Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-16, 15:43
  #61
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Varför spelar Malmö i sina ljusblå bortatröjor mot Halmstads mellanblå tröjor, och inte i sina vita tredjetröjor?

Har du svårt att skilja lagen åt idag?
Citera
2017-04-16, 15:48
  #62
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Har du svårt att skilja lagen åt idag?

Relativt lätt, åtminstone för dem oss med hyfsat god syn (vilket ju inte alla har), men frågan gäller varför Malmö möter ett lag med mellanblå tröjor och väljer att spela i ljusblått istället för helvitt.
Citera
2017-04-16, 16:16
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Mycket kan man säga om hockeyns värld men jag gillar att man i bla. NHL har tydliga regler rörande mörka kontra ljusa tröjor för hem och bortalag - just för att slippa denna typen av problem.

Nej fy fan det funkar i en plastsport som hockey där lagen bara är glada att få ett skäl att byta färger så ungarna måste köpa nya matchtröjor men i fotboll där förstastället styrs av traditioner skulle alltså hälften (jag orkar inte räkna) av lagen tvingas spela hemma i vad alla räknar som bortaställ bara för att man ska ha mörkt hemma/ljust borta? nej fi fan!

Däremot hårdare koll i förväg (fakk gör en lista och gör upp det tillsammans med en dommarrep på upptaktsmötet ffs) av vilket ställ bortalaget ska ta på sig för att det inte ska kollidera, känner jag är helt okej - även om många av exemplen i den här tråden är väldigt överdrivet att påstå att det skulle vara svårt att se.
Citera
2017-04-16, 17:55
  #64
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ondskefull
... många av exemplen i den här tråden är väldigt överdrivet att påstå att det skulle vara svårt att se.

Även för synskadade?

Det handlar inte alltid om att det är extremt svårt att se, för en person med normal syn. Större kontrast gör matcher mer underhållande. Plus att det är märkligt att bortalaget inte självmant väljer sina mest kontrasterande dräkter. Det underlättar ju även för spelarna.
Citera
2017-05-17, 21:26
  #65
Medlem
timpanis avatar
En eloge till Halmstad som idag plockade ihop en oortodox blandning av sitt hemma- och bortaställ för att kontrastera mot Häckens hemmaställ.
__________________
Senast redigerad av timpani 2017-05-17 kl. 21:31.
Citera
2017-05-17, 23:48
  #66
Medlem
Astrorbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
En eloge till Halmstad som idag plockade ihop en oortodox blandning av sitt hemma- och bortaställ för att kontrastera mot Häckens hemmaställ.

Rekord dålig print screen du har tagit. Gör om, gör rätt.
Citera
2017-05-18, 19:40
  #67
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrorbit
Rekord dålig print screen du har tagit. Gör om, gör rätt.

Har tyvärr inte tillgång till bättre upplösning. Men tycker att det snarare tillför med dålig upplösning. Vid god kontrast mellan dräkterna ska man kunna skilja mellan lagen även vid dålig bildkvalitet.
Citera
2017-05-18, 21:57
  #68
Medlem
Håller med TS. Hoppas Allsvenskan följer den internationella trenden att endast helljusa och helmörka dräkter accepteras.

Ett lag som ex AIK ska ha svarta byxor, inte vita.
Citera
2017-05-19, 09:40
  #69
Medlem
Marathons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Håller med TS. Hoppas Allsvenskan följer den internationella trenden att endast helljusa och helmörka dräkter accepteras.

Ett lag som ex AIK ska ha svarta byxor, inte vita.


Nej, usch. Sånt där borde förbjudas.

Det är ofta jävligt fult med samma färg på tröja och byxor, jag mår illa när jag ser exempelvis Frankrike spela i hemska blått-blått-blått istället för det mer estetiskt tilltalande blått-vitt-rött.

http://cms.sidebar.gr/cms/images/1/5/8709_816294571.jpg

http://www.naftemporiki.gr/fu/p/7527...as-arxeiou.jpg
Citera
2017-05-19, 10:04
  #70
Medlem
1907.Skanes avatar
Det verkar finnas en viss beslutsångest i fråga om att behålla så mycket som möjligt utav förstahandsfärgerna eller att köra på en reservdräkt, där man numera ofta väljer att blanda. Så som HIF kläddes mot Åtvidaberg var exempelvis en ovanlighet. Åtvid har ju också rött, blått och vitt men det enda som ändrades från vår förstadräkt var att röda strumpor byttes ut mot blå. På så vis blev det för en gångs skull lika mycket blått som rött och det kunde väl ha varit snyggt, men det kändes bara ovant och halvt omotiverat.

Bättre vore att välja rimliga bortadräkter. I HIF:s fall hade man t ex kunnat ha helvitt andraställ och helblått eller svart tredjeställ. Gärna med små detaljer som markerar förstahandsfärgerna. Man undrar hur klubbarna egentligen tänker när de har reservdräkter som de inte vill använda.
Citera
2017-06-18, 12:42
  #71
Medlem
timpanis avatar
Portugal-Belgien från mars i år. Märkligt att båda lag får spela i sina andraställ. Mycket svag kontrast mellan lagen.
Citera
2017-06-18, 21:47
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Jag kräver mer kontrasterande bortadräkter
Jag med - ser ingen poäng med att inte ha det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback