Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-15, 23:18
  #1
Medlem
Har länge haft problem med datorn, då den endast 1/10 gånger "startar upp". Resterande gånger så får moderkortet och alla fläktar ström, men nätaggregatets fläkt den jobbar på som fan. Datorn stänger inte av sig automatiskt heller, utan det måste man göra manuellt med powerknappen.

Nu härom dagen bytte jag upp mig med nytt moderkort, processor och minne. Problemet är nu ett faktum, datorn går in i det här läget 10/10 och nätaggregatet blåser för halv storm.

Det enda logiska borde vara att felet ligger hos min gamla PSU när moderkortet och processorn är nytt, eller kan felet finnas i kablaget? Borde jag byta ut nätaggregatet? Vassp?

Nätaggregatet är ett sånthär: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=393580
Citera
2011-06-15, 23:26
  #2
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalMustasch
Har länge haft problem med datorn, då den endast 1/10 gånger "startar upp". Resterande gånger så får moderkortet och alla fläktar ström, men nätaggregatets fläkt den jobbar på som fan. Datorn stänger inte av sig automatiskt heller, utan det måste man göra manuellt med powerknappen.

Nu härom dagen bytte jag upp mig med nytt moderkort, processor och minne. Problemet är nu ett faktum, datorn går in i det här läget 10/10 och nätaggregatet blåser för halv storm.

Det enda logiska borde vara att felet ligger hos min gamla PSU när moderkortet och processorn är nytt, eller kan felet finnas i kablaget? Borde jag byta ut nätaggregatet? Vassp?

Nätaggregatet är ett sånthär: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=393580

Förstår ärligt talat inte att du vågar trycka in ny hårdvara till ett nätagg som du misstänker är felaktigt.

Men får faktiskt erkänna att jag inte riktigt förstår exakt vad det är som händer när datorn inte "startar upp"? Moderkortet får ström säger du? Kommer du någonvart i starten? In i bios etc?

Ser två alternativ, skaffa en multimeter och mät spänningen i kablarna på nätagget eller skaffa ett nytt nätagg och testa med det.
Citera
2011-06-15, 23:34
  #3
Medlem
Misstänkt och misstänkt, jag har alltid upplevt det som ett fel av mindre betydelse. Det har ju fungerat när man väl fått igång det, det är först nu efter bytet det har slutat fungera helt och hållet och jag börjar undra.

Moderkortet får ström, alla fläktar och LEDs får ström. Nätfläkten drar igång för full hals och låter väldigt högt. Ingen respons på skärmen eller pip från moderkortets högtalare. Samma grej som innan när jag hade ny utrustning. Kan tilläggas att den gamla utrustningen fungerade skitbra, men hade några år på nacken.
Citera
2011-06-16, 00:47
  #4
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalMustasch
Misstänkt och misstänkt, jag har alltid upplevt det som ett fel av mindre betydelse. Det har ju fungerat när man väl fått igång det, det är först nu efter bytet det har slutat fungera helt och hållet och jag börjar undra.

Moderkortet får ström, alla fläktar och LEDs får ström. Nätfläkten drar igång för full hals och låter väldigt högt. Ingen respons på skärmen eller pip från moderkortets högtalare. Samma grej som innan när jag hade ny utrustning. Kan tilläggas att den gamla utrustningen fungerade skitbra, men hade några år på nacken.

Nu är jag ute på hal is men jag det låter ju onekligen som själva moderkortet får ström men inte processorn. Jag TROR att på många moderkort står ATX12V kontakten för strömförsörjningen till processorn, och det tyder ju att det skulle vara något fel på den. Har du någon gammal fläkt liggande kan du ju skala några kablar och testa om du har ström i alla kontakter på ATX12V. Men som sagt var, detta är spekulationer från min sida.
Citera
2011-06-16, 01:00
  #5
Medlem
Har samma sak på en dator här hemma, hoppar den igång om du drar ut och in strömsladden fort så den inte hinner stängas av? För det gör datorn jag har.
Citera
2011-06-16, 10:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsyketSviker
Har samma sak på en dator här hemma, hoppar den igång om du drar ut och in strömsladden fort så den inte hinner stängas av? För det gör datorn jag har.

Min dator hinner aldrig stängas av, så jag gissar på att det är nätaggregatet som har problem/inte har någon bra kontakt med moderkortet.
Citera
2011-06-16, 11:02
  #7
Medlem
Eller jo, visst, ibland hinner den stängas av kort efter man tryckt på power. Men det hjälper mig inte eftersom systemet ändå inte drar igång även om allt verkar få ström.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback