2016-09-25, 22:40
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Lisdexamfetamindimesylat = Dexamfetaminsulfat*

10 mg = 4 mg
15 mg = 6 mg
20 mg = 8 mg
25 mg = 10 mg
30 mg = 12 mg
35 mg = 14 mg
40 mg = 16 mg
45 mg = 18 mg
50 mg = 20 mg
55 mg = 22 mg
60 mg = 24 mg
65 mg = 26 mg
70 mg = 28 mg
75 mg = 30 mg
80 mg = 32 mg
85 mg = 34 mg
90 mg = 36 mg
95 mg = 38 mg
100 mg = 40 mg

* Dexamfetaminsulfat ska inte förväxlas med Dexamfetamin.

Det står inget om detta på läkemedelsverkets hemsida över Attentin.

https://lakemedelsverket.se/LMF/Lake...20110721000068

Jag tror jag förstår vad du menar dock, att om du binder Dexamfetamin till Sulfat så får du självfallet en ny förening - denna förening måste sedan dejoniseras av kroppen, så att sulfatet försvinner, för att sedan verka psykoaktivt.

Den dejoniseringen sker dock väldigt fort, och jag tror det är faktiskt något som kan ske redan om man sätter det i vatten.

När jag läser Attentins produktresumé så talar dom inte om medicinen på det sättet - jag fick i vart fall intrycket av att dom räknar det som 5 mg aktivt Dexamfetamin, som verksam substans - det är nämligen dexamfetamin som dom talar om i texten.

Det vore ju intressant att veta om det du säger stämmer - att dom inte räknar mängden aktiv substans - dexamfetamin, utan mängden amfetaminSALT - Dexamfetaminsulfat, istället.

Vars får du dock infon ifrån? Inte något som är uppenbar information för mig.

Då sitter jag ändå och försöker hitta den, t ex via den här sidan:

http://www.inchem.org/documents/pims/pharm/pim178.htm
Citera
2016-09-25, 22:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det vore ju intressant att veta om det du säger stämmer - att dom inte räknar mängden aktiv substans - dexamfetamin, utan mängden amfetaminSALT - Dexamfetaminsulfat, istället.
Ring tillverkaren och fråga?

Evolan Pharma AB  
Huvudkontor
Adress: Svärdvägen 19, 182 33 Danderyd
Telefon: 08-544 960 30
Citera
2016-09-25, 23:18
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Det står inget om detta på läkemedelsverkets hemsida över Attentin.

https://lakemedelsverket.se/LMF/Lake...20110721000068

Jag tror jag förstår vad du menar dock, att om du binder Dexamfetamin till Sulfat så får du självfallet en ny förening - denna förening måste sedan dejoniseras av kroppen, så att sulfatet försvinner, för att sedan verka psykoaktivt.

Den dejoniseringen sker dock väldigt fort, och jag tror det är faktiskt något som kan ske redan om man sätter det i vatten.

När jag läser Attentins produktresumé så talar dom inte om medicinen på det sättet - jag fick i vart fall intrycket av att dom räknar det som 5 mg aktivt Dexamfetamin, som verksam substans - det är nämligen dexamfetamin som dom talar om i texten.

Vars får du dock infon ifrån? Inte något som är uppenbar information för mig.

Då sitter jag ändå och försöker hitta den, t ex via den här sidan:

http://www.inchem.org/documents/pims/pharm/pim178.htm

Det jag hittat var omräkningstabeller "Vyvanse to Dexedrine", där är "Vyvanse 25 mg = Dexedrine 10 mg" så gott som standard.
På engelska wikipedia kan man även se att Lisdexamfetamine dimesylate 75 mg = 30 mg Dexamphetamine sulphate.

100 mg = 40 mg är standardomräkning i Shire Pharmaceuticals studier och publikationer.

Med hjälp av nedanstående:
25 mg = 10 mg
75 mg = 30 mg
100 mg = 40 mg
...och lite hjärngymnastik - Voilà!

Med hjälp av ämnenas respektive "conversion rate" (0.728 samt 0.295) går det att kontrollräkna.
("Conversion rate" hittar du på engelska wiki om Dexamphetamine och Lisdexamfetamine.)

Vill du läsa om patentet, deras studier och publikationer så sök på "LDX" och "NRP104" (av någon anledning gillar de inte att använda varunamnet eller substansens vedertagna namn).
De verkar vilja hålla inne på så mycket info som möjligt (vet inte om det stämmer, men vissa hävdar att studierna bara är beställda av Shire, sedan har de använt sig av de som sett bäst ut).

