2011-06-17, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Ja antal brott /100 000 invånare är ju lägre i lärjedalens stadsdel än stadens genomsnitt, låg på 13k/100k i lärjedalen medan genomsnittet ligger på 18k/100k i hela göteborg, är ju visserligen rätt högt om man jämför med finare stadsdelar som askim eller högsbo som ligger kring ca 2k/100k. Går säkert att bo där utan några större problem, tycker dock inte det verkar speciellt mysigt att åka spårvagn in till stan, verkar ju vara helt fullknökat under rusningstid och lär vara rejält svettigt på en spårvagn packad med folk i sommarvärmen!

Källa: http://www.brottsportalen.se/index.p...=26&kommun=229

är högsbo en finare stadsdel verkligen?
Citera
2011-06-17, 12:19
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aoede
är högsbo en finare stadsdel verkligen?

Ja, det bor fler svenskar där och vissa delar är bostadsrätter. Men allt är såklart relativt. Inom Frölunda varierar det väldigt mycket till exempel.
Citera
2011-06-17, 14:23
Medlem
Jag har både bott strax intill Hjällbo och mitt i (skolspåret eller vad det nu var.. minns inte ens) och det var en helt ok upplevelse. Vi hade ett kollektiv i två stora fyror, några blonda svenskor som inte blev antastade en enda gång. Utom av småungar som kastade snöboll, det var iofs ganska obehagligt. Skulle säga att för tjejer åtminstone, så är det väst med ungar/ unga tonåringar som gärna vill vara kaxiga mot allt och alla. Sen gillade jag mataffärerna och skogsområdet intill osv, kommer ju från landet så är inte rädd för lite träd.. Hade även jättetrevliga (irakier eller nåt) grannar, som dock beklagade sig över att det numera är alltför mycket somalier (haha).

En gång trodde jag även att jag såg ett spöke. Det var en kvinna i heltäckande slöja..
Men inget hemskt alls hände under de 2 år jag bodde i Hjällbo, detsamma för bekanta som har bott i närheten. Det är nära till stan och fina lägenheter, vi hade dessutom en superb utsikt med en massa träd och vitsippor Men som någon skrev så skulle jag inte vilja bo där med familj och barn, då skolan lär var mer än lovligt segregerad.
Citera
2011-06-17, 14:27
Medlem
Jag bor i Hjällbo, är svensk med utländsk bakgrund på en sida.
Hjällbo är inte värre än någon annan stadsdel så länge du inte (precis som i många andra stadsdelar) umgås i kriminella kretsar.
Däremot kan du kanske känna lite obehag för hjällbo är inte riktigt sverige.. Det bor mycket invandrare här..
Vet att många svenskar känner obehag när dom åker hit nämligen..

Det är iallafall helt ofarligt här..
Citera
2011-06-17, 14:32
Medlem
fuckinghellstorms avatar
Tre års erfarenhet av Hjällbo. Aldrig blivit rånad, våldtagen eller mördad (uppenbarligen).
Däremot har jag vid två skilda tillfällen blivit kallad rasist utan annan tänkbar anledning än att jag är svensk. Blev lite rädd för att gå ut ett tag då, har nämligen full förståelse för om man vill misshandla eller på annat sätt skada en rasist.

Det enda jag ogillar med stället är att det är så förbannat mycket barn som springer runt överallt utan att någon vuxen har koll på dem. De cyklar utan att se sig för, river runt sopor, skriker, sparkar bollar på dörrar så det skallrar i hela trappuppgången, och för ett tag sedan såg jag en pojke som satt sig och sket mitt ute på gården (han var på tok för gammal för sånt beteende)

Men har man inget emot barn så ska det nog gå bra.
Citera
2011-06-18, 16:57
Medlem
Eirs avatar
Tackar alla för alla svar!
Speciellt er som bor där som verkligen vet hur det är där. Nu känner jag mig lugnare
Citera
2011-06-18, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eir
Tackar alla för alla svar!
Speciellt er som bor där som verkligen vet hur det är där. Nu känner jag mig lugnare

