Kabe, som tillverkar husbilar och husvagnar med tillbehör äger jag och det tycker jag är ett mycket välskött företag. I korthet en värdering runt P/E 10 rullande tolv månader bakåt. Stark marknadsposition i Sverige och starkt varumärke. Fin historisk tillväxttakt och solida marginaler. Soliditeten är hög, man saknar helt räntebärande skulder och inga immateriella tillgångar kan skönjas i balansräkningen. Ledningen är mycket kompetent och långsiktig och de äger drygt 70 % av bolaget.
Ett orosmoln är konjunkturkänsligheten, vilket ger en relativt volatil intjäningsförmåga, men trots det klarade Kabe finanskrisen utan förlustkvartal. Husvagnar är inte heller världens sexigaste tillväxtbransch, utan framtida tillväxt kommer att finnas på husbilssidan. I skrivande stund pågår en investering om 35 Mkr för att öka kapaciteten, där finns också ökade risker.
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Skillnaden är att jag höll Diamyd i uppgång, och sålde av långt före nedgång. Med det sagt - bioteknik är en sektor jag aldrig igen kommer röra.
Vad roligt att vi båda lärt oss av våra misstag. Förhoppningsvis kan tråden nu återgå till topic.