Saxat ur fass om Attentin:

Citat:
Innehållsdeklaration
Den aktiva substansen är dexamfetaminsulfat.
En tablett innehåller 5 mg dexamfetaminsulfat.
Övriga innehållsämnen är: isomalt (E953), krospovidon, magnesiumstearat

5 mg dexamfetaminsulfat är alltså lika med 3.64 mg dexamfetaminbas (detsamma gäller för Metamina).

http://www.fass.se/LIF/product?nplId=20110721000068

En sak till, jag hittar inga källor nu men jag "har för mig" att biotillgängligheten är närmare 100% för lisdex, medans dexamf har en väldigt varierande biotillgänglighet, där PH-värdet i magen spelar en avgörande roll.
Anta då att du från 100 mg lisdex(dimesylat) kanske kan tillgodogöra dig ~29 mg dexamf.bas, medans du från 40 mg dexamf(sulfat) kanske bara kan tillgodogöra dig ~25 mg dexamf.bas.
Det skulle i teorin kunna betyda att 100 mg Elvanse motsvarar mer än 40 mg Attentin (rimligen typ ~45 mg).
Senast redigerad av ConsafesDeBar 2016-09-26 kl. 00:04.
Citera
2016-09-26, 15:35
Medlem
Jag har för närvarande en förskrivning på 40 mg Attentin per dag. Jag har tidigare varit förskriven 100 mg Elvanse som högst. Jag provade dock vid ett flertal tillfällen att öka dosen till 130 mg och 140 mg då jag tyckte att 100 mg kändes för vekt.

På 140 mg Elvanse kände jag mig nästan jobbigt speedad. Jag kan knappast säga att min koncentrationsförmåga förbättrades, snarare var det ett stissigt fokus med tendens till OCD-beteende.

Det största problemet med Elvanse tycker jag är att effekten går ur efter ca 7 timmar, sedan dippar man rejält. Det fungerar givetvis inte om man jobbar heltid exempelvis. Sen tror jag att den tenderar att störa sömnen mer än vad exempelvis Concerta gör, ett annat depåpreparat.

Jag har dock inte provat Elvanse sedan jag började med Attentin. Har funderat på att prova att ta 100 mg någon dag framöver för att jämföra effekten med 40 mg Attentin.

Egentligen tror jag att 40 mg är en alldeles för snäv gräns, speciellt i de fall man har en hög tolerans mot centralstimulantia. Jag är ett gränsfall här, jag har vid några tillfällen använt gatutjack i partysammanhang för att veckan efteråt upptäcka att Attentinet är i det närmaste verkningslöst i mina vanliga ordinerade doser.
Citera
2016-09-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturkultur
Jag har för närvarande en förskrivning på 40 mg Attentin per dag. Jag har tidigare varit förskriven 100 mg Elvanse som högst. Jag provade dock vid ett flertal tillfällen att öka dosen till 130 mg och 140 mg då jag tyckte att 100 mg kändes för vekt.

På 140 mg Elvanse kände jag mig nästan jobbigt speedad. Jag kan knappast säga att min koncentrationsförmåga förbättrades, snarare var det ett stissigt fokus med tendens till OCD-beteende.

Det största problemet med Elvanse tycker jag är att effekten går ur efter ca 7 timmar, sedan dippar man rejält. Det fungerar givetvis inte om man jobbar heltid exempelvis. Sen tror jag att den tenderar att störa sömnen mer än vad exempelvis Concerta gör, ett annat depåpreparat.

Jag har dock inte provat Elvanse sedan jag började med Attentin. Har funderat på att prova att ta 100 mg någon dag framöver för att jämföra effekten med 40 mg Attentin.

Egentligen tror jag att 40 mg är en alldeles för snäv gräns, speciellt i de fall man har en hög tolerans mot centralstimulantia. Jag är ett gränsfall här, jag har vid några tillfällen använt gatutjack i partysammanhang för att veckan efteråt upptäcka att Attentinet är i det närmaste verkningslöst i mina vanliga ordinerade doser.

Jag blev ordinerad 80mg Metamina (/Attentin) per dag utan någon tolerans, aldrig ens testat några droger innan. Fick börja med Medikinet för att senare övergå till Elvanse som fungerade ungefär som det gjorde för dig, dock betydligt kortare verkningstid och då kände man sig bara tokigt speedad. Efter det fick jag Metamina.
Ordinationen på Metamina blev 4st kl 7, 3st kl 10, 3st kl 13, 3st kl 16, 2st kl 19, 1st kl 22. Funkade bra för mig.
Senast redigerad av popApill 2016-09-27 kl. 11:05.
Citera
2016-09-27, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popApill
Jag blev ordinerad 80mg Metamina (/Attentin) per dag utan någon tolerans, aldrig ens testat några droger innan. Fick börja med Medikinet för att senare övergå till Elvanse som fungerade ungefär som det gjorde för dig, dock betydligt kortare verkningstid och då kände man sig bara tokigt speedad. Efter det fick jag Metamina.
Ordinationen på Metamina blev 4st kl 7, 3st kl 10, 3st kl 13, 3st kl 16, 2st kl 19, 1st kl 22. Funkade bra för mig.