Det är hemskt där. Jag hade en tjej som bodde på sandspåret. Du får se...haha.
Citera
2011-06-18, 23:04
Medlem
Citat:
Jag har fått höra lite olika så som att utlänningarna där inte gillar svenskar, att Hjällbo inte är värre än någon annan stans i princip, att det är 90 % invandrare som lever på soc, rån etc.. Men även polare till en polare som bor där säger att de trivs bra. Ja, det är 50-50 helt enkelt..
Det ÄR 90 % invandrare ("utländsk bakgrund"), även om inte riktigt alla lever på soc. Statistiken över Hjällbo är dock allmänt jävligt deprimerande läsning: http://www4.goteborg.se/prod/G-info/...%20+%20PRI.pdf
Citera
2011-06-19, 20:58
Medlem
Eirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamSmack
Det är hemskt där. Jag hade en tjej som bodde på sandspåret. Du får se...haha.

Precisera, tack.
Citera
2011-06-19, 21:09
Bannlyst
Citat:
Precisera, tack.

Du kommer att känna dig alienerad, om du vet vad du är. Du hör inte hemma där, och de gillar inte dig.
Hur tror du det känns?
Och det är inte svenska som pratas heller. Det är andra språk som du inte förstår, och de kommer att prata över huvudet på dig och skratta åt dig.
Jag vet, för jag har varit ihop med en somalisk tjej där. Men jag gillar somalier. Hon berättade hur svenskar och hur jag uppfattades.
Citera
2011-06-20, 15:45
Medlem
Citat:
Idag fick jag och min sambo besked om att vi fått en lägenhet i Hjällbo.
Jättefin och stor lägenhet dessutom. Men jag kände lite obehag när jag gick där
då jag har läst lite om området och tidigare mord/rån/våldtäkter etc. här på Flashback.

Nojar jag i onödan? Hur är det där?
Jag har fått höra lite olika så som att utlänningarna där inte gillar svenskar, att Hjällbo inte är värre än någon annan stans i princip, att det är 90 % invandrare som lever på soc, rån etc.. Men även polare till en polare som bor där säger att de trivs bra. Ja, det är 50-50 helt enkelt..

Jag vill helst se svar från personer som bott/bor där, eller vet hur det är där.
Jag vill alltså helst inte ha svar från folk som tror att de vet hur det är där och kommer med kommentarer så som
"Se upp för alla äckel-blattar som säkert kommer att våldta dig" etc.

Jag har själv bott i Eriksbo som är ett ganska lugnt område om man jämför med Hjällbo!
Är du svensk så får du garanterat se upp!
Citera
2011-06-20, 21:00
Bannlyst
Citat:

När jag flyttade till Göteborg så fick jag höra hela tiden: "Ska du bo i Kviberg?! Fyfan, du kommer bli rånad och mördad på en gång" Men det har varit jättelugnt och mysigt här under denna tid. Vi har trivts skitbra! Samma sak med polare som bor i Bergsjön och Kortedala, de får höra hela tiden av folk ( som inte ens bott där! ) att det är förjävligt att bo där men de trivs jättebra där dom med.

Flytta inte till hjällbo!!!!

klart du tycker det är lugnt i kviberg, det är ju rena dagiset jämfört med hjällbo, angered och eriksbo och allt vad det heter.

förstår att ni måste flytta om ni hyr i andra hand, men låt hjällbo vara absolut sista alternativet! (även efter alternativ 35, bo på centralstationen)

är det:
A något av de stora bolagen ni bor hos nu?
B eller flyttar till?
C eller både och?

facit

A kolla med deras intern kö. böna och be! borde inte vara några problem med att få en annan lägenhet i kortedala

B Tro inte på deras snack om att man kan byta via internkön. räkna med minst 6-7 år för att hamna i ett okej /ganska populärt område

C you're fucked. ni blir av med era poäng och hamnar sist på listan. se "B"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in