Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur länge en sådan lag skulle gälla. Jag tror att en period på tio år skulle räcka för att tillräckligt många ute på arbetsplatserna skulle ha plockat föräldraledighet så att det skulle vara naturligt att begärda det för dem som vill. Jag tror nämligen att många män - helst unga - tvekar/avstår på grund av kutymen på arbetsplatsen.
Detta tror jag faktiskt inte har med arbetsplatsen att göra om jag tittar empiriskt utöver min bekantskapskrets och gamla klasskamrater som fått barn tidigt.
Vad som har gällt till 100% är att mamman är ännu yngre än killen eller som äldst lika gammal.
Kvinnor som skaffar barn tidigt har förmodligen en väldigt stark längtan. Särskillt om det var planerat med tanke på att de inte har haft en chans att ens komma ut i arbetslivet på allvar.
Att säga att denna nya familj kommer ha det tight ekonmiskt är ingen överdrift. Hos nästan alla så har killarna tagit eller redan jobbat på industrier eller lager. Dvs vanlig arbetarklass.
Jag vågar nog i princip ta gift på att säga att de allihopa inte har tagit ut mer än minsta möjliga ledighet. Jag vågar även ta gift på att det inte beror på att de inte bryr sig om sina barn. Utan detta är en strikt ekonomisk bieffekt av att skaffa barn med en arbetslös ung kvinna. Skulle det dessutom införas lagar så ser jag inte hur i hela friden det skulle påverka dom mer än att skapa ännu större stress över ekonomin.
Förmodligen kommer även de flesta av dessa killar vara betydligt mer närvarande pappor när andra eller kanske trejde barnet kommer senare när mamman har hunnit komma ut på arbetsmarknaden och de har en helt annan buffert.
Om man ska titta på arbetsplatser som ligger bakom attityder som kan göra att män inte tar sin ledighet så är det nog på högstatusjobben man finner detta. Det är där man kan hitta machoattityden och kravet på att man ska jobba some ett jävla as de första 10 åren.
Eler är jag helt ute och cyklar här? Har ni andra helt olika betraktelser från verkligheten runt omkring er?