Det låter ju ganska märkligt egentligen att vissa blir ordinerade den dubbla dosen utan några som helst orsaker till att de ska vara sådana skillnader. Men jag antar att om det hade varit Attentin du fick börja med istället för Metamina, så hade du också fått maximalt 40 mg. Oavsett vilket så är det märkligt resonemang av Läkemedelsverket eller vilka det nu är som sätter upp rekommendationer om dosering.

Du skriver att det "funkade bra för mig". Betyder det att det slutade fungera efter ett tag eller?
Citera
2016-09-27, 15:41
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Det jag hittat var omräkningstabeller "Vyvanse to Dexedrine", där är "Vyvanse 25 mg = Dexedrine 10 mg" så gott som standard.
På engelska wikipedia kan man även se att Lisdexamfetamine dimesylate 75 mg = 30 mg Dexamphetamine sulphate.

100 mg = 40 mg är standardomräkning i Shire Pharmaceuticals studier och publikationer.

Med hjälp av nedanstående:
25 mg = 10 mg
75 mg = 30 mg
100 mg = 40 mg
...och lite hjärngymnastik - Voilà!

Med hjälp av ämnenas respektive "conversion rate" (0.728 samt 0.295) går det att kontrollräkna.
("Conversion rate" hittar du på engelska wiki om Dexamphetamine och Lisdexamfetamine.)

Vill du läsa om patentet, deras studier och publikationer så sök på "LDX" och "NRP104" (av någon anledning gillar de inte att använda varunamnet eller substansens vedertagna namn).
De verkar vilja hålla inne på så mycket info som möjligt (vet inte om det stämmer, men vissa hävdar att studierna bara är beställda av Shire, sedan har de använt sig av de som sett bäst ut).

Saxat ur fass om Attentin:

5 mg dexamfetaminsulfat är alltså lika med 3.64 mg dexamfetaminbas (detsamma gäller för Metamina).

http://www.fass.se/LIF/product?nplId=20110721000068

En sak till, jag hittar inga källor nu men jag "har för mig" att biotillgängligheten är närmare 100% för lisdex, medans dexamf har en väldigt varierande biotillgänglighet, där PH-värdet i magen spelar en avgörande roll.
Anta då att du från 100 mg lisdex(dimesylat) kanske kan tillgodogöra dig ~29 mg dexamf.bas, medans du från 40 mg dexamf(sulfat) kanske bara kan tillgodogöra dig ~25 mg dexamf.bas.
Det skulle i teorin kunna betyda att 100 mg Elvanse motsvarar mer än 40 mg Attentin (rimligen typ ~45 mg).

Utmärkt framtagen data här ConsafesDeBar! = )

Dock tror jag att du gör ett tankefel vad gäller Lisdexamfetamins bioupptaglighet - det är själva föreningen Lisdexamfetamin som har den upptagligheten - men den är ju INTE psykoaktiv förrän kroppens enzymer omvandlat den till dexamfetamin, och då så är det ungefär samma effekt som Dexamfetaminsulfat - skillnaden ligger ju i att sulfatet klyvs bort genom vanlig jonisering istället för enzymer, sedan så är även den processen antastad av diverse syror i kroppen - så överlag så finns det ganska mycket som talar för att Attentin inte är svagare än Elvanse, med det i åtanke.
Citera
2016-09-28, 12:20
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Utmärkt framtagen data här ConsafesDeBar! = )

Dock tror jag att du gör ett tankefel vad gäller Lisdexamfetamins bioupptaglighet - det är själva föreningen Lisdexamfetamin som har den upptagligheten - men den är ju INTE psykoaktiv förrän kroppens enzymer omvandlat den till dexamfetamin, och då så är det ungefär samma effekt som Dexamfetaminsulfat - skillnaden ligger ju i att sulfatet klyvs bort genom vanlig jonisering istället för enzymer, sedan så är även den processen antastad av diverse syror i kroppen - så överlag så finns det ganska mycket som talar för att Attentin inte är svagare än Elvanse, med det i åtanke.

Som jag förstår det så bryts amfetamin ner relativt lätt utav magsyran, därav dess oberäknelig biotillgänglighet - dvs en del av amfetaminet bryts ned till ointressanta metaboliter redan innan det kommer in i blodomloppet.
Lisdexamfetamin förmodar jag (förutsatt att det verkligen stämmer att biotillgängligheten ligger upp mot 100%) påverkas lite eller inte alls magsyran, vilket betyder att 100% lisdex når blodomloppet, väl där separeras lysinet ifrån amfetaminet, alltså får amfetaminet ifrån lisdex aldrig möjlighet att brytas ned av magsyran.

