• 1
  • 2
2011-06-19, 18:54
Medlem
timpanis avatar
Varför är inte domarna i Allsvenskan och Superettan hårdare på att kräva att bortalagen har kontrasterande matchdräkter?

Det kan förstöra en hel match för mig när lag med för snarlika tröjor möts. För att inte tala om alla de åskådare som är synskadade. Blått mot svart (till exempel AIK-Halmstad) verkar helt acceptabelt, liksom grönvitrandigt mot grönt (Hammarby-Ljungskile). Djurgårdens målvakt har flera gånger tillåtits spela med ljusblå tröja när övriga laget spelar i blåblårandigt. Och många lag har inte ens bortabyxa.

Mitt förslag: Alla lag i Allsvenskan och Superettan måste ha tre olikfärgade tröjor samt två olikfärgade byxor och två olikfärgade strumpor. Och det ska inte räcka att hemma- och bortalagets färger är olika; tröjor, byxor och strumpor ska kontrastera. Domaren ska kunna tvinga bortalaget att plocka ihop olika delar av sina tröjor, byxor och strumpor för att de ska kontrastera mot hemmalagets kläder (även om kombinationen kan upplevs som konstig).
Citera
2011-06-19, 19:02
Medlem
Garneringsmannens avatar
Känns väl lite väl overkill, tycker jag. Vilka matcher är det du tänker på? Känns som att det här är aktuellt max 2-3 möten i allsvenskan.

Däremot är det inte otänkbart att ett lag måste ha 3 matchtröjor. Är inte det ett UEFA-krav till och med? Men att domaren ska gå in och leka designer tycker jag låter som onödigt mycket arbete....
Citera
2011-06-19, 19:10
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Känns väl lite väl overkill, tycker jag. Vilka matcher är det du tänker på? Känns som att det här är aktuellt max 2-3 möten i allsvenskan.

I skrivande stund spelar Gais (grön-svart tröja, vita byxor, vita strumpor) mot AIK (vit tröja, vita byxor, svart-gula strumpor). Både lagen har alltså vita byxor, vilket påverkar mer än vad man kan tro. Hade AIK till exempel haft svarta bortabyxor hade det varit klart lättare att skilja lagen åt, både för publik och domare.
Citera
2011-06-19, 19:20
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Men att domaren ska gå in och leka designer tycker jag låter som onödigt mycket arbete....

Vadå "leka designer"? Domarn ska kräva att bortalagets tröja, byxor och strumpor kontrasterar mot hemmalagets, om inte annat för att underlätta de assisterande domarnas jobb vid offisidebedömning.

I hockeyn funkar det ju precis som jag vill ha det, så varför skulle det inte funka i fotbollen?
Citera
2011-06-19, 19:21
Medlem
Garneringsmannens avatar
http://www.fotbollskanalen.se/

Nu kollar inte jag på matchen, men på bilderna ser det helt klart ut som att det går att skilja lagen rätt enkelt åt. Vad är det egentligen som är otydligt? Att GAIS också har vitt nedtill?
Citera
2011-06-19, 19:28
Medlem
timpanis avatar
Citat:
http://www.fotbollskanalen.se/

Nu kollar inte jag på matchen, men på bilderna ser det helt klart ut som att det går att skilja lagen rätt enkelt åt. Vad är det egentligen som är otydligt? Att GAIS också har vitt nedtill?

Som sagt, ju starkare kontrast, desto roligare för åskådaren och lättare för domaren.

I La Liga spelar ofta lag med vtirandiga tröjor mot lag med vita tröjor. Då är det i stort sett omöjligt att skilja lagen åt som tv-åskådare.
Citera
2011-06-19, 21:45
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Som sagt, ju starkare kontrast, desto roligare för åskådaren och lättare för domaren.

I La Liga spelar ofta lag med vtirandiga tröjor mot lag med vita tröjor. Då är det i stort sett omöjligt att skilja lagen åt som tv-åskådare.

För vem? Jag kan inte minnas att jag någonsin haft svårt att skilja lagen åt. Finns säkert extrema fall, men inget jag sett.
Citera
2011-06-24, 10:05
Medlem
timpanis avatar
Igår spelade Gefle borta mot Malmö. Gefle tilläts spela i sin vita hemmatröja mot Malmö i sin ljus himmelsblå tröja. Se bild. I andra matcher har Gefle spelat i sin svarta bortatröja (se bild), vilket domaren borde krävt igår.

Bristen på kontrast kanske inte är så störande på dessa stillbilder, men från långt håll är det helt klart störande att följa en match med denna brist på färgkontrast mellan tröjorna.
Citera
2011-06-24, 11:52
Medlem
Markmags avatar
Citat:
Igår spelade Gefle borta mot Malmö. Gefle tilläts spela i sin vita hemmatröja mot Malmö i sin ljus himmelsblå tröja. Se bild. I andra matcher har Gefle spelat i sin svarta bortatröja (se bild), vilket domaren borde krävt igår.

Bristen på kontrast kanske inte är så störande på dessa stillbilder, men från långt håll är det helt klart störande att följa en match med denna brist på färgkontrast mellan tröjorna.

Det var inte svårt att skilja lagen åt på matchen. Det är väldigt sällan jag tycker lagen har för lika tröjor, nästan aldrig.
Citera
2011-06-24, 12:11
Medlem
Samwises avatar
Citat:

Mig har det aldrig stört, vem är det som störs av detta - du eller är du för dåligt insatt i sporten?
Citera
2011-06-24, 15:24
Medlem
mishimas avatar
Jag håller med dig faktiskt. Jag har tänkt på det här några gånger de senaste åren. Jag är nästintill hundra på att när MFF och Göteborg möttes förr så spelade bortalaget alltid i reservstället men så är det inte alltid längre

Göteborg-MFF förra året.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3663573

Min i år spelade Göteborg i sitt bortaställ mot MFF.
Senast redigerad av mishima 2011-06-24 kl. 15:29.
Citera
2011-06-24, 15:58
Medlem
Kesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samwise
Mig har det aldrig stört, vem är det som störs av detta - du eller är du för dåligt insatt i sporten?
Jag stör mig också på detta då jag har väldigt dåligt färgseende. Har man inte det är det väl inga större problem. Men för mig kan det vara skitsvårt att hålla reda på vilka som är vilka. Spelar jag ett sportspel är det ännu värre. Brukar spela med röda lag och då kan jag inte möta svarta osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in