2011-06-14, 02:33
Bannlyst
Det finns en stad ett halvt Norrland ovanför Stockholm, som tror att de är en del av Stockholm. De har komplex för att de är från en liten stad som någon kilometer utanför "city" kan skymtas åkrar och lukta gödsel. Faktum är att t.o.m. inne i stadskärnan luktar det gödsel ibland. Tjejerna är nog de mest högdragna jag sett någonstans i Europa, och det märks på killarna/männen. Dessa stackars killar och män kan helt enkelt inte hantera kvinnornas stora ego, utan de blir inställsamma och lågmälda mesar. Jag själv är vittne och har bildat mig en uppfattning under lång tid jag varit i en där värdelösa och fula staden Uppsala. Värt att notera är att en uppsalare ska framstå som överdrivet akademisk, och i princip de enda (tjejer) på MSN som påbörjar varje mening med korrekt och prydligt stor bokstav. Man är duktig i Uppsala, och alla har läst alla kurser men tyvärr glömt av innehållet. Titeln är det viktigaste för en uppsalare, inte innehållet.

Uppsalabor själva bör inte kommentera denna tråd, då jag anser att den tenderar (i princip garanterat) att bli partisk.

Hur fullkomligt rätt har jag inte i exakt allt jag skrivit ovan?

Mitt exempel på en riktig Uppsala-tönt är Erik Ullenhag. Han spelar ett skådespel och är egentligen en kvinna med manliga drag (kön?). Erik Ullenhag spänner nämligen sitt Adamsäpple (implantat?) så att han ska låta som en riktig självsäker stockholmare men liknar mest en pitchad sportkommentator som gäspar konstant.

Finns det någon framgångsrik från Uppsala eller är det bara mycket yta och lite innehåll som det intryck övriga staden verkar ge? (absolut inte minst Ullenhag).
Citera
2011-06-14, 02:48
Medlem
kiwi22s avatar
Förlåt, men vem fan använder MSN fortfarande. Säger en del om dig imo.

Men för att svara på din fråga, är det inte rätt mycket "yta" och rätt lite "innehåll" i Stockholms Stureplanskretsar också. Hur jävla mycket "innehåll" är det att gå ut i vattenhållet Stureplan och bara mingla med rätt personer så det syns på någon trött vimmelbildssida dagen efter?

Det du pratar om är inget specifikt för Uppsala (1. försöker verkligen inte försvara det, har ingen koppling med staden 2. fenomenet kanske råkar vara överrepresenterat, vad vet jag). Det går nog att återfinna i varenda större stad i det här landet. Det finns alltid en bunt som tror så mycket gott om sig själv att det till slut blir en policy och ett levnadssätt. Desto mer jag kan visa upp mig - desto bättre är jag.
Citera
2011-06-14, 02:54
Medlem
Tycker att Uppsala var en riktig fin stad att växa upp i! Bodde förvisso på behörigt avstånd från "city". Staden förfaller väl långsamt som resten av landet men känner mig fortfarande hemma när jag hälsar på.

Angående människorna så känns det dock överlag som en riktig pk-stad, vet inte hur valresultatet såg ut men är övertygad om att MP måste fått ett bra resultat här.

edit: UNT ger väl en rätt bra bild av staden. Mer korrekt tidning får man leta efter.
Senast redigerad av manfio 2011-06-14 kl. 03:03.
Citera
2011-06-14, 03:01
Medlem
hela landet är sådär, inte bara uppsala.
Citera
2011-06-14, 03:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi22
Förlåt, men vem fan använder MSN fortfarande. Säger en del om dig imo.

Men för att svara på din fråga, är det inte rätt mycket "yta" och rätt lite "innehåll" i Stockholms Stureplanskretsar också. Hur jävla mycket "innehåll" är det att gå ut i vattenhållet Stureplan och bara mingla med rätt personer så det syns på någon trött vimmelbildssida dagen efter?

Det du pratar om är inget specifikt för Uppsala (1. försöker verkligen inte försvara det, har ingen koppling med staden 2. fenomenet kanske råkar vara överrepresenterat, vad vet jag). Det går nog att återfinna i varenda större stad i det här landet. Det finns alltid en bunt som tror så mycket gott om sig själv att det till slut blir en policy och ett levnadssätt. Desto mer jag kan visa upp mig - desto bättre är jag.

Vi förstår att du är så modern att du slutat använda MSN över huvud taget. Jag gör fortfarande, just för att de flesta andra fortfarande gör det. Du får klaga på hundratusentals svenskar som är så omoderna att de inte helt enkelt fattat din nivå av kommunikation.

Du hade inget annat mer än korkade generaliseringar om att allt är i princip likadant överallt? Du driver med mig eller? Skillnaden mellan t.ex. en infödd helsingborgare och en från Umeå är ju på många sätt lika stor eller större som mellan en österrikare och en holländare.
Senast redigerad av Technetium 2011-06-14 kl. 03:15.
Citera
2011-06-14, 03:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manfio
Tycker att Uppsala var en riktig fin stad att växa upp i! Bodde förvisso på behörigt avstånd från "city". Staden förfaller väl långsamt som resten av landet men känner mig fortfarande hemma när jag hälsar på.