Det här är dock ett område i vilket jag har behöver mer kunskap.
Citera
2016-09-28, 13:11
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Som jag förstår det så bryts amfetamin ner relativt lätt utav magsyran, därav dess oberäknelig biotillgänglighet - dvs en del av amfetaminet bryts ned till ointressanta metaboliter redan innan det kommer in i blodomloppet.
Lisdexamfetamin förmodar jag (förutsatt att det verkligen stämmer att biotillgängligheten ligger upp mot 100%) påverkas lite eller inte alls magsyran, vilket betyder att 100% lisdex når blodomloppet, väl där separeras lysinet ifrån amfetaminet, alltså får amfetaminet ifrån lisdex aldrig möjlighet att brytas ned av magsyran.

Det här är dock ett område i vilket jag har behöver mer kunskap.

Njaa, såvitt jag förstått det så påverkas Lisdexamfetamin av magsyran också - sedan så är den enzymatiska processen inte helt rättfram - den går stötvis för många, och det beror såklart på att aminosyretransportörerna i kroppen reagerar på flera sådana och det är flera syror som bryts ned av samma enzymer - det gör att Lysin har ganska många konkurrenter - därav varför en del upplever Elvanse som ojämn.
Citera
2016-11-19, 16:01
Medlem
Handfots avatar
Tjena, har några frågor om ritalin Methylphenidate 10 mg tabletter. dessa

Någon som vet hur länge dessa verkar och hur många man kan ta max per dygn?
Fick 3 st av en polare för ett tag sen, som fått dom av någon annan.. Tog en idag då jag har mycket skolarbete att göra under helgen. Vill dock veta när jag kan käka en till osv. men hittar ingen info om sånt på nätet.

Kan man käka alla 3 dirr utan problem? :P
Citera
2016-11-19, 22:19
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfot
Tjena, har några frågor om ritalin Methylphenidate 10 mg tabletter. dessa

Någon som vet hur länge dessa verkar och hur många man kan ta max per dygn?
Fick 3 st av en polare för ett tag sen, som fått dom av någon annan.. Tog en idag då jag har mycket skolarbete att göra under helgen. Vill dock veta när jag kan käka en till osv. men hittar ingen info om sånt på nätet.

Kan man käka alla 3 dirr utan problem? :P

Hmm... Har du något egentligt behov av dessa dock? Har du en ADHD-diagnos? Eller misstänker en.

Du vet, det finns studier som visar på att neurotypiska inte får ut särskilt mycket av klassiska stimulanter - tvärtom så löper neurotypiska större risk för psykos, hjärtproblem och beroende. I princip så är den kognitiva förstärkningen neurotypiska får, en SYNVILLA.

Bara något folk får för sig när dom känner ruset. (sen är det inget vidare rus på ritalin, många föredrar ju amfetamin eftersom den inte ger lika mycket brutal ångest)

Ska du göra skolarbete och är neurotypisk så rekommenderar jag istället en kombination av Piracetam och Modafinil - dom är båda säkrare och mer effektiva än Metylfenidat för att förbättra studieförmågan hos neurotypiska.

Referenser:
---------------
Prescription stimulants in individuals with and without attention deficit hyperactivity disorder: misuse, cognitive impact, and adverse effects
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3489818/

Adderall May Not Make You Smarter, But It Makes You Think You Are
http://healthland.time.com/2010/12/2...think-you-are/

Objective and Subjective Cognitive Enhancing Effects of Mixed Amphetamine Salts in Healthy People
http://repository.upenn.edu/cgi/view...uroethics_pubs
Citera
2016-11-20, 02:01
Medlem
pearsons avatar
Jag startade den här tråden för ca 6 år sedan och vill nu göra en liten utvärdering/förfrågan. Har någon av er upplevt samma biverkningar under pågående medicinering som jag listar nedan eller fått sluta med dessa mediciner pga liknande biverkningar eller upplever ni någon allvarligare form av biverkningar.

Nu har det snart gått ca 6 år sedan jag startade den här tråden och ca 5 av dessa år har jag inte tagit någon av aktuella mediciner och jag mår strålande idag. För min del så resulterade dessa mediciner i följande biverkningar som jag aldrig tidigare haft innan jag började med cs-medicin.
  • Personlighetsförändring
  • Utvecklade panikångest
  • Gick in i depression
  • Blev känslokall
  • Pykiskt sammanbrott, jag låg bara och stirrade i taket och grät
  • Konstant ångest från middag kväll varje dag.
  • Permanenta tarmbesvär som kvarstår 5 år efter avslutad medicinering
  • Hypokondri
  • Paranoia

Samtliga biverkningar utom tarmbesvären upphörde helt 4-6 veckor efter att jag slutade ta Metamina och har aldrig återkommit igen.

Så mina frågor är: Upplever någon av er dessa biverkningar under er pågående medicinering och/eller har någon av er fått sluta till följd av liknande eller andra allvarliga biverkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in