• 1
  • 2
2011-06-15, 22:09
Medlem
Eirs avatar
Idag fick jag och min sambo besked om att vi fått en lägenhet i Hjällbo.
Jättefin och stor lägenhet dessutom. Men jag kände lite obehag när jag gick där
då jag har läst lite om området och tidigare mord/rån/våldtäkter etc. här på Flashback.

Nojar jag i onödan? Hur är det där?
Jag har fått höra lite olika så som att utlänningarna där inte gillar svenskar, att Hjällbo inte är värre än någon annan stans i princip, att det är 90 % invandrare som lever på soc, rån etc.. Men även polare till en polare som bor där säger att de trivs bra. Ja, det är 50-50 helt enkelt..

Jag vill helst se svar från personer som bott/bor där, eller vet hur det är där.
Jag vill alltså helst inte ha svar från folk som tror att de vet hur det är där och kommer med kommentarer så som
"Se upp för alla äckel-blattar som säkert kommer att våldta dig" etc.
Citera
2011-06-15, 22:10
Bannlyst
Ja men du kommer säkert bli rånad av några blattar.

Detta var inget skämt, hjällbo är förjävligt
Citera
2011-06-15, 22:15
Medlem
Eirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afuhren
Ja men du kommer säkert bli rånad av några blattar.

Detta var inget skämt, hjällbo är förjävligt

Har du bott där?
Har du varit med om något där eller någon du känner som varit där?
Citera
2011-06-15, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eir
Har du bott där?
Har du varit med om något där eller någon du känner som varit där?

Ärligt talat, nej Men vafan, det har ju ett dåligt rykte av en anledning. Hitta ett annat ställe att bo på!
Citera
2011-06-15, 22:32
Medlem
Eirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afuhren
Ärligt talat, nej Men vafan, det har ju ett dåligt rykte av en anledning. Hitta ett annat ställe att bo på!

Eh, ja?

När jag flyttade till Göteborg så fick jag höra hela tiden: "Ska du bo i Kviberg?! Fyfan, du kommer bli rånad och mördad på en gång" Men det har varit jättelugnt och mysigt här under denna tid. Vi har trivts skitbra! Samma sak med polare som bor i Bergsjön och Kortedala, de får höra hela tiden av folk ( som inte ens bott där! ) att det är förjävligt att bo där men de trivs jättebra där dom med.

Min polare däremot som bor på Linné har varit med om obehagliga saker, och Linné anses ju som bland de finaste ställena i Göteborg. Medan jag och min sambo som typ bor i Kortedala inte varit med om någonting alls!

Hade vi kunnat skaffa ett annat ställe att bo på så skulle vi självklart göra det. Hjällbo ligger ju inte direkt högt på listan, men det är ett ställe som vi tänkte bo tills något annat bra kommer.
Denna lägenhet var den enda hittills man kunde flytta in i på direkten. Hellre en fin, stor lägenhet i Hjällbo än hemlös! Vårat 2a handskontrakt i Kviberg går ut denna månad nämligen.
Citera
2011-06-15, 22:50
Medlem
HolyCraps avatar
Jag skulle kunna tänka mig att bo i Hjällbo, visst det är mycket invandrare men det är ju inget Mogadishu precis.

Det är nära till vagnen så det finns förbindelser till både stan och Angered Centrum.
Det verkar vara ett hyfsat ställe att bo på.
Vill man bo på ett problemfritt ställe så ska man inte bo i Göteborg, eftersom att hela Göteborg börjar likna en skitande röv.

Vill man ha lugn och ro så får man helt enkelt flytta ut till landet. (Eller kanske till och med ut ur.)
Citera
2011-06-15, 23:06
Medlem
Eirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolyCrap
Jag skulle kunna tänka mig att bo i Hjällbo, visst det är mycket invandrare men det är ju inget Mogadishu precis.

Det är nära till vagnen så det finns förbindelser till både stan och Angered Centrum.
Det verkar vara ett hyfsat ställe att bo på.
Vill man bo på ett problemfritt ställe så ska man inte bo i Göteborg, eftersom att hela Göteborg börjar likna en skitande röv.

Vill man ha lugn och ro så får man helt enkelt flytta ut till landet. (Eller kanske till och med ut ur.)

Haha, exakt!

Alla områden i Göteborg är galna på sitt sätt.
Citera
2011-06-15, 23:17
Medlem
Har inte bott i hjällbo, men det är ett skit område som man inte vill bo på.

Man kan säkert bor var som helst och trivas precis som andra skriver i tråden.

Men i hjällbo bor det mycket eller bara invandrare och det är många kriminella som bor där.

Sen kan säkert du bo där utan att ha några problem men jag skulle aldrig någonsin flytta dit.
Citera
2011-06-15, 23:35
Medlem
Maniks avatar
Bodde där när jag var yngre. Grejen med hjällbo är att det ser väldigt mycket olika ut beroende på vart i området man bor. Det finns idyll-områden (bland annat fotbollsvägen osv) där man kan trivas riktigt bra samtidigt som det finns ordentliga rövhållställen (sandspåret, skolspåret, bergsgårdsgärdet) där du är omgiven av somalier och annat patrask. Problemet är att om du mot förmodan hamnar på ett bra ställe så har du ändå den obekväma oturen att behöva åka spårvagn och buss med massa jobbigt folk. Dessutom, om du har barn eller om du är i funderingar att skaffa några, så garanterar du dem sämre skola och utbildning genom att flytta dit.

Sammanfattningsvis: Om du inte är särskilt kräsen så flytta dit - det är trots allt billigt boende och hyfsat nära stan (13 min med spårvagn, har jag för mig). I annat fall rekommenderar jag att du letar vidare.
Citera
2011-06-16, 00:14
Medlem
cdxz11s avatar
Ja antal brott /100 000 invånare är ju lägre i lärjedalens stadsdel än stadens genomsnitt, låg på 13k/100k i lärjedalen medan genomsnittet ligger på 18k/100k i hela göteborg, är ju visserligen rätt högt om man jämför med finare stadsdelar som askim eller högsbo som ligger kring ca 2k/100k. Går säkert att bo där utan några större problem, tycker dock inte det verkar speciellt mysigt att åka spårvagn in till stan, verkar ju vara helt fullknökat under rusningstid och lär vara rejält svettigt på en spårvagn packad med folk i sommarvärmen!

Källa: http://www.brottsportalen.se/index.p...=26&kommun=229
Citera
2011-06-16, 20:55
Medlem
Mikaelias avatar
Har en vän som råkar bo där ute sen nu pga av separation med hans tjej, enda lägenheten han fick tag på med kort varsel.
Han har blivit knivrånad två gånger och misshandlad en gång.
Jag tror det funkar att bo där en kort period om man rör sig ute dagtid. Skulle aldrig gå där själv på natten.
Gillar du mångkulturen så passar detta område dig jätte bra.
Citera
2011-06-16, 21:18
Medlem
Väldigt svart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem