkr i vinst för innevarande år, till 250 Mkr nästa år. Vad har du för tillväxtantaganden i dina prognoser? Jag säger inte att vinsten du beräknar är orimlig, bara det att det är fördelaktivt att vara extra konservativ när det gäller framtida händelser.
Jag är väldigt försiktig med att kontera in framgångar i främmande länder, där de inte ens är etablerade än. Framtiden är aldrig säker, men historiken kan i varje fall ge en fingervisning.
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Caparzo,
Trots att du återger Graham och Buffet i varannat inlägg så tycks du ha saknat en viktig poäng i deras investeringsstrategi: moat och annat värde som inte går att beakta med siffror. Dina inlägg är ofta väldigt sifferintensiva - men du får också förstå att när Buffet gjorde sina lyckoträffar som CCC m.fl. så var det inte bara siffrorna han gick på. Han skriver en del om detta - hur "värdesätter" man världens mest populäraste dricka? Det var därför hans investering upplevdes så okonventionell: han gick rakt emot siffrorna.
Jag tittar gärna på moat och det hade varit min nästa fråga, men eftersom du verkar så het på gröten kan du väl svara då, för all del. Värderingen är dock en komponent som alltför ofta glöms bort och folk tittar ofta på verksamheten utan att syna värderingen. Därför ställer jag ofta frågor kring värderingen, men där det behövs ifrågasätter jag också bolaget, vilket du kan se i trådar där jag kritiserat Eniro, diverse förhoppningsbolag etc. Mitt korståg mot teknikbolagen är inte heller särskilt sifferintensivt, då jag ställer mig frågande till hur långsiktigt hållbara vallgravarna till många av teknikbolagen är.
Rakt emot siffrorna gick han inte, han köpte ett fantastiskt bolag till rabatt mot det fundamentala värdet. Han hade aldrig köpt Coca-Cola över vad han ansåg vara dess fundamentala värde. Han beaktade såväl kvalitet som pris.
Edit: På tal om att gräva fram gamla grejer så hittade jag efter research inlägg där du rekar såväl oxigene som Diamyd. Vad är diamyds nedgång, 95 %? Vi nog alla vår beskärda skara misstag i vår "investerarkarriär" så det är nog ganska lönlöst.