2019-03-14, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandarabilla
Till och med jag fattar detta som är hyfsat ny i förhållande till dig som är "veteran" i tråden:

Cashbackworld tar tydligen alltid 1% av köpet medan välgörenhetsdelen varierar 0,5-1% .

Om vi kollar på dina exempel:

3% + 2,5 SP + 1% vänskapsbonus + 1% till Bluff & Båg AB + 0,5% välgörenhet = 8%
2% + 1 SP + 1% vänskapsbonus + 1% till Bluff & Båg AB + 1% välgörenhet = 6%
1% + 1 SP + 1% vänskapsbonus + 1% till Bluff & Båg AB + 1% välgörenhet = 5%
Ingen av matbutikerna går in på mer än 8%!

I vilket av dessa exempel plockar Cashbackworld in 2% till sig själva som du påstår?

Sen är det det där med shoppingpoängen som du skrattar åt:

Det där med shoppingpoäng / 950 kr som kunderna får är ju rent symboliskt vid själva köpet. Vad de där shoppingpoängen visar är ju snarare hur många shoppingpoäng x 1€ som går till återbetalning av deras förköpta värdecheckar! Vanliga cashback kunder får inte dessa pengar eftersom de inga värdecheckar har att lösa in utan de går vidare till första Lyconet kund före dem i deras nätverk.

Tex: Om du får 2,5 SP / 950 kr och handlar för 950 kr så får du som vanlig kund 2,5 SP för erbjudanden. Dessa har ju typ noll kr i värde när de delas ut. Men om du är med i Lyconet får du även de 2,5 x 9,50 kr i återbetalning som betalas av företaget vid köpet. Det betalas alltså inte ut för dubbla SP vid själva köpet utan pengarna går då endast till återbetalning av en Lyconetares värdecheck!

Värdet av SP för erbjudanden står ju sedan respektive butik för då de erbjuder dessa erbjudanden - typ som extra lockbete (inget ovanligt att butiker erbjuder kunder något extra).

Svårt?

Jävlar alltså, hur många år har du harvat denna tråd utan fatta det mest basala med deras upplägg?

Personligen skiter jag i Lyconet delen men jag gillar deras kortdel jävligt mycket!

Älskar spara mina pengar och tar alla chanser jag kan få!

Åter igen stackars klappmongo - så missar du det väsentliga...
Den lista du fått skickat av ett klappmongo stämmer inte med deras hemsida.

Listan från klappmongo = 11 Mat & Dryck 11.05 Matbutik 5,00

Och här är ditt inlägg

Stackars klappmongo - enligt listan från ditt klappmongo skall dom ju endast betala 5%?
Och var kommer din % för välgörenhet in? Det är ingenting som butiker betalar - det är något som Bluff å Båg betalar när dom känner för det.

Och för att besvara följande - IGEN
I vilket av dessa exempel plockar Cashbackworld in 2% till sig själva som du påstår?

Nej - precis på samma sätt som du trollar med "Välgörenhetsprocent" ovan så är det en okänd faktor - men det MÅSTE ligga ett påslag till själva företaget Bluff å Båg på varje transaktion - annars lever dom på endast på att klappmongon köper molnandelar och det håller inte i alla evighet.

Och den här texten visar vilket klappmongo du är och hur lite koll du har på vardagsekonomi.

Personligen skiter jag i Lyconet delen men jag gillar deras kortdel jävligt mycket!

Två anledningar till att INTE vara gratis medlem (Inget klappmongo har fortfarande i tråden kommit med ett enda hållbart argument att vara gratismedlem)

A) Om du ska spara pengar så går du inte till alla småbutiker med klappmongon eftersom du sparar inte pengar - dina matkassar/varor blir DYRARE än att gå till de stora kedjorna och använda deras egna medlemskap och rabatter

B) Att vara gratismedlem sponsrar Ponziverksamheten - vilket indirekt gör att gratismedlemmar sponsrar en brottslig (eller jävlig gråzonaktig) verksamhet.
Citera
2019-03-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ok! Tack för svaret! Någon som inte hatar detta som kan ge ett nyanserat svar hur det är tänkt fungera?
Troligtvis hade dom tänkt något liknande som "Onecoin" och deras handelsplats "Dealshaker" och att betalande medlemmar skulle få en "virtuell valuta" att handla för hos klappmongon.

