Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-14, 13:16
  #1
Medlem
Tjena FB!

Har match ikväll i fotboll och är lite orolig över min fot.

Har varit små/halv skadad en längre period och har en svag fotled och foten är ej så rörlig heller,

Jag har lirat fotboll MED fotledsstödet futuro och jag orkar lira en stund utan smärta (utan stödet/skyddet kan jag knappt jogga utan smärta)

Sen igår vid 19-20.00 drog jag till thaimassage och hon bland annat lade voltaren liknande grej 2ggr på främre delen av foten(inte fotleden), igår haltade jg lite smått efteråt pga bedövningskänslan och nu när jag vaknade kändes deg bättre men vet ej om jag ska lira pga voltaren liknande krämen hon lade på min skadade fot,

Har krämet inte effekt längre?

och huvudfrågan ska jag lira? (isf med stödet ofc)

Snabbt svar tack !!!
Citera
2011-06-14, 13:18
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av avvanladre
Tjena FB!

Har match ikväll i fotboll och är lite orolig över min fot.

Har varit små/halv skadad en längre period och har en svag fotled och foten är ej så rörlig heller,

Jag har lirat fotboll MED fotledsstödet futuro och jag orkar lira en stund utan smärta (utan stödet/skyddet kan jag knappt jogga utan smärta)

Sen igår vid 19-20.00 drog jag till thaimassage och hon bland annat lade voltaren liknande grej 2ggr på främre delen av foten(inte fotleden), igår haltade jg lite smått efteråt pga bedövningskänslan och nu när jag vaknade kändes deg bättre men vet ej om jag ska lira pga voltaren liknande krämen hon lade på min skadade fot,

Har krämet inte effekt längre?


och huvudfrågan ska jag lira? (isf med stödet ofc)

Snabbt svar tack !!!

Citera
2011-06-14, 13:23
  #3
Avstängd
Fick du happy endning?

I övrigt har jag svårt att se hur just thaimassage skulle vara befogat för din fotskada, men om du får mamsen att betala "startavgiften" så du själv kan betala runken så gillar jag ditt upplägg.
Citera
2011-06-14, 13:46
  #4
Medlem
Mr.Lis avatar
Ju mer du spelar med skydd desto svagare kommer din fotled bli. Tejpa istället på matcher då det ger bättre skydd mot fotledsdistorsion, på träning kör du utan med undantag för matchspel. Följ detta i kombination med fotledsträning (balansbräda etc) och du kommer vara skadefri på nolltid!

Och som svar på dina frågor:
Krämen har troligtvis inte effekt längre
Du kan spela men jag rekommenderar att du gör det tejpad de närmaste 2-3 veckorna
Citera
2011-06-14, 14:34
  #5
Medlem
Kiggzors avatar
Tejpa skiten om något
sen skulle knappast jag spela i ditt läge, då risken är att man försvinner ännu längre
Citera
2011-06-15, 14:54
  #6
Medlem
Tack för svaren allesammans!

Har hittat lite sidor på nätet där de visar hur man tejpar korrekt runt foten, fotöed, vrist etc

1. Om man tejpar är det då lika effektivt som min futuro fotledsstöd jag använt mig av när jag springer/ spelar fotboll etc?

2. Vad är fördelarna och nackdelarna med tejp jämfört med futuro fotledsstöd?
__________________
Senast redigerad av avvanladre 2011-06-15 kl. 14:59.
Citera
2011-06-15, 16:58
  #7
Medlem
Mr.Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avvanladre
Tack för svaren allesammans!

Har hittat lite sidor på nätet där de visar hur man tejpar korrekt runt foten, fotöed, vrist etc

1. Om man tejpar är det då lika effektivt som min futuro fotledsstöd jag använt mig av när jag springer/ spelar fotboll etc?

2. Vad är fördelarna och nackdelarna med tejp jämfört med futuro fotledsstöd?
Effektivare, när du tejpar kan du på ett mycket bättre sätt ge stöd på rätt ställen för att förhindra extrema vridningar. Kan inte säga så mycket om fördelar/nackdelar men min erfarenhet säger mig att de som använt fotledsskydd i större utsträckning varit drabbade av skador då det permanenta stödet gör att det blir svårare att få styrka i foten. Därför anser jag tejp>skydd
Citera
2011-06-15, 18:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Li
Effektivare, när du tejpar kan du på ett mycket bättre sätt ge stöd på rätt ställen för att förhindra extrema vridningar. Kan inte säga så mycket om fördelar/nackdelar men min erfarenhet säger mig att de som använt fotledsskydd i större utsträckning varit drabbade av skador då det permanenta stödet gör att det blir svårare att få styrka i foten. Därför anser jag tejp>skydd

Så alltså fotledsstödet gör fotleden svagare, gör tejpen när man springer också fotleden svagare?
Citera
2011-06-15, 22:10
  #9
Medlem
pezrulezhaakons avatar
avvanladre

Tejp och andra fotledsstöd är temporära lösningar. Behöver du dem öht är det en fingervisning att du inte är tillräckligt stark för det du sysslar med.
Hellre att du avvaktar tills du blivit återställd och inte är i behov av kortsiktiga lösningar.

Annars är det helt upp till dig.
Citera
2011-06-16, 11:03
  #10
Medlem
Mr.Lis avatar
Fotledsskydden i sig gör ju inte foten svagare, däremot ska de användas som temporära lösningar precis som det skrivs ovan. Problemet är ju att du är för svag i fotledens muskulatur vilket leder till skador, med stöd låter du aldrig foten träna upp den muskulaturen som behövs för att undvika skadorna. Självklart är ju tejp inte heller bra att använda under längre tid men däremot kan det vara skönt att ha i situationer där du utsätter foten för stora påfrestningar för att slippa ännu en stukning/vrickning etc. Men framförallt måste du TRÄNA foten, kan räcka med att stå på ett ben 5 minuter om dagen för att det ska bli bättre!
Citera
2011-06-16, 12:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Li
Fotledsskydden i sig gör ju inte foten svagare, däremot ska de användas som temporära lösningar precis som det skrivs ovan. Problemet är ju att du är för svag i fotledens muskulatur vilket leder till skador, med stöd låter du aldrig foten träna upp den muskulaturen som behövs för att undvika skadorna. Självklart är ju tejp inte heller bra att använda under längre tid men däremot kan det vara skönt att ha i situationer där du utsätter foten för stora påfrestningar för att slippa ännu en stukning/vrickning etc. Men framförallt måste du TRÄNA foten, kan räcka med att stå på ett ben 5 minuter om dagen för att det ska bli bättre!

Jorå, träna den gör jag, jag har fått ett träningspass från sjukgymnast och kör rehaben varje dag

- Gummibandslyftsövningar(lyft etc): Styrka
- Balansplatta: Stabilitet/balans
- Dra ihop en handduk med bägge fötterna: Få igång lederna
- Låtsas sitta på toa och hålla vid bordet samtidigt: Utöka rörligheten lite mer

Sen lite småstreching

Sen ibland cyklar jag i lätt takt / simmar

För enligt sjukgymnasten är det bra för mig och fotleden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback