2011-06-14, 07:19
Medlem
Är uppväxt i Uppsala och du behöver inte va orolig att jag skall försvara staden överdrivet.
Uppsala är enligt mig en rätt vacker småstad väldigt sömning dock.
Vi som växt upp här är dryga detta är fakta alltså.
Alla jag känner här är så jävla pretantiösa, jävla låtsas kultursnobbar.
I Uppsala handlar allt om att plugga vidare tror nästan alla jag känner har gått ut gymnasiet jobbat en sväng inom ungdomskneg sen åkt utomlands för att sedan plugga vidare helst ekonomi ska det vara.

Verkligen alla gör detta sen leker alla som att dom är unika som fan och att dom vet så mycket mer om världen.
Jag har själv rest men det jag lärde mig av mitt resande är hur lite jag faktiskt vet om världen!
Alltså orkar verkligen inte höra på när mina barndomsvänner ska ha utläggning om asien, det är precis samma historier fast olika människor.
Vi leker att vi skall vara öppna för allt men om ngon bryter mot normen det minsta så blir det ett jävla skitsnack och utfrysande.
Dom som för all del inte pluggar blir pundare som tycker dom lever utanför systemet och romantiserar ghettolivet även om dom aldrig har varit i närheten av detta.
Att det är en otrevlig attityd som råder är det ju ingen tvekan om!
Tjejer i den här staden tror att dom tillhör eliten av mänskligheten och beter sig sjukt jävla otrevligt.
Killar är här är för det mesta idioter som tror allt kretsar om att va inom krogeliten i Uppsala!! Man blir ju mörkrädd!
Allt handlar om yta och Uppsalabor är experter på att nedvärdera allt andra gör för att höja det dom själva gör till skyarna även om deras egna liv också bara är en yta.
Jag själv som ni märker är ju väldigt påverkad av detta och beter mig likadant själv men har öppnat ögonen och ska försöka ta mig ur det.

Men nu lite fördelar.
Det är en trevlig stad faktiskt tryggare än dom flesta andra städer då den grova kriminalliteten växer långsamt.
Finns stökiga områden men man kan faktiskt röra sig i dom även om man inte bor där och är svensk.
Att folk skulle va osociala håller jag inte med om visst kanske med en dryg ton och falskhet men uppsalabon pratar gärna med folk om sig själv
Folk cycklar och åker buss mycket tycker jag är positivt.
Finns mycket fina parker och grönytor.
Kroglivet suger om man inte har kårleg även med kårleg så är det inte direkt något jag rekomenderar överdrivet men det är hyffsat iallafall.
Man kan faktiskt komma undan med att klä sig hur man vill då många kanske tycker det är konstigt men ingen säger nåt iallafall.
En sak som jag måste avfärda faktiskt är att Uppsalabor anser att Uppsala är en storstad eller en del av Sthlm. Nej vi tycker faktiskt det är rätt drygt att ta oss till sthlm och önskar bättre förbindelser och alla tycker det här är en håla visst många säger det för det är det som är mest PK självklart men alla tycker det iallafall.
Att stan luktar dynga på morgonen har jag aldrig upplevt dock så är reningsverket i industriområdet en förpestare av stadens lukt men detta håller sig mest till just industriområden/boländerna.
Senast redigerad av appael 2011-06-14 kl. 07:24.
Citera
2011-06-14, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appael
Att stan luktar dynga på morgonen har jag aldrig upplevt.
Tror TS syftar på Enköping. Där har jag upplevt dyngadoft.

I övrigt så är delar av din text intressant...

För övrigt lider inte alls Uppsala av något småstadskomplex, eller för den delen 08-komplex. Det är ju snarare städer som Västerås. Man försöker inte förknippa sig med Stockholm, utan trivs bra som det är, i den "stora småstaden".
Citera
2011-06-14, 07:58
Medlem
Jag är född och uppväxt i Uppsala, har bott här hela mitt liv. Och nä, jag kan inte tänka mig någon som är i närheten av din beskrivning bara för att hon/han bor i Uppsala. Om du gnäller på att uppsalabor har ett akademiskt språk så borde i så fall det vara pga. att Uppsala är en studentstad och många pluggar i Uppsala..? Eller kan inte det ha något med saken att göra? Hur som haver, du behöver inte vara i Uppsala om du inte gillar staden.
Citera
2011-06-14, 08:25
Medlem
Citat:
Jag har bott och pluggat där, och jag har aldrig upplevt något som kommer ens i närheten. Drygaste staden dessutom, då man i princip ganska sällan hälsar när kommer in i affärer och liknande.

jag tror ts var mobbad när han studerade....
Citera
2011-06-14, 08:34
Medlem
Har en känsla även om jag håller med på punkten att uppsalabor är dryga, att TS mest pratar om studenter.
Studenter tenderar att va rätt dryga vart man än stötter på dom i världen.
Detta har antagligen rätt mycket med att studenter får en känsla av att dom faktiskt kan mer, vet mer om ett område än du gör.
Mänskligt beteende att vilja va lite finare lite bättre tror jag.
Unga har ju fallenheten att tro sig veta mer än va dom gör.