Nu när Onecoin är helt nedskjutna och Greenwood med flera sitter och babblar för FBI och anger hela tänket så kommer hela denna idé med Virtuell Valuta från Lyoness aldrig att lanseras.

Tar dom den risken så lär det inte dröja länge förrens FBI knackar på dörren.
Citera
2019-03-14, 11:44
Medlem
HugSeals avatar
Har hittat en grej till som jag inte får rätsida på.

Jag skall kanske starta detta med att säga att jag kommer försöka representera lyconets bild av hur deras kompensationsplan ser ut, inte mina egna värdering av denna.

De har ju sin kompensationsplan:
Lyconet Kompensationsplan
Som på många sätt verkar skriven för att göra den svår att tyda.

Jag vet som sagt egentligen inte mer än att min bekanta kallar sig "passiv medlem" och betalar in ca 1500:-/månad. Hen har även fått ett "Grattis, du är på career level 2" certifikat (fint papper trycker de på iallafall)

Jag tolkar detta som att det handlar om Lyconet Balance Program och som jag tolkar det så handlar det om att man som privatperson skaffar en "Personal Unit". Detta genom att via inbetalningar köpa "Shopping Points"

Sedan tillkommer "Bonus Units" som då skapas när tillräckligt många andra personer skapar units till vänster och höger om din unit (vad inebär vänster och höger? Ungefär samma sak gäler "Transer Units"

Det finns även "Customer Units" men de är kopplade till personens "lifeline" och alltså inte aktuellt för någon som säger sig vara passiv och inte vill rekrytera nya kunder.

De har fem balanskategorier som går från personlig upp till internationell. Är det här som Lyconets tanke kring att som passiv medlem tjäna pengar ligger?

Som jag förstått denna biten så handlar det alltså om att den nationella balansen och uppåt skapar units utifrån shoppingvolymen i landet.

Utifrån dessa units så delar Lyconet ut "Balance Commission" beroende på balance category och ju fler units du har omkring dig desto större utbetalning skickar de ut.

Balance category verkar bero på antalet shopping points därcategory 4 är 24ggr fler poäng än kategori 1 och kategori 5 är 80 ggr så många. I runda slängar en tredubbling för varje nivå.

Är det någorlunda rätt uppfattat kring hur Lyconet hävdar att deras system fungerar?

För då tolkar jag det som att tanken som passiv medlem är att man sköper "units" och när sedan tillräckligt många i resten av världen har köpt fler units så får man kommission på detta.

Om en överväldigande del av units hade skapats när folk hade använt sitt cashbackkort och på den vägen skaffat shopping points så skulle det enligt norsk lag inte vara ett pyramidspel?

Men nu är det så att mer än 90% av deras omsättning kommer från att folk betalar in mer pengar för att skaffa units och att de flesta units folk får kommision för inte är via shopping utan från andra människor som i sin tur köper units.

Jag började läsa på om detta i måndags och Lyconets egna papper är svårtydda så om jag har missuppfattat något så rätta mig gärna.

Men om jag har fattat det rätt så kan jag ju peka på lyconets egna papper i kombination med rapporten från Norge som visade 90/10 fördelningen som argument.

Om de själva visar att kompensationen kommer från att andra människor dels shoppar och dels köper units, och den norska rapporten visar att det knappt är några som shoppar och väldigt många som köper units så är det ju väldigt tydligt att du har ett pyramidformat spel där det krävs att fler och fler personer under dig köper units.

Tack för alla svaren hittills. Jag tänkte prata med min bekanta ikväll eller imorgon och har förberett mig med ett gäng länkar och lite ihopskriven text. Men då kan jag komplettera med Lyconets egna papper.

