2011-06-14, 00:25
Medlem
Bobo1337os avatar
Köpte förra året en BMW 316g som jag varit otroligt nöjd med. betydligt bättre räckvidd än de elbilar som finns idag till vettiga priser. Men hade gärna velat komma lite längre egentligen på enbart biogasdrift. Tänkte höra lite hur långt ni tar er med era biogasbilar och vad ni kör med för kärra?
Rekordet för min egen del ligger än så länge på runt 32mil på en tank. I normala fall runt 25mil.

Peace
Citera
2011-06-14, 00:33
Medlem
NLSNs avatar
Vad kostar det att fylla en tank då??
Lite nyfiken på hur mycket man sparar...
Citera
2011-06-14, 00:41
Medlem
Kalle-Dussins avatar
VW Touran 1,4 TSI ~ 40 mil.
Citera
2011-06-14, 10:13
Medlem
Bobo1337os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NLSN
Vad kostar det att fylla en tank då??
Lite nyfiken på hur mycket man sparar...

När jag körde full tank igår gick det på 207spänn. Skillnaden mot bensinpriset lär öka yttligare fram över.
Citera
2011-06-17, 04:09
Medlem
Körsträckan på en full tank varierar beroende på hur mycket naturgas som har blandats i biogasen, samt vilken temperatur det var vid tankningen.

Gas påverkas av temperatur; expanderar/minskar beroende på kyla och värme. Så en dag kanske man får in 12, en annan dag 15. Vissa stationer säljer mer eller mindre naturgasinblandning som också påverkar effektuttaget.

Och slutligen så finns det ingen nationell standard för gasstationer, på vissa ställen i landet så finns det en "ovan-på-mark-tank" ofta i form av en container, och de ger ett sämre tryck än vissa andra lösningar. Det är därför som det tar längre tid att tanka gas i Stockholm jämfört med Göteborg, där man har annan lösning. Enligt uppgifter så påverkar gaspåfyllningstiden också hur mycket man kan pressa in i tanken då ett lägre tryck tydligen ska göra att man inte kan pressa in lika mycket.
Citera
2013-10-27, 17:36
Medlem
Hur är det nu för tiden då? Vad ligger mil priset för er bio- gas bil på? Kostar fortfarande en tank 207 kr? Nyfiken!
Citera
2013-10-27, 17:50
Medlem
klinger75s avatar
Hade en Mercedes b 180 ngt körde ca 30 mil per dag så jag tankade 5 dagar per vecka under ca 2 års tid .

Beroende på var man tankade var det grym skillnad på räckvidd och pris .

Bästa räckvidd får man på ren naturgas , men denna är ju dyrare har för mig att en full tank låg på ca 300kr och då kom man ca 36 mil.

Jag köpte oftast biogas en full tank kostade typ 200kr och på detta klarade man sig typ 30 mil.

Absolut bästa jag klarade var en tur med naturgas, där jag körde 42 mil på en tank.
Citera
2013-10-27, 17:56
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Hade en Mercedes b 180 ngt körde ca 30 mil per dag så jag tankade 5 dagar per vecka under ca 2 års tid .

Beroende på var man tankade var det grym skillnad på räckvidd och pris .

Bästa räckvidd får man på ren naturgas , men denna är ju dyrare har för mig att en full tank låg på ca 300kr och då kom man ca 36 mil.

Jag köpte oftast biogas en full tank kostade typ 200kr och på detta klarade man sig typ 30 mil.

Absolut bästa jag klarade var en tur med naturgas, där jag körde 42 mil på en tank.

Naturgas är sämre för miljön än biogas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in