2017-04-16, 22:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Det här gäller inte alla men för mig så är det varningsflagg på metylfenidat actavis depot. Efter fem timmar blir jag helt knas och får ångest. Kommer aldrig byta den tabletten igen. I fortsättning vanlig Jansen eller sandoz. Vet inte om den släpps ut för snabbt. Har alltid haft svårt med Ritalin och det påminner om den
Jämför tillsatsämnena i tabletterna, problemet kan ligga där....olika tillsatsämnen kan ibland både förbättra och försämra upptaget.
Citera
2017-04-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jämför tillsatsämnena i tabletterna, problemet kan ligga där....olika tillsatsämnen kan ibland både förbättra och försämra upptaget.

Har inte tänkt på det, bara kollat på mekanismen för frisättningen och så konstigt borde det inte vara men det är andra gången som jag tog generikan med samma oväntade resultat. Kollar upp detta, tack!
Citera
2017-04-17, 18:39
Medlem
SuckMyNuttzs avatar
Har varit deprimerad med svårare ångest, social fobi (som varierar i styrka), tvångstankar och dåligt mående överlag sedan 2009. Fick nyligen diagnosen ADHD utöver tidigare diagnoser som tvångstankar och måttlig depression, tidigare bipolär typ 2 men den avskrevs efter ett halvår. Overklighetskänsla på det. Orkeslös, motivationslös, ångestfyllt pga livssituation och tvångstankar överlag. Allt är värre sen min kära hund dog Juli 2016, levde för honom under flera år. Insjuknade i cancer och fick efter ett år och tre månaders cancerbehandling somna in. Allt eskalerade då och jag blev sjukare. Går på Fluanxol och lamotrigin nu.

Skall börja på Concerta om ca en månad. Vad har jag att förvänta mig? Hur tror du att medicinen kommer att komma att påverka mig? Vore intressant med lite tankar, kanske andra som sitter i liknande sorts båt.

/M
Senast redigerad av SuckMyNuttz 2017-04-17 kl. 18:49.
Citera
2017-04-26, 15:52
Medlem
Blev precis ordinerad 18mg concerta varje morgon. Jag kunde eventuellt höja till 36mg efter en vecka. Är ganska orolig över att jsg ska behöva tända av varje eftermiddag. Varför är det inte standard att lägga in en dos på eftermiddagen också? Blir det problem att få ordinerat en eftermiddagsdos om jag känner att det behövs?
Citera
2017-04-26, 18:34
Medlem
Hur kan det komma sig att metamina har så bättre effekt äm t ex ritalina?
Citera
2017-04-26, 20:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Olika substanser och det är olika, ibland är metylfenidat bättre ibland amfetamin.
Citera
2017-04-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Olika substanser och det är olika, ibland är metylfenidat bättre ibland amfetamin.
Kan man inte kompensera detta genom att ta flera Ritalina plus energidryck?
Citera
2017-04-28, 13:57
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Kan man inte kompensera detta genom att ta flera Ritalina plus energidryck?

Nej så fungerar det inte.

Energidryck har ofta helt annan verkansmekanism än stimulanter som Metylfenidat eller Amfetamin.

Metylfenidat: DnRI - återupptagshämmare som gör så att hjärnans dopamin och till viss del norepinefrin stannar kvar längre i övergångarna mellan hjärnceller, synapserna. (annars så transporteras dom bort, eftersom dom inte ska vara kvar där hela tiden)

Amfetamin: VMAT 1 & 2 hämmare - amfetamins verkan är mycket mer komplicerad, men om man ska förenkla det hela lite så får den hjärnan att "spruta ut" mer dopamin eller norepinefrin mellan synapserna (övergångarna mellan hjärncellerna). Den orsakar även indirekt, genom återkoppling från receptorn TAAR1, återupptagningshämning av dopamin och norepinefrin.

