Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Att du tolkar vad man skriver som fan läser bibeln är ju en grej. Att vända på meningar men ta bort några ord kan skapa nya betydelser helt. Genialt. Att ingen kommit på det innan.
Att kräva att staten ska gå in och detaljstyra ett bidrag som i allra högsta grad kan vara avgörande för hur man ska ha råd att ta hand om sitt barn så att det ska passa den feministiska agendan när man själv har haft det såpass bra att man inte ens har behövt ens bry sig om bidraget utan vart hemma på en annan persons pengar tror jag kan sticka i ögonen och smaka väldigt beskt och lukta ganska härsket för personer som vill bestämma över sina egna liv fastän man måste vända på varenda krona. Puh, jävla lång mening.
Varför tror du att vi inte behövde vända på varje krona? Var någonstans har jag indikerat att vi skulle varit "välbeställda" på något vis?
Jag tycker det är synd att du ser som ett hån att människor faktiskt kan ordna det för sig - som tröst kan jag i alla fall säga att vi var långt ifrån välbeställda.
Vi planerade och avstod sådant som inte är så viktigt, vi visste att vända på slantarna, maken jobbade långa dagar - och tog sin föräldraledighet i form av kortveckor, dvs jobbade vissa dagar och var hemma ledigt med barnen andra dagar. Så - ja, han tog ut sina dagar han också. Vi lever som vi lär.
En annan persons pengar? Om du ser det så, så anser jag att du aldrig bör skaffa barn. Kan du inte se det som sker i en familj som något som är en enhet så kan du ju inte låta en kvinna sköta ditt barn samtidigt som du inte avlönar henne. Min man betalade inte mig lön för att jag skötte våra barn - helt enkelt för att inom en familj - i ett äktenskap - finns inte ditt och mitt. Våra pengar - jag levde på våra pengar. Hade jag valt att jobba hade han fått prioritera om och jag tjänat egna pengar - och han mindre - hans inkomst var beroende av min insats -- alltså våra pengar.
Jag anser egentligen att man inte skall behöva lagstifta för att fäder skall ta ut sina dagar - men eftersom det tycks vara enda vägen så kan jag se det som en tillfällig lösning till män faktiskt börjar ta ut sina dagar. Vi kan inte vänta femtio år på att få bort skevheten i uttaget - det är inte rättvist mot de generationer som skall ut på arbetsmarknaden under de femtio åren. Varför skall våra barnbarn och barnbarnsbarn betala för att låginkomsttagare idag skall få ha valfrihet.