Har som sagt väldigt nyligen märkt själv hur detta ter sig och nu är jag desto mer vetgirrig.
Väldigt intressant att lyssna på människor, testa det! Man blir faktiskt bara bättre mottagen och intressantare som person när man ställer frågan istället för att vara den som besvarar den.
Har själv vart en person som alltid skulle ha en åsikt, babbla och ha alla svaren.
Nu försöker jag lyssna istället och lära mig, lärt mig att folk ändå inte vill ha svar som inte stämmer med deras syn på saker.
Citera
2011-06-14, 08:38
Medlem
Dafels avatar
Jag håller delvis med dig, TS. Att männen har blivit fjolliga beror utav den rådande feminism i Uppsala. Kvinnor är mer värda än män här i Uppsala verkar vara konsensus, de kvoteras in överallt där de är i underrepresentation (även om samma gäller för underlaget). Slå upp UNT och frossa i feminism och medelålders mans-förakt, gäller kanske för hela Sverige fast håller fast vid att det är extra mycket i Uppsala. Dock är jag övertygad om att många inte håller med detta fast bryter man normen blir det inte många inbjudningar till korridorsfesten nästa helg. Detta gör förstås killarna rätt offervilliga kvinnorna då de varje dag blir intutade att de är onda och kvinnoförtryckare, att de misshandlar och våldtar kvinnor -- att de är skyldiga!

Annars är det en en väldigt trevlig stad om man har hederligt umgänge -- och att sitta i ekonomikumparken en solig torsdag och dricka ett torrt mousserande i värmen är väl inte helt fel.
Senast redigerad av Dafel 2011-06-14 kl. 08:43.
Citera
2011-06-14, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricard
jag tror ts var mobbad när han studerade....

Ja man får väl anse att hans syn är rätt partisk, och ändå ber han Uppsalabor att inte besvara tråden

Jag blev själv mobbad en gång i tiden och minns att jag inte ville att någon skulle ha medhåll med mina plågoandar, insåg i efterhand att jag hade förvållat mycket av deras elakheter själv.

TS borde kanske se över sig själv?
Även om Uppsalabor är som dom är så måste man ju ransaka sig själv innan man kastar första stenen.
Citera
2011-06-14, 09:51
Medlem
13thfingers avatar
TS är helt klart en inskränkt tönt. Lås tråd, Uppsala är fint.
Citera
2011-06-14, 10:18
Medlem
Hertig-Af-Wermas avatar
Jag har varit i Uppsala många gånger och har många goda familjevänner där, har dessutom varit på PRAO där i högstadiet. Jag förstår inte riktigt kritiken, jag tycker att Uppsala är en grym stad och har bara haft en trevligt där.
Citera
2011-06-14, 10:24
Medlem
frågan jag ställer mig är snarare vad som hände med TS under den tiden han bodde i Uppsala. Blev han/hon våldtagen, rånad, misshandlad?

Annars har du fått en väldigt konstig syn av staden och dess invånare.
Citera
2011-06-14, 10:33
Medlem
adolfitlers avatar
"Fenomenet" Uppsala är en intressant historia. Från att vara Sveriges hufudstad till att gå och jämställas med en randombondhåla som råkar ligga nära Stockholm. Detta sätter ju självklart sina spår.

De SVENSKA invånarna i staden är av den mesigaste karaktären jag någonsin stött på. Jag vet inte vad det handlar om men troligast har väl dagispersonal, föräldrar och lärare format dessa "mjuka män".

Detta, likt darwinismen utnyttjar de "svenska" invånarna som man gott kan säga äger staden. Går man ut en dag i Uppsala så är det rätt så färgglatt om vi säger så. På gott eller ont låter jag vara osagt
Citera
2011-06-14, 10:44
Medlem
brajzillas avatar
Beror ju på lite var man letar, du kan ju gå ner till white knigths lokaler en fredagskväll och berätta det för alla akademiker som hänger där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in