Så, om man tittar noggrannare på dom, så ser man att dom två drogerna egentligen gör VÄLDIGT ANNORLUNDA SAKER - därmed varför det inte är så enkelt som att den ena eller andra upplevs som bättre eller starkare.

Dopamin och norepinefrin är för övrigt dom två stora signalsubstanserna som man kopplat till ADHD.

Dock så tycks Dopamin vara viktigare vad gäller klassisk ADHD - av den impulsiva eller hyperaktiva sorten.

Norepinefrin, ett ämne som påverkas betydligt MINDRE av båda sorternas medicin, är däremot kopplad till ADD - som kanske egentligen är en helt annan sjukdom, med andra delar av hjärnan som är felaktig.
Citera
2017-04-28, 15:37
Medlem
Ni som testat metylfenidat (Concerta, Ritalin m.fl.) och gått över till dexamfetamin/lisdexamfetamin (Elvanse, Attenin m.fl.), hur upplever ni skillnaden mellan dessa olika typer av mediciner? Jag har förstått det som att många upplever mindre biverkningar i form av t.ex. ångest med dexamfetamin/lisdexamfetamin, hur pass stor skillnad på detta har ni upplevt?

Jag har testat metylfenidat (Medikinet och Ritalin) och fick djävulsk ångest av det, så det kommer jag inte att röra igen. Funderar dock på om t.ex. Elvanse kan vara värt att testa istället.

Ursäkta om detta är en vanlig fråga men jag är för trött för att läsa igenom hela tråden.
Citera
2017-04-28, 18:26
Medlem
Citat:
Jag skrev fel! Jag menade Medikinet mot Ritalina där Medikinet upplevdes som en stark kick i jämförelse med Ritalina som var mycket svagare men svaret är kanske samma som du gav mig Ninjor 1987?
Citera
2017-04-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Ni som testat metylfenidat (Concerta, Ritalin m.fl.) och gått över till dexamfetamin/lisdexamfetamin (Elvanse, Attenin m.fl.), hur upplever ni skillnaden mellan dessa olika typer av mediciner? Jag har förstått det som att många upplever mindre biverkningar i form av t.ex. ångest med dexamfetamin/lisdexamfetamin, hur pass stor skillnad på detta har ni upplevt?

Jag har testat metylfenidat (Medikinet och Ritalin) och fick djävulsk ångest av det, så det kommer jag inte att röra igen. Funderar dock på om t.ex. Elvanse kan vara värt att testa istället.

Ursäkta om detta är en vanlig fråga men jag är för trött för att läsa igenom hela tråden.

Biverkningar jag fått av Elvanse/Attentin som jag inte hade på Concerta/Ritalin

Mer sömnproblem, bitmärken i kinderna (insidan), stela rörelser, spänning i kroppen, social fobi/ paranoia, depression, försämrad kognitiv förmåga

Jag har ätit centralstimulerande sedan 2010. Alla ovanstående biverkningar uppstod 2015 och har intensifierats sedan dess. Hösten 2015 bytte jag från metylfenidat till amfetaminpreparaten. Det är svårt att blunda för sambandet.

Så det stämmer inte alltid att amfetamin (Elvanse, Attentin) är "snällare" och ger mindre biverkningar än metylfenidat (Concerta/Ritalin etc.)
Citera
2017-04-29, 15:04
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Jag skrev fel! Jag menade Medikinet mot Ritalina där Medikinet upplevdes som en stark kick i jämförelse med Ritalina som var mycket svagare men svaret är kanske samma som du gav mig Ninjor 1987?

Svaret är samma.

Om man vill vara lite krass så kan man gå in på missbrukarforumet här på Flashback, och där läsa om diverse trådar där man diskuterade vilka som föredrog kokain och vilka som föredrog amfetamin - båda är potenta, beroendeframkallande droger, men åsikterna går absolut isär ang. vilken som är att föredra för miss -bruk.

Detsamma gäller för medicinskt bruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in