Berättar hur det går efter samtalet.
Citera
2019-03-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Om en överväldigande del av units hade skapats när folk hade använt sitt cashbackkort och på den vägen skaffat shopping points så skulle det enligt norsk lag inte vara ett pyramidspel?

Men nu är det så att mer än 90% av deras omsättning kommer från att folk betalar in mer pengar för att skaffa units och att de flesta units folk får kommision för inte är via shopping utan från andra människor som i sin tur köper units

Korrekt - vad dandarabilla bör tänka på är det som många klappmongon missar...

Om man tar bort inkomsten i företaget som kommer från alla Unitsköp/Molnplaceringar så finns det , i princip , inte mycket inkomst kvar.

Det dandarabilla juddrar om att "2% förtjänst till Flretaget finns ingenstans och det betalar inte butikerna" kan omöjligen stämma - det handlar om enkel företags ekonomi.

Lyoness/CashbackWorld/Bluff å Båg kan inte bygga sin verksamhet helt och hållet på att hitta klappmongon som är helt dumma i huvudet och betalar för ingenting.

Det finns anställda i företaget - företaget har en löpande kostnad för dessa , inklusive terminalkostnader m.m..
All denna kostnad måste bäras av butikerna (Klappmongon) som är anslutna - för om butikerna som är anslutna inte betalar för att vara anslutna - och inga klappmongon är tillräckligt dumma i huvudet för att käpa luft - så finns det inga pengar för att betala hyror - löner o.s.v. i företaget.

SKulle vara riktigt lattjo och se detta bluff å båg företags årsredovisning och se hur dom redovisar inkomsterna från de som köpt luft - och hur dom redovisar skulderna till alla sektmedlemmar (Skulder som aldrig kommer att betalas , eftersom handeln aldrig inträffar)
Citera
2019-03-14, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Åter igen stackars klappmongo - så missar du det väsentliga...
Den lista du fått skickat av ett klappmongo stämmer inte med deras hemsida.

Listan från klappmongo = 11 Mat & Dryck 11.05 Matbutik 5,00

Och här är ditt inlägg

Stackars klappmongo - enligt listan från ditt klappmongo skall dom ju endast betala 5%?
Och var kommer din % för välgörenhet in? Det är ingenting som butiker betalar - det är något som Bluff å Båg betalar när dom känner för det.

Och för att besvara följande - IGEN

Nej - precis på samma sätt som du trollar med "Välgörenhetsprocent" ovan så är det en okänd faktor - men det MÅSTE ligga ett påslag till själva företaget Bluff å Båg på varje transaktion - annars lever dom på endast på att klappmongon köper molnandelar och det håller inte i alla evighet.

Och den här texten visar vilket klappmongo du är och hur lite koll du har på vardagsekonomi.

Två anledningar till att INTE vara gratis medlem (Inget klappmongo har fortfarande i tråden kommit med ett enda hållbart argument att vara gratismedlem)

A) Om du ska spara pengar så går du inte till alla småbutiker med klappmongon eftersom du sparar inte pengar - dina matkassar/varor blir DYRARE än att gå till de stora kedjorna och använda deras egna medlemskap och rabatter

B) Att vara gratismedlem sponsrar Ponziverksamheten - vilket indirekt gör att gratismedlemmar sponsrar en brottslig (eller jävlig gråzonaktig) verksamhet.
Möjligtvis har jag missförstått den där grejen med välgörenheten? Men listan såg jag på hans inlogg och bad därför få kopia på det!

Listan riktar sig väl till dom som jobbar mot företagen, vad de går in på för olika procentsatser!
My misstake!

Det var ju du som påstod att de tjänade 2%, inte jag! Förklara hur du tänkte med det påståendet istället!

Sen det där med att gå till stora kedjor enbart - glömde säga att jag även gillar levande centrum och mångfald av mindre butiker! En liten kompromiss man ibland får göra! Men de har ju även andra kunder som handlar där UTAN få den rabatten jag får så vem fan är klappmongo då?

