2011-06-25, 16:23
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=TkV-of_eN2w

Där är svaret. Go Pocahontas!!

"The earth does not belong to man, man belongs to the earth. All things are connected like the blood that unites us all. Man did not weave the web of life, he is merely a strand in it. Whatever he does to the web, he does to himself."
Citera
2011-06-25, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
vi äger jorden, precis som alla andra organismer äger den. vi är alla delar av jorden, och vi kom från jorden, och därför äger vi den, och den äger oss.

däremot kan vi inte äga andra livsformer, eftersom vi inte är delar av dom.

att vi vet skillnaden mellan rätt och fel (till större grad) ger oss rätt att äga saker.

Männsikan äger inget men vi är del av allt! Likaså andra livsformer.

Vi vet inte skillnaden mellan rätt och fel i någon som helst utsträckning. Däremot finns det en utbredd och felaktig uppfattning om att just så skulle vara fallet. Betrakta människan som det högintelligenta djuret det är eller inse att vi faktiskt inte är mycket mer än ett smittsamt virus på jordens yta som genom hejdlös fortplantning tycks ha som ända syfte att kväva värdplantan.
Citera
2011-06-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGT.O
Nej, sluta svamla. Ingen människa kan utplåna allt liv på jorden, inte ens hela mänskligheten kan åstadkomma det där utan samtycke med den Högsta auktoriteten.

Vafan svamlar DU om? är inte högsta aktoriteten människor??
Citera
2011-06-25, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waes
Kan du förklara den skillnaden för mig?

Aha, men detta var ju verkligen inte ditt initiala argument...

Hahaha ja det där var ju lite komiskt. Kolla på hur korrupta vi är och se hur det går när folk i maktposition får sätta upp egna regler, fria från andras influenser

Har jag sagt att vi gör det bra? Hur det än är så gör man det man gör lättare, därav äganderätt. Sen om det är etiskt fel hör inte riktigt till saken. Det är bara den som kan ta makten från andra som själv kan vara mäktig, det är bara den som tar ägandet från andra som kan äga. Så egentligen "borde" vi inte äga nånting, vi skulle dela allt tillsammans.

Kan man äga en jävla korkiosk så kan man äga hela Jorden. Det är ingen skillnad.
Citera
2011-06-25, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z3ndium
Betrakta människan som det högintelligenta djuret det är eller inse att vi faktiskt inte är mycket mer än ett smittsamt virus på jordens yta som genom hejdlös fortplantning tycks ha som ända syfte att kväva värdplantan.
jo, men det behöver inte vara så. just nu är det kanske så att vi lever satanistiskt och förorenar jorden, men om vi slutar använda pengar kan vi lära oss att leva i harmoni med naturen med teknologin, som de gjorde i atlantis
Citera
2011-06-25, 20:48
Medlem
Vi människor äger jorden gemensamt. Det är för djävligt när strandskyddet överskrids, för att en del idioter till kommunalpolitiker tror/tycker att man måste ge bort gemensam strand till rik person för att denne ska flytta till kommunen. Eftersom alla kommuner kör med samma trick, så är det inte längre en konkurrerns fördel. Men däremot så förlorar alla vi andra möjligheter till stränder, för det är alltid de bästa stränderna som försvinner.
Ingen föds med mark: all markegendom är stöld. Det som gör att det är bra med privategendom och som gör att det är acceptabelt, är den ekonomiska nytta det kan innebära. Inget annat.
Senast redigerad av ruter 2011-06-25 kl. 20:54.
Citera
2011-06-26, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Vafan svamlar DU om? är inte högsta aktoriteten människor??
Idiot, om nu människor är "högsta auktoriteten", varför har de ingen kontroll över sina egna kroppar?
Varför kan de inte bryta sig loss från naturens stränga lagar? Är man högsta auktoritet så måste man ju stå över naturen, eller hur?
Citera
2011-06-26, 14:31
Medlem
Jag anser att människor är korkade och oftast vill ge en illusion av att de har mer inflytande än vad de egentligen har. I denna illusion ingår också ägandeskap. Folk vill äga, eller tro sig äga, så mycket som möjligt, för det är ju bra.

Ser inte hur ett djur eller en livsform kan äga en planet. Rimligtvis borde väl det gälla för alla livsformer på planeten som aktivt deltar i kretsloppet? Känns rätt idiotiskt att säga att man äger jorden.
Citera
2011-06-27, 00:54
Medlem
Mortiss avatar
På ett plan går det att hävda äganderätten då den regleras juridiskt och lagar existerar för att politiker beslutar om dessa. Politiker som till största del har valts genom demokratiska val.
Dock menar jag att det rent existentiellt förhåller sig annorlunda. I och med vår överlägsenhet har vi både rättigheter och skyldigheter gentemot väckt- och djurlivet. Helt uppenbart missbrukar vi vår överlägsenhet genom att förstöra vår planet på många olika områden. Vi förvaltar jorden, under någon kort tid har vi äganderätt och kan då välja hur vi ska förvalta den.
Citera
2011-06-27, 01:12
Medlem
Yosoytus avatar
Allting du upplever är dig själv. Du kan inte uppleva andra väsen utan bara din egen representation av dem skapad av din egen energi. Därför kan man säga att du äger allt. Du äger hela universum. Men eftersom detta gäller allt och alla så blir det mer korrekt att säga att ingen äger någonting.
Citera
2011-06-27, 04:24
Medlem
Ägande finns väl egentligen inte då det bara är ett koncept i våra huvuden? Rent praktiskt mellan oss äger vi kanske saker, men egentligen?
Citera
2011-06-27, 08:48
Medlem
StandAloneSteves avatar
Den som har makten över ett objekt äger det. Så länge jag kan förvärva ett objekt och hålla det i min ägo äger jag det. Tar jag din bil ifrån dig och kan undanhålla/försvara den är det min. Det vill säga allt jag kontrollerar äger jag, oavsett om det är föremål, landytor, djur eller för den delen andra människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in