Angående människorna så känns det dock överlag som en riktig pk-stad, vet inte hur valresultatet såg ut men är övertygad om att MP måste fått ett bra resultat här.

edit: UNT ger väl en rätt bra bild av staden. Mer korrekt tidning får man leta efter.

Jag ser också Jantelagen som sitt kanske starkaste fäste i just Uppsala. Jag har bott och pluggat där, och jag har aldrig upplevt något som kommer ens i närheten. Drygaste staden dessutom, då man i princip ganska sällan hälsar när kommer in i affärer och liknande.

Ska jag vara ärlig så skrattar jag åt att blattar ödelägger staden i stadig takt. Visst hatar jag våldtäkter, men de smärtar minst att läsa om när det är just i Uppsala.
Citera
2011-06-14, 03:22
Medlem
FarbrorLudvigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technetium
Finns det någon framgångsrik från Uppsala eller är det bara mycket yta och lite innehåll som det intryck övriga staden verkar ge?

Jodå, en och annan framgångsrik person har staden i fråga fött fram genom åren:

EDIT: Rätt skall vara rätt. Ovan listade jag personer som på ett eller annat sätt har/har haft anknytning till staden, och inget annat.
Vilka på listan som är födda/uppvuxna i uppsala och vilka som på annat sätt haft med staden att göra låter jag vara osagt, då jag varken har orken eller lusten att gräva djupare i ämnet kl. 04 på morgonen.

I övrigt tycker jag Uppsala är en mycket vacker och trevlig stad. Nu var det några år sedan jag själv bodde där, men kan inte tänka mig att något märkbart negativt skulle ha skett med varken staden eller dess invånare sedan dess.

MVH
FarbrorLudvig
Senast redigerad av FarbrorLudvig 2011-06-14 kl. 04:02.
Citera
2011-06-14, 03:36
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Skriver du om människor som bor/bott i Uppsala? Du ska självklart skriva vilka som är födda och uppvuxna där.
Hur är t.ex Thomas Östros och Arash från Uppsala?
Ulf Ekman, Carl von Linné, Lasse Eriksson osv osv osv......Huh?
Senast redigerad av SvenEricTheGamble 2011-06-14 kl. 03:42.
Citera
2011-06-14, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technetium
Ska jag vara ärlig så skrattar jag åt att blattar ödelägger staden i stadig takt. Visst hatar jag våldtäkter, men de smärtar minst att läsa om när det är just i Uppsala.
Staden kommer alltid att ligga mig varmt om hjärtat så har lätt att hålla mig för skratt. Dock är det väl så vitt jag vet fortfarande extremt segregerat? Så nog finns det en hel del fina områden fortfarande. Gottsunda, Gränby, Stenhagen och Sävja(?) är väl de områden man kanske inte så gärna vill bo i.

Och nu när du säger det känns faktiskt Ullenhag som en typisk Uppsalabo! Äckligt, tillgjort leende som inte lurar en jävel (googla så får ni se). Men man ska väl inte dra hela staden över en kam heller, finns absolut sköna typer här också, även om de flesta kanske är lite dumma och omedvetna som resten av befolkningen. Och ja, det luktar faktiskt gödsel ibland på morgnarna, men det är väl inte så farligt?
Citera
2011-06-14, 04:45
Medlem
Jussefines avatar
Flyttade för c.a 2 år sedan från Stockholm till Uppsala, tycker Uppsala är en mycket bättre stad för det mesta.

Visst det saknar vackra djurgården, med skansen och gröna lund, men folket är i generellt sett mycket trevligare och mindre inriktade på att se rika ut.
Citera
2011-06-14, 06:11
Medlem
Lärdomsstaden Uppsala. När blev kunskap töntigt? Betydligt töntigare med äckligt WT-folk.

Staden är för övrigt knappast ful. Det är en mycket fin stad med fin stadssiluett.

Finns för övrigt många framgångsrika privatpersoner. Industrimässigt har dock staden inte så mycket att komma med, förutom lite inom läkemedel, skönhet och sådant.

TS har pluggat i U:a och har således säkerligen mest beblandat sig med pluggpersonerna. Då förstår jag.

Sedan att man inte hälsar när man kommer in i butiker, herregud ... vad fan förväntar du dig? Gå till en finare klädbutik här och jag kan nog nästan garantera dig hälsning och gott kundbemötande. Men klart att personalen på Dressman där du säkert handlar dina kläder inte hälsar.

Det som kan kännas lite typiskt Uppsalabon är dock lite stelheten och kulturkåtandet.
Citera
2011-06-14, 06:39
Medlem
Tjock-Steffe är väl från Uppsala? Han är ju en levande legend.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in