Sen kan jag köpa citygross och elgigantens presentkort genom presentkort! Skitsamma att de inte har direkt samarbete - min plånbok tackar för pengarna jag fick tillbaka! Du o jag går ditt samma dag - jag med presentkort, du utan! Vem är Klappmongot då?
Citera
2019-03-14, 15:27
Bannlyst
Citat:
Har hittat en grej till som jag inte får rätsida på.

Jag skall kanske starta detta med att säga att jag kommer försöka representera lyconets bild av hur deras kompensationsplan ser ut, inte mina egna värdering av denna.

De har ju sin kompensationsplan:
Lyconet Kompensationsplan
Som på många sätt verkar skriven för att göra den svår att tyda.

Jag vet som sagt egentligen inte mer än att min bekanta kallar sig "passiv medlem" och betalar in ca 1500:-/månad. Hen har även fått ett "Grattis, du är på career level 2" certifikat (fint papper trycker de på iallafall)

Jag tolkar detta som att det handlar om Lyconet Balance Program och som jag tolkar det så handlar det om att man som privatperson skaffar en "Personal Unit". Detta genom att via inbetalningar köpa "Shopping Points"

Sedan tillkommer "Bonus Units" som då skapas när tillräckligt många andra personer skapar units till vänster och höger om din unit (vad inebär vänster och höger? Ungefär samma sak gäler "Transer Units"

Det finns även "Customer Units" men de är kopplade till personens "lifeline" och alltså inte aktuellt för någon som säger sig vara passiv och inte vill rekrytera nya kunder.

De har fem balanskategorier som går från personlig upp till internationell. Är det här som Lyconets tanke kring att som passiv medlem tjäna pengar ligger?

Som jag förstått denna biten så handlar det alltså om att den nationella balansen och uppåt skapar units utifrån shoppingvolymen i landet.

Utifrån dessa units så delar Lyconet ut "Balance Commission" beroende på balance category och ju fler units du har omkring dig desto större utbetalning skickar de ut.

Balance category verkar bero på antalet shopping points därcategory 4 är 24ggr fler poäng än kategori 1 och kategori 5 är 80 ggr så många. I runda slängar en tredubbling för varje nivå.

Är det någorlunda rätt uppfattat kring hur Lyconet hävdar att deras system fungerar?

För då tolkar jag det som att tanken som passiv medlem är att man sköper "units" och när sedan tillräckligt många i resten av världen har köpt fler units så får man kommission på detta.

Men nu är det så att mer än 90% av deras omsättning kommer från att folk betalar in mer pengar för att skaffa units och att de flesta units folk får kommision för inte är via shopping utan från andra människor som i sin tur köper units.

Jag började läsa på om detta i måndags och Lyconets egna papper är svårtydda så om jag har missuppfattat något så rätta mig gärna.

Men om jag har fattat det rätt så kan jag ju peka på lyconets egna papper i kombination med rapporten från Norge som visade 90/10 fördelningen som argument.

Om de själva visar att kompensationen kommer från att andra människor dels shoppar och dels köper units, och den norska rapporten visar att det knappt är några som shoppar och väldigt många som köper units så är det ju väldigt tydligt att du har ett pyramidformat spel där det krävs att fler och fler personer under dig köper units.

Tack för alla svaren hittills. Jag tänkte prata med min bekanta ikväll eller imorgon och har förberett mig med ett gäng länkar och lite ihopskriven text. Men då kan jag komplettera med Lyconets egna papper.

Berättar hur det går efter samtalet.
Tror nog du fattat det ganska korrekt, det mesta!
Som jag fattat det kan dina enheter skapas på två sätt:

1. Antingen så konsumerar du och de i ditt nätverk (som är enbart cashback kunder) och då skapas det shoppingpoäng genom köpen. När du fått ihop 50 SP kan du lägga dem till en enhet och in i systemet. Upprepa detta tills du fått 70 st efter och då har den första enheten gjort sitt - betalat ut typ 1000 kr cash + 3800 i en bonuscheck + 4 bonusenheter som ger 1000 kr var efter hand.

2. Eftersom alt 1 tar tid om du inte har ett större nätverk så kan du köpa dessa 50 SP genom en rabattvärdecheck och sedan genom konsumtion få dessa pengarna tillbaka.

Det är väl alternativ 2 som blivit helt jäkla tokigt eftersom de flesta Lyconetare inte fattat att det måste konsumeras också utan bara satsat på en jäkla massa enheter ivrigt påhejade av de som vill få en karriär, därav den sjuka obalansen mellan konsumtion och insättning!
Helt befogad kritik för det kan inte vara tanken med ett shoppingnätverk!

Så om de kunde få balans i detta så kan jag tänka mig Lyconet, inte innan dess! De får väl tvinga sina medlemmar att balansera upp skiten!

Förespråkar konsumtionen med deras kort - inte Lyconet!

Ungefär så här har jag fattat det! Bra poäng från din sida!
Citera
2019-03-14, 15:29
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Sen kan jag köpa citygross och elgigantens presentkort genom presentkort! Skitsamma att de inte har direkt samarbete - min plånbok tackar för pengarna jag fick tillbaka! Du o jag går ditt samma dag - jag med presentkort, du utan! Vem är Klappmongot då?

Om man inte har några som helst problem med att stödja organiserad brottslighet för att få ihop några kronor.
Citera
2019-03-14, 15:36
Medlem
Citat:
Möjligtvis har jag missförstått den där grejen med välgörenheten? Men listan såg jag på hans inlogg och bad därför få kopia på det!

Listan riktar sig väl till dom som jobbar mot företagen, vad de går in på för olika procentsatser!
My misstake!

Det var ju du som påstod att de tjänade 2%, inte jag! Förklara hur du tänkte med det påståendet istället!

Sen det där med att gå till stora kedjor enbart - glömde säga att jag även gillar levande centrum och mångfald av mindre butiker! En liten kompromiss man ibland får göra! Men de har ju även andra kunder som handlar där UTAN få den rabatten jag får så vem fan är klappmongo då?

Notering - BRA - nu inser du att listan är åt helvette fel och den du fått listan av ljuger - precis som alla klappmongon!

Fetstilt 1 - Inga konstigheter
Bluff å Båg har inga klappmongon som "köper moln" eller andra påhittade produkter
Effekt? Enda inkomsten är då från de klappmongon som tar emot korten - detta skall alltså bekosta hyror - löner o.s.v. för hela företaget

Den ordinarie verksamheten kan inte bekostas enbart av att klappmongon pumpar in pengar i företaget för ingenting tillbaka. (eller iof - som klappmongon säger... "SSSSNNNNAAAARRRRTTTT")

Alltså - Alla klappmongobutiker MÅSTE betala en avgift för varje transaktion till Bluff å Båg AB.
Och mest troligt ligger den , -isch , på 2-3%

Festilt 2 - Jadu , det klappmongot är du - exakt detta har redan behandlats i tråden
Varför?
A) Vid betalande med presentkort så får man inte använda andra rabatter (Står klart och tydligt i deras avtalsvillkor) vilket gör att vi vanliga svensson som betalar med bonuskort och/eller bankkort får den bonusen som dessutom överstiger Bluff å Båg procent.

B) Vi vanliga svensson behöver inte göra någonting - utan vi går direkt och handlar och får bättre bonus. Vi behöver inte planera konstant , bara för att beställa presentkot , för att jaga 1-2% tillbaka.

C) Jag med flera handlar på små butiker , men det är så extremt sällan så den 1-2% kan jag gott vara helt utan. Eftersom det handlar om max 50:- (i.e. 5000:- inköp) på ett år.
Det skulle vara en helt annan sak om vi tittade på budgetposten för mat som ligger på 60-80k per år - men där lyfter jag med alla andra svensson 4-6% om inte mer.
Notera denna 4-6% i samband med B där ni klappmongon beställer presentkort och vi går och handlar när vi vill - hur vi vill....

Ställ dig dessa två enkla frågor
- "Varför vill inte de stora kedjorna vara med i denna framgångsaga? ICA?COOP? Stadium? Inter Sport? o.s.v.
- "Varför tvingar företaget Bluff å Båg alla butiker att ha separat kortterminal? Det är extremt enkelt att lägga in sig via BABS eller andra existerande terminaler vilket tar bort alla anslutningskostnader för ALLA butiker och helt plötsligt skulle konceptet fungera i ALLA butiker....."

Sedan den svåraste frågan för alla klappmongon som varken du eller annat klappmongo kommer att besvara...
- "Vad händer med företaget om dom tar bort möjligheten för klappmongon att köpa molnandelar/Units. Om dom gör det skulle dom ju vara lagliga i ALLA länder i världen och ett renodlat Bonuskortföretag?"
Citera
2019-03-14, 16:12
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
A) Vid betalande med presentkort så får man inte använda andra rabatter (Står klart och tydligt i deras avtalsvillkor) vilket gör att vi vanliga svensson som betalar med bonuskort och/eller bankkort får den bonusen som dessutom överstiger Bluff å Båg procent.

Har du en länk till dessa avtalsvillkor för exempelvis stadium och ica? Jag letar runt på deras sidor men hittar det inte.
Citera
2019-03-14, 16:16
Medlem
Citat:
Har du en länk till dessa avtalsvillkor för exempelvis stadium och ica? Jag letar runt på deras sidor men hittar det inte.

https://www.ica.se/ica-kort/bonus/
"Poäng utgår heller inte på presentkort, tobak, lotter, tips, spel, biljetter eller vid betalning av tjänster exempelvis uthyrning av film. Krediteringar, rabatter, rabattkuponger, tillgodokvitton, returglaskvitton etc berättigar inte heller till poäng."
Citera
2019-03-14, 17:02
Bannlyst
Citat:

Festilt 2 - Jadu , det klappmongot är du - exakt detta har redan behandlats i tråden
Varför?

B) Vi vanliga svensson behöver inte göra någonting - utan vi går direkt och handlar och får bättre bonus. Vi behöver inte planera konstant , bara för att beställa presentkot , för att jaga 1-2% tillbaka.

C) Jag med flera handlar på små butiker , men det är så extremt sällan så den 1-2% kan jag gott vara helt utan. Eftersom det handlar om max 50:- (i.e. 5000:- inköp) på ett år.
Det skulle vara en helt annan sak om vi tittade på budgetposten för mat som ligger på 60-80k per år - men där lyfter jag med alla andra svensson 4-6% om inte mer.
Notera denna 4-6% i samband med B där ni klappmongon beställer presentkort och vi går och handlar när vi vill - hur vi vill....

Har du knarkat länge?
Klart som fan jag får samma rabatter och erbjudanden på Citrygross och Elgiganten som du även om jag betalar med presentkort! De är ju för helsike endast ett betalningsmedel som allt annat!

Om jag går till Citygross och betalar med presentkort (2% tillbaka) som jag köpte med mitt kreditkort (kortbonus) via CashbackWorld så är det väl klart som fasen jag får ta del av alla deras erbjudanden! Får titt som tätt 10% med Citygross egen app!

Fjant!
Citera
2019-03-14, 17:04
Bannlyst
Citat:
https://www.ica.se/ica-kort/bonus/
"Poäng utgår heller inte på presentkort, tobak, lotter, tips, spel, biljetter eller vid betalning av tjänster exempelvis uthyrning av film. Krediteringar, rabatter, rabattkuponger, tillgodokvitton, returglaskvitton etc berättigar inte heller till poäng."
Men fan Pellets.....de menar ju att du inte FÅR poäng när du köper följande varor: "presentkort, tobak, lotter, tips, spel, biljetter eller vid betalning av tjänster exempelvis uthyrning av film"

Var står det att du inte får poäng när du BETALAR med PRESENTKORT?

Saknar du läsförståelse helt?
Senast redigerad av dandarabilla 2019-03-14 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in